|

آنچه باید در مورد هارد فورک برلین اتریوم بدانیم

سال ۲۰۲۱ را باید سال پیشرفت اتریوم بدانیم؛ زیرا برخی از ارتقاءهای اصلی شبکه در این سال اتفاق افتادند و زمینه‌ساز جهشی بزرگ از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) شدند.

 

سال ۲۰۲۱ را باید سال پیشرفت اتریوم بدانیم؛ زیرا برخی از ارتقاءهای اصلی شبکه در این سال اتفاق افتادند و زمینه‌ساز جهشی بزرگ از مکانیسم اجماع اثبات کار (PoW) به اثبات سهام (PoS) شدند. هر سال، شبکه اتریوم به‌روزرسانی‌هایی را به صورت دوره‌ای انجام می‌دهد تا پیشرفت‌های لازم را در معماری زیربنایی خود ایجاد کند. با این حال، دو مورد از برجسته‌ترین ارتقاءهایی که در این سال به دلایل خوبی خبرساز شده‌اند، هاردفورک برلین و هارد فورک لندن بودند.

هارد فورک‌های برلین و لندن به‌روزرسانی‌هایی معمولی و بی سرو‌صدا نبودند که هر سال شاهد هستیم. بلکه این دو هاردفورک، مجموعه‌ای از تغییرات را در شبکه گرد هم آوردند تا پیشروی طبیعی اتریوم به سمت اتریوم ۲.۰ که به عنوان آرامش (Serenity) و ادغام (The Merge) نیز شناخته می‌شود، به مسیر خود ادامه دهد. در این مقاله جزئیات مربوط به هارد فورک‌های برلین و لندن، و اینکه چرا آنها گامی به سوی آینده پایدار اتریوم هستند، مورد بحث قرار خواهد گرفت.

هارد فورک برلین اتریوم

نامگذاری هاردفورک برلین، از اولین Ethereum DevCon الهام گرفته شده‌ است که در برلین، پایتخت آلمان اتفاق افتاد. بنیاد اتریوم رسماً این ارتقاء را در ۸ مارس ۲۰۲۱ اعلان کرد. هارد فورک برلین، آپدیت‌های استانبول و یخچال مویر را دنبال کرد و در ۱۵ آوریل ۲۰۲۱، در شبکه اصلی اتریوم و در بلوک ۱۲,۲۴۴,۰۰۰ فعال شد.

هارد فورک برلین مجموعه‌ای از چهار پیشنهاد بهبود اتریوم (Ethereum Improvement Proposal یا به اختصار EIP) را اجرا می‌کند که طی آن‌ها انواع تراکنش‌های جدید معرفی می‌شوند و کارمزدهای مرتبط با تراکنش‌های پیچیده (Gas Fee) کاهش داده می‌شوند. تغییرات ایجاد شده در بلاک‌چین اتریوم طی هارد فورک برلین، پله‌ای برای هارد فورک لندن است که در جولای همان سال اتفاق افتاد.

هاردفورک برلین چه تغییراتی در شبکه اتریوم به وجود آورد؟

همانطور که گفته شد، هاردفورک برلین مجموعه‌ای از EIPها را به شبکه اتریوم آورد که تراکنش‌های جدید را معرفی می‌کردند و هزینه‌های گاز را کاهش می‌دادند. EIPهای گنجانده شده در هارد فورک برلین عبارتند از:

EIP-2565

این پیشنهاد بهبود اتریوم، هزینه گاز مورد نیاز برای انجام ModExp (مجموعه خاصی از انواع تراکنش‌ها که از توان مدولار استفاده می‌کنند) را کاهش داد.

EIP-2929

این پیشنهاد بهبود، برخی از هزینه‌ها را افزایش داد که این افزایش هزینه، منجر به کاهش در هزینه گس کل شبکه شد. EIP-2929 هزینه آن دسته از تراکنش‌هایی را افزایش می‌دهد که در اولین راه‌اندازی خود، از دسترسی به حالت «opcodes» استفاده می‌کنند. این نوع از تراکنش‌ها یکی از دلایل اصلی حملات انکار سرویس به اتریوم در گذشته بودند که EIP-2929 برای برطرف کردن این مشکل روی بلاک‌چین اعمال شد. انکار سرویس، نوعی از حمله به شبکه اتریوم بود که باعث افزایش هزینه گس کلی در شبکه می‌شد.

EIP-2718

پیشنهاد ۲۷۱۸ بهبود اتریوم، یک نوع تراکنش جدید به نام "تراکنش‌های پاکتی" را معرفی می‌کند که سازگاری با گذشته را برای همه انواع تراکنش‌های جدید به ارمغان می‌آورد.

EIP-2930

این پیشنهاد بهبود اتریوم، یک نوع تراکنش جدید را به پلتفرم اتریوم اضافه می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد تا الگوهای آینده را برای تراکنش‌های پیچیده (بر اساس تراکنش‌های پاکتی EIP-2718) ایجاد کنند. این EIP روی شبکه اعمال شد تا هزینه‌های گاز را کاهش داده و پردازش را بهبود بخشد.

شبکه اتریوم پس از ارتقاء هارد فورک برلین، با سیستم‌های قدیمی سازگاری نداشت. به این معنا که اپراتورهای‌گره (Node Operators) و استخراج‌کنندگان (Miners) وادار شدند تا کلاینت اتریوم خود را به آخرین نسخه‌ای که از بلاک‌چین ارتقاء یافته پشتیبانی می‌کند، به روز رسانی کنند. قبل از اینکه هاردفورک برلین در شبکه اصلی اتریوم راه‌اندازی شود، در روز دهم مارس، دقیقاً دو روز پس از اعلان، در شبکه آزمایشی اتریوم به نام راپستن (Ropsten) عرضه شد و به دنبال آن در گوئرلی (Goerli) و رینکبی (Rinkeby) پیاده‌سازی شد.

ایستگاه بعدی، هارد فورک لندن

هارد فورک لندن مورد انتظارترین ارتقاء در میان جامعه اتریوم بوده و هدف آن حل مشکل قدیمی این شبکه یعنی کارمزد بالای تراکنش در شبکه اتریوم بود. ازدحام شبکه و کارمزدهای بالای تراکنش در اتریوم، برای مدتی طولانی موضوع اصلی بحث بود. در طول سال‌ها، شبکه اتریوم بسیار شلوغ شده و کارمزد تراکنش‌ها به شدت افزایش یافته بود و در پی آن، نگرانی‌هایی جدی در مورد مقیاس‌پذیری و عملکرد ایجاد شده بودند.

هارد فورک لندن، پیشنهاد بهبود اتریوم EIP-1559 را که برای اولین بار توسط ویتایک بوترین در سال ۲۰۱۸ مطرح شد، پیاده‌سازی می‌کند. این پیشنهاد بهبود، تغییرات کلیدی زیر را به همراه دارد:

استثناء «تک کارمزد»

اتریوم دارای یک تک کارمزد (Single Fee) است که از طریق مدل «اولین حراج قیمت» تخمین زده می‌شود. EIP-1559 پیشنهاد می‌کند که به جای یک کارمزد، دو کارمزد وجود داشته باشد:

  1. کارمزد پایه (Base Fee) که برای هر بلوک، بسته به اندازه آن بلوک ثابت می‌شود.

  2. کارمزد شمول (Inclusion Fee) که یک کارمزد اختیاری است و مستقیماً به ماینرها می‌رسد.

کاهش فشار تورم بر اتریوم

کارمزد پایه برای همیشه کاهش می‌یابد و در درازمدت، یک فشار کاهش‌دهنده تورم بر قیمت اتریوم وارد می‌کند.

انعطاف‌پذیری اندازه بلوک

اعلام شد که پس از هارد فورک لندن، بسته به وضعیت تراکم شبکه، اندازه بلوک در اتریوم پویا خواهد بود. حداکثر حد مجاز هزینه گاز در هر بلوک ۲۵ میلیون خواهد بود که نسبت به محدوده حداکثر ۱۲.۵ میلیونی پیش از هاردفورک، دو برابر بیشتر است.

کاربران خوشحال اما ماینرها ناراضی

هارد فورک لندن خبر خوبی برای کاربران اتریوم که اقدام به خرید اتریوم می‌کردند بود اما مطمئناً خبر بدی برای ماینرهای این ارز دیجیتال بود. تنها در دوره‌ای دو ماهه در سال ۲۰۲۱، ماینرهای اتریوم ۲.۳۵ میلیارد دلار درآمد داشتند که ۱.۳۵ میلیارد دلار آن از محل کارمزد تراکنش‌ها بوده‌است. در طی آن دو ماه، شاهد این روند بودیم که تقریباً نیمی از کل درآمد ماینرها از کارمزد تراکنش به دست آمده است. با پیاده‌سازی EIP-1559، این احتمال بالقوه وجود دارد که ماینرها ۵۰ درصد از کل درآمد خود را از دست بدهند.

جمع‌بندی

هارد فورک برلین و لندن، دو مورد از مورد انتظارترین ارتقاها بودند که از آن‌ها به‌عنوان پله‌ای برای تغییر از اتریوم ۱.۰ به اتریوم ۲.۰ یاد می‌شد. هارد فورک برلین چندین نوع تراکنش را معرفی کرد و بهینه‌سازی را حول محور مجموعه خاصی از تراکنش‌ها به ارمغان آورد؛ در حالی که هارد فورک لندن با حذف مدل اولین حراج قیمت (First Price Auction)، معرفی یک کارمزد پایه، و کاهش هزینه‌های تراکنش، فشاری کاهش‌دهنده تورم را بر اتریوم وارد می‌کند.

برای خرید و فروش اتریوم و مشاهده قیمت ETH می‌توانید به صرافی ایرانی آنلاین و معتبر والکس مراجعه کنید. در این صرافی علاوه بر خرید ETH می‌توانید بیش از 100 کوین و توکن برتر کریپتو را معامله کنید.

 

منبع : بلاگ والکس

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها