|

برای سرمایه گذاری چی بخریم؟

این سرمایه گذاری می‌تواند به دلایل مختلف به عنوان یک موفقیت به حساب بیاید. اولین دلیل این است که مسکن در طول زمان با افزایش قیمت همراه می‌شود و باعث می‌شود ارزش پولی که در آن گذاشته‌ایم حفظ شود.

برای سرمایه گذاری چی بخریم؟

همه ما با واقعیتی انکارناپذیر رو به رو هستیم و آن هم افزایش مداوم تورم در قیمت اقلام و کالاها و دیگر ابعاد اقتصادی است. طبیعی است افراد جامعه هم نگرانند که با اندوخته‌های خود چه کنند تا بتوانند در مقابل تورم به حفظ ارزش پول‌شان بپردازند.

در شرایطی که قیمت دلار افزایش می‌یابد و سایه تورم سنگین‌تر می‌شود این سوال که برای سرمایه گذاری چی بخریم پررنگ‌تر و مهم‌تر از همیشه مطرح می‌شود.

 بنابراین بهتر است به شناخت این گزینه‌ها یا بهتر بگوییم، زمینه‌های سرمایه گذاری بپردازیم تا بتوانیم بهترین جواب را برای این سوال که در حال حاضر و با شرایط کنونی برای سرمایه گذاری را از اینجا نیز می توانید کامل تر بخوانید.

مسکن، پیشنهادی برای سرمایه گذاری

این سرمایه گذاری می‌تواند به دلایل مختلف به عنوان یک موفقیت به حساب بیاید. اولین دلیل این است که مسکن در طول زمان با افزایش قیمت همراه می‌شود و باعث می‌شود ارزش پولی که در آن گذاشته‌ایم حفظ شود.

دومین دلیل این است که با توجه به تورم و به دنبال آن، بالا رفتن قیمت اجاره بها، ما به عنوان کسی که سرپناهی از خود دارد از شر اجاره بهای همیشه رو به افزایش راحت می‌شویم و ثبات در مسکن پیدا می‌کنیم.

سومین دلیل هم می‌تواند این باشد که حتی اگر برای سکونت نیازی به مسکنی که خریده‎‌ایم نداشته باشیم، می‌توانیم آن را اجاره بدهیم و به نحوی برای خودمان درآمد ماهیانه‌ای به وجود بیاوریم. اما باید به معایب و موانع این نوع از انواع سرمایه گذاری هم اشاره کنیم؛

  • مانع اصلی که با وجود تمام مزایای زمینه سرمایه گذاری مسکن به ما اجازه سرمایه گذاری در این زمینه را نمی‌دهد این است که مسکن گران است. برای خرید یک واحد آپارتمان حتی بیرون از شهرهای بزرگ هم باید پول قابل توجهی داشته باشیم. در حال حاضر به طور میانگین هر متر مربع مسکن در تهران به بالای 43 میلیون تومان رسیده است و این میزان پول یعنی که بسیاری از ما در رویای‌مان هم نمی‌‎توانیم به یک واحد آپارتمان دست پیدا کنیم.
  • مشکل دیگری که خرید مسکن به عنوان گزینه سرمایه گذاری در مقابل تورم به همراه دارد، رکود آن است. به این معنی که نقدشوندگی املاک و تعداد معاملات آن در برخی شرایط پایین می‌آید. ممکن است از افرادی باشیم که پول کافی برای خرید مسکن داشته باشیم. اما مشکل به زمانی بر می‌گردد که ما به پول نیاز داریم و می‌خواهیم مسکن خود را نقد کنیم.
  •  

طلا و دلار، دو کلاسه دارایی

از کلاسه دارایی‌هایی که به طور مستقیم با افزایش و کاهش قیمت‌شان متوجه حضور تورم می‌شویم، طلا و دلار هستند. جالب است بدانیم که در کشور ما این دو دارایی به طور مستقیم روی ارزش همدیگر تاثیر می‌گذارند.

بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری در شرایط تورمی سراغ خرید طلا و دلار می‌روند. این دو زمینه هم البته مزایا و معایب خود را دارند. اگر بخواهیم به خرید فیزیکی طلا اشاره کنیم باید گفت که نگرانی بابت سرقت آن خواهیم داشت. طلا در هر حجمی که باشد می‌تواند طعمه‌ای برای سرقت باشد.

از طرف دیگر قیمت تمام سکه طلا به اندازه‌ای بالا است که بسیاری از افراد توان خرید آن را ندارند. به همین خاطر متمایل به خرید سکه‌های طلا در ابعاد کوچک‌تر یا سکه گرمی می‌شوند.

در واقع، افراد در زمان خریدشان، بیش‌تر هزینه حباب قیمتی این سکه‌های کوچک را می‌دهند تا ارزش واقعی طلای موجود در آن‌ها را. اما این نکته را باید گفت که سرمایه گذاری در طلا می‌تواند با بازدهی خوبی هم همراه باشد. بنابراین اگر پول کمی داریم هم خوب است به طور غیر مستقیم در این زمینه اقدام به سرمایه گذاری کنیم.

در مورد دلار چه‌طور؟

به خوبی می‌توان بازده بالای دلار را در هر بازه زمانی حس کرد. قیمت دلار به خصوص در سال‌های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده است. اما می‌دانیم که برای سرمایه گذاری در دلار با محدودیت‌هایی رو به رو هستیم.

به عنوان مثال، ممکن است نتوانیم از اندازه مشخصی بیش‌تر دلار بخریم. جدا از محدودیت‌ها، پیدا کردن دلار برای خرید و سرمایه گذاری آن در مقادیر زیاد کار نسبتا سختی است و نگهداری آن هم دشوار و پرخطر است.

2

بورس، بازار پرتلاطم و پرسود

در سال‌های اخیر شاهد حضور بسیاری از افراد در بورس بودیم و شاید خود ما هم یکی از همان افراد بوده‌ایم. بسیاری از کسانی که سرمایه گذاری در سهام را انتخاب کردند به خاطر نداشتن دانش و وقت کافی برای سرمایه گذاری مستقیم در سهام دچار ضرر شدند.

با این همه، باید گفت که سرمایه گذاری در بورس در بلندمدت پربازده‌ترین زمینه سرمایه گذاری به حساب می‌آید. اما برای این‌که بتوان بهترین بازدهی را از بورس در شرایط تورم داشت، بهتر است سرمایه گذاری غیرمستقیم در سهام را انتخاب کنیم. انتخاب صندوق‌های سهامی می‌تواند بهترین گزینه سرمایه گذاری غیرمستقیم در این بازار باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها