|

وزیر صمت اعلام کرد:

حذف قرعه‌کشی خودرو تا پایان سال

وزیر صمت گفت: محصولات سایپا از قرعه کشی خارج شده‌اند. در ایران خودرو نیز هایما خارج شده و تارا هم به زودی خارج می‌شود.

حذف قرعه‌کشی خودرو تا پایان سال

به گزارش مهر، سیدرضا فاطمی امین با حضور در برنامه صف اول در خصوص حذف قرعه کشی خودرو، اظهار کرد: محصولات سایپا از قرعه کشی خارج شده‌اند. در ایران خودرو نیز هایما خارج شده و تارا هم به زودی خارج می‌شود. البته تا پایان سال قرعه‌کشی خودرو حذف خواهد شد. علاوه بر این برنامه تولیدی شرکت‌ها و واردات در کنار هم می‌تواند عرضه و تقاضا را متعادل کند.

وی در خصوص واگذاری خودروسازها، گفت: طبق دستور رئیس جمهور قرار بود واگذاری خودروسازها تا آخر شهریور تعیین تکلیف شود. واگذاری مهم است اما اگر واگذاری نادرست انجام شود شرکت‌ها بعد از چند سال با انبوهی از بدهی دوباره تحویل دولت داده می‌شوند همچون هپکو. خودروسازی‌ها ۱۰۰ برابر هپکو هستند و اگر چالشی در حوزه واگذاری ایجاد شود ۱۰۰ برابر خواهد بود. قیمت گذاری این شرکت‌های خودروساز انجام شده و در این مسیر ۷۰۰ ابلاغ کارشناسی رسمی صورت گرفته است.

وزیر صمت افزود: باید توجه شود که چگونه این شرکت‌ها واگذار شود تا ساختار صنعت خودرو اصلاح شود به این منظور به مدل شش لایه رسیدیم. در بحث واگذاری این شرکت‌ها در مرحله نهایی مذاکرات با سازمان خصوصی سازی هستیم.

رشد ۲۸۰ درصدی تولید خودروی کامل

فاطمی امین در ادامه مهمترین شاخص در اقتصاد را تولید عنوان کرد و گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار در سه ماهه اول امسال رشد تولید در بخش صنعت ۵.۱ درصد بوده است. در پنج ماهه اول امسال نیز شاخص تولید در شرکت‌های صنعتی بورسی ۶.۷ درصد رشد داشته است.

وی با اعلام اینکه امسال خودروی ناقص کف پارکینگ نداریم، افزود: در فولاد ۱۰ درصد، خودروی سواری کامل ۲۸۰ درصد، اتوبوس و ون ۱۴۰ درصد، ظروف ۱۳ درصد رشد تولید داشته‌ایم. در روغن نباتی نیز تولید منفی بوده اما در واحدها کمبود نداشتیم و این نشان می‌دهد سال گذشته این کالا قاچاق می‌شد.

وزیر صمت اضافه کرد: میزان مصرف برق در صنایع ۱۳ درصد رشد داشته و این نشان دهنده رشد تولید است.

وی با تأکید بر اینکه صادرات ما همیشه به نفت گره خورده بود و نفت در تراز تجارت خارجی و در بودجه دولت اثر می‌گذارد، تصریح کرد: در حال حاضر به جایی رسیدیم که تراز تجارت بدون نفت کشور به صفر نزدیک می‌شود به نحوی که در شش ماهه اول سال ۲۶ میلیارد دلار واردات و ۲۴ میلیارد دلار صادرات داشته‌ایم.

فاطمی امین گفت: باید تمرکز ما صادرات کالاهای دانش بنیان، تجهیزات پزشکی و کاتالیست باشد. علاوه بر این صادرات در شش ماه اول امسال از نظر ارزشی ۱۳ درصد رشد داشته است اما رشد صادرات کالاهای صنعتی ۳۰ درصد بود.

وی به پیمان شانگهای نیز اشاره کرد و افزود: یک چهارم کل خشکی‌های دنیا، ۴۰ درصد جمعیت جوان دنیا، یک سوم رشد اقتصادی جهان و بزرگترین مصرف کننده و تولید کننده انرژی دنیا در کشورهای عضو شانگهای است و این موارد قدرتی به شانگهای می‌دهد که تصمیمات آن بین‌المللی باشد نه منطقه‌ای.

پیشنهاد ایجاد کانال مالی بدون دلار و یورو در سازمان همکاری‌های شانگهای

فاطمی امین گفت: بعد از اینکه دو بار پیشنهاد عضویت ما در شانگهای پذیرفته نشد امسال پذیرفته شد. ارتباطات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به ما کمک می‌کند کار را توسعه دهیم. پیشنهاد شد کانال مالی بدون دلار و یورو ایجاد کنیم که مورد استقبال اعضا قرار گرفت. البته اوراسیا هم مهم است و تعرفه‌ها بین کشورهای عضو صفر است. علاوه بر این امسال ۹ دور مذاکره شده و قرار است حداکثر تا یک سال آینده به اوراسیا بپیوندیم.

سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان حقوق دولتی معادن دریافت شد

وزیر صمت با اعلام اینکه معدن نقطه شروع تولید است که در این بخش بیشتر در حوزه شناسایی و اکتشاف ذخایر معدنی عقب ماندگی داریم، اظهار کرد: ما به درستی کشور را اکتشاف نکرده‌ایم. ذخایر سنگ آهن برای ۱۵ سال آینده بیشتر اکتشاف نشده است. از مهر سال گذشته اقداماتی شروع شده و مناطق کشور را به سه قسمت تقسیم کردیم و تا سال ۱۴۰۳ باید در مناطق یک و دو ذخایر معدنی اکتشاف شود.

فاطمی امین اضافه کرد: باید به سمتی برویم که فرآوری بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر خام فروشی معدنی یک درصد است که معقول است اما به جای شمش فولاد باید ورق صادر کنیم. تمرکز ما این است که کالاهای معدنی تا حد امکان فرآوری و با ارزش افزوده بیشتری صادر شود. البته معادن غیر فعالی هم داریم که باید سریع‌تر فعال شوند.

وی با بیان اینکه چهار هزار معدن غیرفعال در بخش غیر فلزی و معادن مصالح ساختمانی داریم، گفت: در دسته اول معادن فلزی تمامی معادن بزرگ به جز یک معدن فعال هستند اما ۵۰ درصد معادن مصالح ساختمانی غیر فعالند. قرار شده معادن غیر فعال را به مزایده بگذاریم که از شنبه شروع شده و بیش از پنج هزار پروانه بهره برداری به مزایده گذاشته شده است.

وزیر صمت اعلام کرد: سال گذشته ۱۰ هزار میلیارد تومان درآمد از محل حقوق دولتی معادن دریافت شد که امسال ۱۹ هزار میلیارد تومان دریافت شد. در معادن فلزی مانند مس و سنگ آهن نیز به جز یک مورد معدن غیر فعال به دلیل تخلف، تمامی معادن فعال هستند و حتی بیش از ظرفیت برداشت دارند. در معادن غیر فلزی مثل سیلیس ۲۰ درصد معدن غیر فعال داریم. در حوزه مصالح ساختمانی که عمدتاً معادن کوچک هستند، غیر فعال زیاد داریم که یکی از پروژه‌های ما فعال سازی معادن کوچک است.

فاطمی امین با اشاره به اینکه در شش ماهه اول امسال تولید ماشین آلات معدنی ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است، افزود: ۹ پروژه شروع شده که یکی نوسازی و بهسازی واحدهای تولیدی است و همزمان با آن نوسازی و بهسازی ماشین آلات را هم در دستور کار داریم. با همکاری بانک مرکزی ۵۰ هزار میلیارد تومان برای نوسازی و بازسازی بنگاه‌های صنعتی تخصیص داده می‌شود. تمرکز ما بازسازی ماشین آلات واحدهایی است که باعث افزایش کیفیت و کاهش هزینه تولید شود.

لازمه تحقق دولت هوشمند ایجاد تغییرات داخل خود وزارت صمت است

وی تأکید کرد: برای رسیدن به دولت هوشمند تا داخل وزارت‌خانه را تغییر ندهیم اتفاق نمی‌افتد. در داخل وزارت خانه سامانه پایش طراحی کردیم که تمامی متغیرهای کلان حوزه صنعت، معدن و تجارت رصد و بر مبنای آن برنامه‌ریزی می‌شود. البته به شاخص‌هایی در مورد فعالیت کسب و کارها می‌رسیم که به مسئولان وزارت صمت کمک می‌کند هوشمندانه عمل کنند و متمرکز بر اهداف باشند.

وزیر صنعت اضافه کرد: در این سامانه تمام داده‌هایی که در بخش صمت لازم است حاکمیت بداند داشبورد و منظم می‌شود. مثلاً در بورس کالا قیمت پت چقدر است و روزانه رصد می‌شود. از طریق همین سیستم، بازار فولاد در سال گذشته تنظیم شده است. زمانی هوشمند هستیم که سه ماهه آینده را پیش بینی کنیم. از بین ۳۰۰ داشبورد سامانه پایش ۱۷۰ داشبورد کامل شده و تا آخر آبان تکمیل می‌شود. در اقتصاد دانش بنیان باید وزارت خانه دانش بنیان باشد.

امروز ۲۴۰ میلیون قطعه لوازم یدکی کد رهگیری دارند

وی در خصوص سامانه جامع تجارت هم به ارائه توضیحاتی پرداخت و افزود: سامانه جامع تجارت توسعه پیدا کرده و کامل شده است؛ به طور مثال کد رهگیری اجرایی شد و امروز ۲۴۰ میلیون قطعه لوازم یدکی کد رهگیری دارند. در سامانه شفافیت در فروشگاه‌ها، ۵ هزار و ۶۰۰ فروشگاه اطلاعات را ثبت کرده‌اند و تا آخر سال به ۲۰۰ هزار فروشگاه ارتقا می‌یابد که از احتکار و گران فروشی جلوگیری می‌کند.

وزیر صمت با اعلام اینکه روندها برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ مثبت است، گفت: سال گذشته هدف صادرات ۴۵ میلیارد دلاری بود که به ۴۸ میلیارد دلار رسیدیم. امسال ۵۰ میلیارد دلار هدف‌گذاری شده که تا پایان سال به بیشتر از این میزان می‌رسیم.صادرات ۷۵ هزار میلیارد دلاری تا ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده که به آن خواهیم رسید ضمن اینکه ترکیب صادرات را هم عوض می‌کنیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها