|

ثبت‌نام ۲۳ هزار نفر برای خرید ۱۰۴۰ خودرو خارجی

رییس سازمان اموال تملیکی گفت: ۵۸ دستگاه خودرو به دلیل مغایرتی که در اطلاعات خودروها وجود داشت از لیست مزایده خارج شدند.

ثبت‌نام ۲۳ هزار نفر برای خرید ۱۰۴۰ خودرو خارجی

به گزراش تسنیم، رییس سازمان اموال تملیکی با بیان اینکه از هفتم مهر ماه امکان بازدید از هزار و ۴۰ خودرو برای شرکت در مزایده فراهم شد، گفت: ۵۸ دستگاه خودرو به دلیل مغایرتی که در اطلاعات خودروها وجود داشت از لیست مزایده خارج شدند.

سیدعبدالمجید اجتهادی در جلسه بازگشایی پیشنهادات ارائه شده در مزایده هزار و 40 خودرو خارجی گفت: در تعیین تکلیف کالاهای رسوبی موجود در اموال تملیکی، شاهد ورود رییس جمهور و رییس قوه قضاییه بودیم که تاثیر بسزایی داشت. از جمله کالاهایی که چندین سال در گمرکات دپو شده بود بحث خودروهای مربوط به پرونده مطرح در دادگاه انقلاب بود.

وی افزود: برخی خودروها اساسا مشکل پلاک گذاری دارند اما این خودروها چنین مشکلی را نداشتند و مسئله مربوط به احتمال قاچاق بوده است. طی بازدید رییس جمهور از انبار سازمان اموال تملیکی یکی از مواردی که مورد توجه قرار گرفت بحث نگهداری طولانی مدت خودروها بوده است. با هماهنگی که انجام شد، شعبه 15 دادگاه انقلاب طی تصمیمی که 29 مرداد 1401 گرفته شد، قرار بر مزایده هزار و 62 خودرو موجود شد.

رییس سازمان اموال تملیکی ادامه داد: دادستان تهران به عنوان ناظر در فرآیند حضور داشتند و سازمان های اجرایی دیگر از جمله سازمان استاندارد، پلیس، گمرک و سازمان بنادر در این حوزه همکاری لازم را داشتند. در تصمیمی که دادگاه اعلام کرد، تعداد دستگاه‌ها هزار و 62 دستگاه اعلام شد، در موقع تحویل اسنادی مشخص شد که تعدادی از خودروها به صورت قانونی از قبل ترخیص شده بود، در نتیجه هزار و 40 دستگاه در مزایده بارگزاری شد. بازدید از خودروها از هفتم مهر آغاز شد.

وی با بیان اینکه حدود 58 دستگاه خودرو به دلیل مغایرتی که در اطلاعات خودروها وجود داشت از لیست مزایده خارج شدند، گفت: این موضوع سبب شد تا پارتی های آن دسته ابطال شود. در ادامه 982 خودرو به ارزش هزار و 809 میلیارد تومان در مزایده قرار گرفت. در این مزایده تعداد بازدیدکنندگان از سایت ستاد دولت بیش از دو میلیون و 178 هزار نفر بازدید کردند. تعداد ثبت نام ها برابر با 23 هزار و 180 بوده است. افرادی که پیشنهاد قیمت دادند حدود 13 هزار نفر بودند. از جمله شرایط لازم بحث ضمانت نامه 15 درصدی است که باید سپرده می‌شد. بخشی از ضمانت نامه ها (حدود هزار مورد) مشکل دارد که براساس قانون این افراد حذف خواهند شد. ودیعه‌ای که سپرده شده است حدود سه هزار میلیارد تومان بوده است که نیمی از آن به صورت نقدی بوده است. براساس مقررات بازگشایی آغاز خواهد شد.

غلامی معاون جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در ادامه این جلسه گفت: در تعیین و تکلیف این خودروها دو اتفاق مهم افتاد. اولین مسئله ورود مستقیم رئسای دو قوه بود. همچنین یک تعامل بین ارکان مختلف سازمان اموال تملیکی انجام شد. یکی از معضلاتی که با آن مواجه شدیم اختلاف اطلاعات بین برخی خودروها با پرنده قضایی بود. 9 استان کشور درگیر این موضوع شدند تا توانستند کار کارشناسی مربوط به مزایده را انجام دهند.

 

*ابهام در قیمت‌گذاری و احکام قضایی برخی خودروهای مزایده‌ای/ فروش یک خودرو پورشه با نصف قیمت

پوریانی حاکم شرع و عضو هیئت عالی نظارت با بیان اینکه براساس جلسات برگزار شده مواردی از جمله قیمت‌گذاری بعضی از این خودروها در استان‌ها دچار موضوعاتی بود، گفت: به طور مثال یک خودرو پورشه ماکان 3.5 میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود که در بازار قیمت بسیار بالاتری داشت. امروز شاهد بازگشایی مزایده ها هستیم و به همین دلیل لازم است در این خصوص شفاف‌سازی شود. همچنین از سوی برخی مراجع قضایی احکامی به نفع صاحبان خودرو صادر شده است و لازم است در این مورد نیز توضیحاتی ارائه شود.

وی ادامه داد: شاهد هستیم که مردم مراجعه می‌کنند و ابهامات ممکن است سبب شود تا در آینده مشکلاتی برای قوه قضاییه و سازمان اموال تملیکی به وجود بیاورد. در بازدیدهایی که انجام شد دیدیم که می‌شود مشکلات موجود سازمان اموال تملیکی با استفاده از ظرفیت دستگاه قضایی تا حدی برطرف شود.

اجتهادی رییس سازمان اموال تملیکی در خصوص مواردی که از سوی عضو هیئت عالی نظارت مطرح شد، گفت: یکی از مواردی که در مورد آن بحث شد قیمت خودروها بود که در استان خوزستان مطرح بود. با رایزنی هایی که اتفاق افتاده است، قرار شد تا اگر نیازی به تغییر قیمت نباشد پارتی مربوط ابطال شود.

در حوزه قانون مدنی نیز دادستانی تهران در جریان موضوع قرار گرفته است. اعلام شد که اگر مشکلی وجود دارد این خودروهایی که احکامی دارند از روند مزایده خارج شوند اما تا کنون پاسخی مبنی بر این مسئله دریافت نکرده‌ایم.

با توجه به تدابیر قاضی محترم برای جلوگیری از تبانی در این مزایده شاهد حضور مداوم نماینده حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و دستگاه نظارتی بودیم. در همین رابطه می‌توان گفت اساسا امکان تبانی در این حوزه وجود نداشته است.

 

*ارائه 281 پیشنهاد تنها از سوی یک شخص حقیقی

براساس آمار ارائه شده در این جلسه بالغ بر 8 هزار تماس با مرکز پاسخگویی سازمان اموال تملیکی در این مدت انجام شده است. همچنین آمار بازدید سایت بی‌سابقه بوده و به دو میلیون و 600 هزار مورد رسیدن است. بالغ بر 12 هزار پیشنهاد برای این تعداد پارتی ارسال شد. شش هزار از پیشنهادات از سوی 20 هزار ثبت نامی جدید بود است.

برای دو هزار میلیارد تومان ارزش کارشناسی این خودروها، سه هزار ودیعه قرار داده شد. در یک روز نیز شاهد یک میلیون بازدید از سایت بودیم.

صرفا یک نفر شخص حقیقی برای 281 خودرو درخواست ارائه کرده است و یک شخص حقوقی نیز برای 258 خودرو درخواست ارسال کرده است. 10 نفری که بیشترین پیشنهاد را ارائه کردند همگی از مزایده‌گران حرفه‌ای و قدیمی هستند که از قبل در سامانه حضور داشتند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها