|

شاخص S&P500 چیست؟

یکی از نمادهای بسیار مهم در بازارهای مالی، شاخصی با نام S&P است که در حقیقت، خلاصه‌ی Standard & Poors بوده و مهمترین نماد سهام در آمریکای شمالی است.

شاخص S&P500 چیست؟

یکی از نمادهای بسیار مهم در بازارهای مالی، شاخصی با نام S&P است که در حقیقت، خلاصه‌ی Standard & Poors بوده و مهمترین نماد سهام در آمریکای شمالی است. 

 

شاخص اس اند پی

 

شاخص S&P

یکی از نمادهای بسیار مهم در بازارهای مالی، شاخصی با نام S&P است که در حقیقت، خلاصه‌ی Standard & Poors بوده و مهمترین نماد سهام در آمریکای شمالی است. اگرچه شاخص داوجونز زودتر معرفی گردید، اما به دلیل ماهیت S&P، این نماد نقش مهمتری در ارزیابی سهام و اوراق بهادار داشته و به نوعی به نمادهای وال استریت مرتبط است. شاخص S&P چندین مدل داشته که معروفترین آن، S&P500 بوده و بیانگر وضعیت 500 شرکت بزرگ در بورس نیویورک یا نزدک است.

 

تاریخچه

در دهه 1860 میلادی، فردی با نام هنری وارنام شرکتی با نام Standard and poors را تاسیس کرد و اولین شاخص مرکب را در سال 1923 میلادی معرفی نمود. در سال 1941 میلادی، انتشارات پور که شرکتی متعلق به هنری بود، با شرکت آمار استاندارد ترکیب شد و نام امروزی S&P را ایجاد کرد. این شرکت، شاخصی را معرفی کرد درصد تغییرات قیمتی و ارزش 500 شرکت مطرح را با وزن دهی خاص خود، ارائه کرد.

 

نمادهای شاخص S&P

اگرچه تعداد نمادهای S&P500 همواره 500 عدد است، اما نمادهای در نظر گرفته شده همواره ثابت نبوده، بلکه یک کمیته‌ی تخصصی اجزای این شاخص کلی را انتخاب می‌کند. این کمیته، سه شرط اصلی را در نظر گرفته و صلاحیت اضافه شدن شرکت به این شاخص را بررسی می‌کند. شرط اول، داشتن سرمایه و ارزشی بیش از 8.2 میلیارد دلار است، شرط دوم داشتن حجم مبادلاتی بیش از 250 هزار سهم در هر شش ماه است و شرط سوم، رابطه‌ی ارزش سالانه دلار و حجم بازار شناور است.

در حقیقت، کمیته ارزیابی شرکت‌ها، شرکت‌های مختلفی که به نوع پیشگام یا سرآمد هر حوزه از صنایع باشند را انتخاب کرده و در صورت نیاز آن را با یکی از اعضای فعلی S&P500 جایگزین خواهند کرد. اگرچه در حال حاضر بیشتر این شرکت‌ها، آمریکایی هستند، اما هیچگونه محدودیتی بر اساس کشور برای شرکت‌های حاضر در این شاخص در نظر گرفته نشده است.

 

وزن دهی در شاخص  S&P

وزن دهی در این شاخص، بر اساس حجم مبادلات سهام است. یعنی هر چقدر که تبادلات بیشتر بوده و قیمت هر سهم نیز بیشتر باشد، این نماد وزن بیشتری در شاخص خواهد داشت. بنابراین، سهام با ارزشی که حجم مبادلات کمتری داشته باشد، احتمالا وزن کمتری در شاخص داشته و نمی‌تواند باعث تغییر چندانی در شاخص شود. به همین جهت نیز این شاخص، بیانگر بخش فعال صنعت در بورس‌های مختلف بوده و تفاوت‌های اساسی با شاخص‌های دیگر از جمله داوجونز یا حتی شاخص بورس نیویورک (که نمادهای تقریبا مشابهی دارند) دارد.

 

آیا امکان معامله S&P وجود دارد؟

اگرچه اس اند پی یک نماد معاملاتی نیست، اما با کمک و بهره‌گیری از معاملات CFD می‌توان آن را معامله کرد. از آنجاییکه در این نوع معاملات، نیازی به رد و بدل کردن اصل دارایی وجود نداشته، امکان معامله‌ی تمامی نمادها برای خرده معامله‌گران یا اصطلاحا تریدرها فراهم شده است. یکی از نمادهایی که در کارگزاری‌ها برای معامله کردن ارائه شده است، نماد S&P500 بوده که به‌صورت CFD در آی تی بی قابل معامله است.

معاملات CFD

معامله S&P

این شاخص، بیانگر حرکت کلی 500 شرکت برتر در حوزه‌های مختلف بوده که معامله‌ی خود این نماد، در حقیقت معادل خرید همزمان سهام 500 شرکت برتر جهانی است. به دلیل تجمیع شدن نمادها تحت یک نماد، هم فرآیند معامله کردن آسانتر  بوده و هم ریسک سرمایه‌گذاری به دلیل تقسیم شدن سرمایه برروی نمادهای مختلف، کاهش خواهد یافت.

یکی از مزایای معاملات CFD این است که چه در زمان روند صعودی قیمت‌ها و چه در زمان روند نزولی، سرمایه‌گذار می‌تواند با تحلیل دقیق بازار، در سمت صحیح بازار معامله کرده و درآمد کسب نماید.چه هنگامیکه شاخص S&P صعودی باشد (سرمایه گذار نماد را خریداری خواهد کرد) و چه زمانیکه این نماد نزولی باشد (سرمایه گذار نماد را خواهد فروخت)، می‌تواند صرفا از تغییرات قیمتی، درآمد کسب نماید.

 

اجزای مهم شاخص S&P

از جمله مهمترین نمادهایی که در شاخص اس اند پی گنجانده شده، می‌توان به شرکت اپل با نماد AAPL، مایکروسافت با نماد MSFT، فیسبوک با نماد FB، گوگل با نماد GOOGL، آمازون با نماد AMZN، آلفابت با نماد GOOG (شرکت مادر گوگل)، آمریکن اکسپرس با نماد AXP، ای تی اند تی با نماد T (مخابرات آمریکا)، بانک آمریکا با نماد BAC و بیوژن با نام BIIB اشاره کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها