|

چگونه دیه تصادفات رانندگی را به‌طور کامل وصول کنیم؟

در این یادداشت درباره دیه تصادفات رانندگی نوشته و درباره مشمولین دیه و همچنین مراحل گرفتن دیه توضیح مختصری داده‌ایم. با ما همراه باشید.

چگونه دیه تصادفات رانندگی را به‌طور کامل وصول کنیم؟

گرفتن دیه در عرف رایج امروز جامعه ما چندان خوشایند نیست، اما واقعیت این است که دیه بیمه شخص ثالث، حق افراد آسیب‌دیده در تصادفات است. حق بیمه‌ای که دارندگان خودرو به‌صورت اجباری پرداخت می‌کنند، بهای همین آسیب‌های احتمالی‌ای است که تحت عنوان دیه از سوی شرکت‌های بیمه پرداخت می‌شود. در این یادداشت درباره دیه تصادفات رانندگی نوشته و درباره مشمولین دیه و همچنین مراحل گرفتن دیه توضیح مختصری داده‌ایم. با ما همراه باشید.

 

به چه کسانی دیه تصادف تعلق می‌گیرد؟

اولین سؤالی که درزمینهٔ دیه باید توضیح داده شود این است که دیه تصادف به چه کسانی تعلق می‌گیرد. کسانی که در تصادفات مشمول دریافت دیه می‌شوند به چند دسته تقسیم می‌شوند.

دسته اول عابران پیاده هستند. عابر پیاده می‌تواند به‌طور کامل دیه خود را از بیمه‌نامه شخص ثالث راننده مقصر دریافت کند. دسته دوم افرادی که مشمول دیه می‌شوند، راننده و سرنشینان خودروی زیان‌دیده در تصادف هستند؛ در تصادفاتی که بین خودروها واقع می‌شود، راننده و سرنشینان خودرویی که بر اساس گزارش پلیس زیان‌دیده تشخیص داده می‌شود، مشمول دیه شخص ثالث شده و می‌توانند دیه خود را از بیمه‌نامه راننده مقصر دریافت کنند.

دسته سومی که مشمول دیه هستند و معمولاً خود از آن خبر ندارند، سرنشینان خودروی مقصر هستند. سرنشینان خودرویی که در تصادف میان خودروها مقصر است و یا براثر بی‌احتیاطی و سرعت غیرمجاز واژگون شده و یا اصطلاحاً چپ می‌کند، مشمول دیه شخص ثالث هستند و می‌توانند دیه خود را از بیمه‌نامه راننده مقصر وصول کنند.

دیه راننده مقصر

همان‌طور که در بالا خواندید، غیر از راننده مقصر، تقریباً تمامی افرادی که در یک سانحه رانندگی دچار جراحت می‌شوند، می‌توانند دیه خود را از بیمه شخص ثالث راننده مقصر دریافت کنند. اما سؤال اینجاست که سرنوشت دیه یا غرامت راننده مقصر چه می‌شود. مطابق قانون بیمه شخص ثالث، راننده مقصر سانحه نیز می‌تواند دیه خود را از بیمه‌نامه خود دریافت کند. بااین‌حال، دیه راننده مقصر محدود می‌شود به رقم تعیین شده ذیل عنوان «تعهد حوادث راننده» که در بیمه‌نامه راننده مقصر آمده است.

البته بازهم سؤال دیگری پیش می‌آید که از چه تاریخی دیه راننده مقصر به نرخ روز تعلق میگیرد؟ از نیمه سال ۹۰ و با ایجاد تغییر در برخی از قوانین و آئین‌نامه‌ها، خرید سرمایه برای جراحات راننده مقصر اجباری شد و از سویی دیگر شرکت‌های بیمه موظف شدند غرامت راننده مقصر را بر مبنای دیه پرداخت کنند. بنابراین به‌تمامی بیمه‌نامه‌های صادرشده از نیمه دوم سال ۹۰ به بعد، به راننده مقصر دیه تعلق می‌گیرد.

مراحل گرفتن دیه

مراحل گرفتن دیه

مراحل گرفتن دیه با تشکیل پرونده در کلانتری و مراجعه به دادسرا آغاز می‌شود. در دادسرا، دادیار یا بازپرس پرونده، اظهارات طرفین را ثبت کرده و ضمن بررسی مدارک، مصدوم یا مصدومان تصادف را به پزشکی قانونی ارجاع می‌دهد تا میزان جراحات مشخص شود. با تکمیل گزارش پزشکی قانونی، پرونده در دادسرا تکمیل شده و برای تشکیل جلسه به دادگاه ارجاع می‌شود.

در جلسه دادگاه، قاضی پرونده، با قرائت مستندات موجود در پرونده، ازجمله گزارش پزشکی قانونی، و قرائت لایحه شرکت بیمه و مصدومان حادثه، رأی خود را مبنی بر میزان و چگونگی پرداخت دیه توسط بیمه اعلام می‌کند. اما درباره مراحل گرفتن دیه تصادف جرحی از پزشکی قانونی تا بعد از رای دادگاه نکته ناگفته و مهمی وجود دارد که زیان دیدگان و یا وکلای آن‌ها باید هشیار باشند تا مصدومیتی نادیده گرفته نشده و دیه کمتر از آنچه باید پرداخت نشود؛ این اتفاق متأسفانه به دلیل مشغله بالای عوامل پزشکی قانونی و دادگاه و گه‌گاه حتی عدم شناخت کافی آن‌ها از قوانین به وجود می‌آید.

وکیل تصادفات رانندگی

چرا وکیل تصادفات رانندگی؟

احتمالاً شما هم واژه وکیل تصادفات رانندگی یا وکیل بیمه تصادفات به گوشتان خورده است. وکیل تصادفات در وصول دیه تخصص دارد اما این سؤال پیش می‌آید که آیا اصلاً نیازی به وکیل تصادفات رانندگی هست.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، دیده شده است که به دلایل مختلف حق زیان دیدگان تصادفات رانندگی پایمال شده و بخشی از صدمات آن‌ها در تصادف دیده نمی‌شود. این دیده نشدن، باعث می‌شود مبلغ بزرگی از دیه آن‌ها پایمال شود. تخصصی با عنوان وکالت تصادفات رانندگی دقیقاً با هدف جلوگیری از این زیان به وجود آمده است. ازجمله مراکز خبره درزمینهٔ وصول دیه تصادفات رانندگی، وکیل بیمه تصادفات رانندگی سوبارش است که با داشتن سال‌ها تجربه درزمینهٔ وصول دیه تصادفات، حق موکلان خود را تمام و کمال از شرکت‌های بیمه وصول می‌کند.

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها