|

محاسبه آنلاین قیمت بیمه شخص ثالث

کلیه وسایل نقلیه موتوری ملزم به داشتن بیمه شخص ثالث هستند. تعرفه حق بیمه هر خودرو متفاوت است و با توجه به عوامل مختلف تعیین می­شود. در این مقاله به نحوه محاسبه آنلاین قیمت بیمه شخص ثالث و عوامل موثر در آن می­پردازیم.

محاسبه آنلاین قیمت بیمه شخص ثالث

کلیه وسایل نقلیه موتوری ملزم به داشتن بیمه شخص ثالث هستند. تعرفه حق بیمه هر خودرو متفاوت است و با توجه به عوامل مختلف تعیین می­شود. در این مقاله به نحوه محاسبه آنلاین قیمت بیمه شخص ثالث و عوامل موثر در آن می­پردازیم.

 

حق بیمه شخص ثالث را چه کسی تعیین میکند؟

طبق قانون بیمه مرکزی، کلیه افراد حقیقی و حقوقی که بر اثر حادثه خسارت جانی یا مالی ببینند، شخص ثالث نامیده می­شوند. طبق این قانون، راننده خاطی شخص ثالث نیست.

حق بیمه یک مبلغ ثابت است که هر ساله از سوی بیمه مرکزی تعیین و ابلاغ می­شود. پیش از خرید بیمه شخص ثالث بهتر است با برخی از مفاهیم بیمه و عوامل تاثیرگذار در قیمت آن آشنا شوید.

 

معرفی عوامل موثر در تعیین قیمت بیمه شخص ثالث

قیمت یا حق بیمه شخص ثالث با توجه به فاکتورهای متعددی محاسبه می­شود. این بیمه دو دسته جانی و مالی را تحت پوشش قرار می­دهد. میزان پوشش مالی یکی از فاکتورهای مهم در قیمت نهایی بیمه است. شخص بیمه­گذار می­تواند حداقل یا حداکثر پوشش مالی بیمه را انتخاب کند. هرچه میزان این پوشش بیشتر باشد، حق بیمه نیز افزایش پیدا می­کند. در ادامه به سایر عوامل موثر در قیمت بیمه خواهیم پرداخت.

 

نرخ دیه کامل یا تفکیک اعضا، معیاری مهم در تعیین میزان حق بیمه شخص ثالث

نرخ دیه شامل موارد فوت، نقص عضو و هزینههای درمانی برای افرادی است که طی حادثه دچار آسیب شده‌اند. البته نرخ دیه انسان کامل، کودکان و حتی جنین در ماه­های حرام نیز هر سال از طریق قوه قضاییه اعلام می­شود و مبلغ آن متغیر است.

 

محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث با توجه به نوع وسیله نقلیه

نوع خودرو تاثیر قابل توجهی در محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث دارد. برای مثال امکان تصادف وسایل نقلیه عمومی نسبت به وسایل نقلیه شخصی بیشتر است و در نتیجه حق بیمه بالاتری دارند. ظرفیت هر خودرو نیز در میزان حق بیمه آن­ موثر است. به عبارت دیگر برای ظرفیت بیشتر باید حق بیمه مضاعفی پرداخت کرد، زیرا با افزایش تعداد سرنشین­ها، احتمال آسیب رسیدن به افراد بیشتری وجود دارد.

بیمه2

تعداد سیلندر خودرو  چه تاثیری بر قیمت بیمه شخص ثالث دارد؟

قیمت بیمه شخص ثالث به نوع خودرو و تعداد سیلندرهای آن بستگی دارد. یعنی حق بیمه پراید با اتوبوس یکسان نیست. خودروهای 4 سیلندر، کمتر یا بیشتر از 4 سیلندر قیمت متفاوتی دارند. هرچه تعداد سیلندر کمتر باشد، قیمت بیمه­نامه نیز کمتر است.

 

کاهش هزینه‌های بیمه با کمک تخفیف عدم خسارت

تخفیف عدم خسارت به شخصی تعلق می­گیرد که از بیمه شخص ثالث ماشین خود استفاده نکرده باشد. درصد این تخفیف با­توجه به تعداد سال­های استفاده نکردن از بیمه شخص ثالث افزایش پیدا می­کند. میزان تخفیف عدم خسارت در سال اول 5 درصد، سال دوم 10 درصد و سال نهم به بعد 70 درصد است.

علاوه بر تخفیف عدم خسارت، امکان پرداخت اقساطی هزینه بیمه به صاحبان خودرو کمک قابل توجهی در تامین منابع مالی می‌کند. با مراجعه به بسیاری از دفاتر و مراکز بیمه یا از طریق آنلاین به آسانی می­توانید از امکانات بیمه شخص ثالث قسطی استفاده کنید.

 

جریمه تاخیر در پرداخت بیمه؛ باعث افزایش هزینه‌ها نشوید

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای کلیه دارندگان وسایل نقلیه است. از این رو دیرکرد در پرداخت حق بیمه موجب افزایش جریمه خواهد شد. این مبلغ به­صورت روزشمار محاسبه و به حق بیمه ماشین شما اضافه می­شود. از آنجا که حق بیمه هر وسیله نقلیه متفاوت است، میزان جریمه دیرکرد آنها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. لازم به ذکر است که روزشمار جریمه دیرکرد تنها تا 365 روز ادامه دارد. یعنی جریمه یک سال با جریمه دو سال هیچ تفاوتی ندارد. اگر تاریخ انقضای بیمه شخص ثالث تمام شده باشد، شرکت بیمه موظف به پوشش هیچ یک از حوادث احتمالی در این دوره نیست.

 

استعلام مبلغ بیمه شخص ثالث با استفاده از پلاک خودرو

بسیاری از افراد تاریخ بیمه­نامه خود را فراموش می­کنند. یکی از سریع­ترین روش­های استعلام بیمه شخص ثالث، استعلام بیمه با پلاک خودرو است.

در این روش کافی است وارد یک سامانه معتبر و مورد تایید بیمه مرکزی شده و با استفاده از پلاک و شماره ملی مالک خودرو، کلیه اطلاعات مربوط به بیمه­نامه را استعلام کنید. با این روش اینترنتی به­راحتی از قیمت بیمه شخص ثالث خودرو مطلع شوید.

 

تمدید و خرید بیمه شخص ثالث در سامانه آیتول

آیتول یک درگاه ورودی برای کاربران است تا به کلیه سرویس­های مرتبط با خودرو از جمله بیمه و عوارض خودرو دسترسی داشته باشند. با مراجعه به این درگاه بیمه شخص ثالث خود را استعلام کرده و کلیه امور را آنلاین پیگیری کنید. اطلاعات بیمه شخص ثالث کلیه خودروها در سامانه سنهاب بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آیتول به سایت itoll.ir یا اپلیکیشن آن مراجعه کرده یا با شماره پشتیبانی 021-89518010 تماس بگیرید.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها