|

اجرای طرح جدید فروش نان تا پایان تیرماه در سراسر کشور

پای طرح جدید نان حالا به پایتخت رسیده است و نانوایی‌ها با مجهز شدن به کارتخوان آماده اجرای شیوه جدید فروش نان می‌شوند.

اجرای طرح جدید فروش نان تا پایان تیرماه در سراسر کشور
پای طرح جدید نان حالا به پایتخت رسیده است و نانوایی‌ها با مجهز شدن به کارتخوان آماده اجرای شیوه جدید فروش نان می‌شوند.

اجرای طرح هوشمندسازی نان به صورت پایلوت در زنجان ‌آغاز شد و پس از آن قزوین، چهارمحال و بختیاری، فارس به این طرح پیوستند. با اجرای این طرح در تهران و تغییر مکانیزم تخصیص یارانه نان، به نظر می‌رسد این طرح وارد دوره اجرایی سراسری خود شود.

محمد قربانی، معاون وزیر جهاد کشاورزی امروز اعلام کرده است که این طرح تا پایان تیرماه در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

دولت سیزدهم هدف از اجرای طرحی به نام هوشمندسازی یارانه آرد و نان را جلوگیری از قاچاق آرد و توزیع عادلانه یارانه‌ها اعلام کرده است. در این راستا تجهیز نانوایی‌ها به کارتخوان‌های هوشمند مخصوص این طرح آغاز شد تا از طریق این تراکنش‌ها حجم مصرف آرد و حجم تولید نان را به صورت لحظه‌ای رصد شود. تحلیل این داده‌ها با توجه به معیارهایی از جمله موقعیت جغرافیایی و تمکن خانوارهای هر منطقه می‌تواند باعث شناسایی رفتارهای غیرمتعارفی مانند خرید حجم زیادی از نان برای مصارف دام یا تناسب نداشتن حجم دریافت آرد و فروش نان توسط یک نانوایی شود.

 

شیوه خرید نان در شرف تغییر است؟

هر چند فروش نان در راستای این طرح دستخوش تغییر می‌شود اما معاون وزیر جهاد کشاروزی می‎‌گوید شیوه خرید نان در این راستا تغییری نخواهد کرد. قربانی اطمینان داده است که فرآیند خرید نان مانند سابق است. یعنی خریدار کارت می‌کشد تعداد قرص نان مورد نیاز خود و پلاستیک را انتخاب و پرداخت از کارت بانکی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه قیمت نان هیچ تغییری نخواهد داشت، گفت:این طرح در زنجان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، فارس و تهران و چند شهر دیگر اجرایی شده است. پیش بینی می‌کنیم تا پایان تیر این طرح کل کشور را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: در کل کشور برای این طرح به ۸۳ هزار دستگاه کارتخوان نیاز است. بحث‌های مربوط به پشتیبانی از کارتخوان‌ها بسیار پر اهمیت است. این دستگاه‌ها نیز نوع خاصی هستند. عملا هم اتصال در برخی نانوایی شروع شده و در تهران نیز حدود ۹۰۰۰ کارتخوان به نانوایی‌ها داده شده است.

قربانی در ادامه گفت: خرید نان از کارت بانکی انجام می‌شود که به کد ملی متصل است. هیچ کارت دیگری صادر نمی‌شود. مقداری از هزینه نان از حساب خریدار کسر می‌شود مابقی نیز از حساب سایه پرداخت و به حساب نانوایی‌ها واریز می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه با این طرح یارانه‌ها مستقیم و هدفمند به دست مردم می‌رسد و آرد چند نرخی در بازار و نشت یارانه نخواهیم داشت گفت: همچنین این طرح در جلوگیری از قاچاق و ضایعات نان اثر بسیار زیادی داشته و خروج آرد برای مصارف غیرانسانی به حداقل می‌رسد، همچنین کیفیت نان و رضایت مشتری نیز ارتقا می‌یابد.

بنا بر اعلام صورت گرفته هیچ محدودیتی در تعداد نان وجود ندارد و با کارت بانکی هر تعدادی که نیاز است می‌توان خریداری کرد.

 

عدم افزایش قیمت نان قطعی است؟

در حالی که مقامات دولتی تاکید دارند که قیمت نان در این راستا تحت هیچ شرایطی افزایش نخواهد یافت برخی کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس، رشد قیمت نان را در ادامه اجرای این طرح محتمل دانسته‌اند.

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس گفت: در قالب همین کارت فعلی یارانه‌ها، یک ساز و کاری طراحی می‌شود که مثلا به نسبت سرانه، حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد تعریف و مازاد بر آن محاسبه شود.

وی در این خصوص تاکید کرده است: چیزی که من شنیده‌ام این است که گویا در قالب همین کارت فعلی یارانه‌ها، یک ساز و کاری طراحی می‌شود که مثلا به نسبت سرانه، حدود هفت دهم نان سنگک به ازای هر فرد تعریف و مازاد بر آن محاسبه شود. به این شکل که شما نان که می‌خرید و از طریق دستگاه کارتخوان نانوایی کارت یارانه که می‌کشید، معادل آن سرانه تعریف شده مشمول یارانه و به همان قیمت فعلی حساب می‌شود و مازاد بر الگوی مصرف آن را از حساب بانکی برداشت می‌کنند و به صورت آزاد محاسبه می‌شود.

هر چه هست نگرانی با طعم نان در افکار عمومی افزایش یافته است . نکته مهم اینجاست که با تغییر اولیه بهای آرد در نان فانتزی‎‌ها و همچنین نان‌‌های غیر یارانه‎‌ای صف خرید نان در اغلب نانوایی‌های کشور مشهود شده است. صف‎‌هایی که در سال‌های اخیر به خاطره‎ای دوردست برای مردم تبدیل شده بود.

 

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها