|

نهضت مسکن در مراحل فونداسیون تا افتتاح است

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن گفت: برای ۱۷۵ هزار واحد نهضت ملی مسکن تحت مسئولیت بنیاد، تامین زمین شده است.

نهضت مسکن در مراحل فونداسیون تا افتتاح است

حمیدرضا سهرابی اظهار کرد: آن دسته از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن که مسئولیت آن به عهده بنیاد مسکن گذاشته شده فعال است. وزارت راه و شهرسازی برای حدود ۱۷۵ هزار واحد، زمین به ما معرفی کرده که با توجه به بررسی شرایط زمین‌ها مثل کاربری و توپوگرافی اقدام به ساخت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، وی افزود: از ۱۷۵ هزار  واحدی که زمین معرفی شده تا کنون برای ۸۸ هزار واحد پروژه تعریف کردیم که قابلیت ساخت دارد. مابقی در مراحل تغییر کاربری، برنامه‌ریزی استان، کمیسیون ماده ۵ یا شورای عالی مسکن است.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تصریح کرد: هم‌اکنون حدود ۶۴ هزار متقاضی واجد شرایط به ما معرفی شده که عملیات اجرایی ساخت خانه‌های آنها شروع شده است. این پروژه‌ها در مراحل مختلف آماده‌سازی زمین، اخذ پروانه یا ساخت قرار دارد. بیش از ۴۲ هزار واحد در مرحله فونداسیون و اسکلت است.

به گفته سهرابی، تیرماه امسال تعداد ۲۰۰ واحد نهضت ملی مسکن در شهر قم توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به سهم سالیانه ۴۰۰ هزار واحدی بنیاد مسکن در پروژه نهضت ملی مسکن گفت: از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد شهری و ۲۰۰ هزار واحد روستایی است. بعد از تصویب و ابلاغ قانون جهش تولید و تامین مسکن مقداری زمان برد تا تفاهم‌نامه‌ها بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن به امضا برسد. اما همین که تا کنون برای ۱۷۵ هزار واحد تامین زمین شده نسبتا مطلوب است.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن تاکید کرد: ما این آمادگی را داریم که هرچقدر زمین به ما معرفی کنند، پروژه شروع کنیم. درخصوص تامین منابع نیز بحمدالله مشکلی وجود ندارد و در اکثر نقاط کشور تسهیلات در حال پرداخت است.

سهرابی خاطرنشان کرد: مسئولیت بنیاد مسکن در طرح نهضت ملی در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر است اما در برخی کلانشهرها مثل قم نیز فعالیت داریم. سقف این تسهیلات در تهران ۴۵۰ میلیون تومان، ‌سایر کلانشهرها ۴۰۰ میلیون، مراکز استان‌ها ۳۵۰ میلیون و دیگر شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است  که با نرخ سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شود.

وی  درباره این موضوع که دولت اعلام کرده بیشترین کمک در طرح نهضت ملی را به دهک‌های یک تا سه اختصاص می‌دهد گفت: در این خصوص وزارت راه و شهرسازی تصمیم‌گیری می‌کند که باید شیوه‌نامه را به ما ابلاغ کند. فعلا سود تسهیلات ۱۸ درصد است که ما بر اساس مشارکت مدنی، قرارداد را می‌بندیم. انشاءالله تا زمانی که واحدها به مرحله فروش اقساطی برسند شیوه‌نامه هم ابلاغ می‌شود. قرار است نرخ سود وام واحدهای نهضت ملی مسکن برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی ۵ درصد شود.

معاون مسکن روستایی بنیاد مسکن درباره آخرین وضعیت پرداخت تسهیلات ۲۰۰ میلیون تومانی ساخت مسکن روستایی گفت: وام از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده ولی سازمان برنامه و بودجه هنوز ضمانت‌نامه مابه‌التفاوت نرخ سود ۵ درصد تا رقم ۱۸ درصد را صادر نکرده است. امیدواریم به زودی این مشکل برطرف شود. وام ۱۰۰ میلیون تومانی هم قفل شده بود که خوشبختانه هم‌اکنون جاری است و پرداخت می‌شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها