|

سرانه مصرف گوشت در ایران نصف شد

​قیمت انواع گوشت قرمز امروز، 4 اردیبهشت 1401، نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد.

سرانه مصرف گوشت در ایران نصف شد

​قیمت انواع گوشت قرمز امروز نسبت به روز گذشته با تغییرات کمی همراه شد. در گوشت قرمز، سرانه مصرف ما از ۱۲ کیلو به ۶ کیلو افزایش می یابد، یعنی میزان مصرف گوشت قرمز در کشور از دوران جنگ کمتر می شود.

 

سرانه مصرف گوشت در ایران نصف شد

آثار گرانی‌ها برای بسیاری از کالاها که در حال حاضر وجود دارد کاملا محسوس است این گونه که ما شاهد افزایش ۹۴ درصدی در برخی از کالاها مانند برنج و گوشت هستیم.

معین‌الدین سعیدی با اشاره به پیگیری‌های نمایندگان در رابطه با افزایش قیمت گوشت، افزود: ما در این رابطه یک سری پیگیری‌ها انجام دادیم متاسفانه گوشت برخلاف آنچه که گفته می‌شود تا قیمت ۲۲۰ هزار تومان دچار افزایش قیمت شده، این در حالی است که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام می‌کنند عرضه گوشت بیشتر شده و گوشت یخ زده در قالب تنظیم بازار و گوشت دام زنده به بازار عرضه کرده‌اند.

به هر حال گوشت، افزایش قیمت معناداری را تجربه کرده است تا جایی که برای مدتی، صادر می‌شد، اما خوشبختانه از صادرات آن جلوگیری شد.

 

آرزوی نهاده‌های دامی حذف نشده، اما گوشت گران‌شده

نماینده مجلس با تاکید بر این که در شرایطی که کشور دچار چالش شود، نباید کالاهای اساسی صادر شود، تصریح کرد: در این خصوص، کمیسیون تحقیقات هم ورود کرده است که در زمینه مرغ هم ثابت است قیمت، اما در گوشت قرمز، سرانه است. مصرف ما از ۱۲ کیلو به ۶ کیلو، یعنی میزان مصرف گوشت قرمز در کشور از دوران جنگ کم شده است.

طبیعی است که یکی از کاهش مصرف، افزایش قیمت گوشت است. نکته مهم دیگر این است که هنوز برای حذف می‌خواهم از نهادهای دامی استفاده کنم و این آرزو در قالب سامانه بازارگاه ارائه می‌شود؛ بنابراین این موضوع به طور جدی مورد بررسی قرار گرفته است.

 

دولت هنوز راهکاری ارائه نمی‌دهد

او ادامه داد: در ایام عید شاهد عدم اطمینان مردم به خرید گوشت بودیم چراکه امکان خرید برایشان فراهم نبود. حذف آرزوی تصمیم دولت است و مجلس، این اختیار را به دولت داد، چون پیش‌بینی ۹ میلیارد دلاری برای تصمیم‌گیری در سال ۱۴۰۱ را داشت، اما این اختیار را به دولت دادیم که از این اختیار استفاده کند یا نکند. 

در نتیجه نظر دولت این بود که بخواهد را حذف کند و ما به التفاوت آن را در قالب یارانه‌های به مردم بدهند، اما هنوز روش مستقیم آن را مشخص می‌کند به عنوان مثال در گوشت گوشت، گوشت را به عنوان مثال در گوشت مصرف می‌کند. ، ۳۰۰ هزار تومان یارانه گوشت می‌شود که طبیعتاً این کار در این شرایط نمی تواند تأثیرگذار باشد، یعنی برابر با قیمت یک کیلو گوشت!

این عضو کمیسیون بر اساس مجلس تاکید کرد: چه پیشنهادی مجلس این بود که دولت در مورد کالاهای اساسی اسرار تصمیم بگیرد که کالاهای اساسی را در قالب کالابرگ در اختیار مردم قرار دهد تا مردم نیازهای اولیه معیشتی را برطرف کنند، اما این دولت چنین موضوعی را اجرا کرده است

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها