|

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

هر خانواری باید حداقل دو خودرو داشته باشد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به نظر من خودرو جزو کالاهای اساسی لاینفک زندگی است و هر خانواری تقریبا باید حداقل دو خودرو داشته باشند چون هم زن شاغل است و هم مرد.

هر خانواری باید حداقل دو خودرو داشته باشد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: استیضاح را با قدرت پیگیری می‌کنم، ما قبلا در رابطه با عملکرد وزیر نمی‌خواستیم استیضاح کنیم؛ اما من الان می‌خواهم استیضاح را اصلاح کنم چون من در رابطه با قیمت خودرو به ایشان انتقاد داشتم، الان عملکرد وزیر نشان می‌دهد آقای فاطمی‌امین از خیلی موضوعات بیگانه و دور است.

لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص بحث واردات خودرو و اعمال نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصوبه نمایندگان مجلس، گفت: استنباط ما این است که این مساله در اختیار دولت است و دولت می‌تواند واردات داشته باشد، کاری که مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داد این بود که گزارشی را به شورای نگهبان داد و شورای نگهبان هم با هیات رئیسه که مجوزی از صحن داشتند، با هم کنار آمدند و نظر مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر حذف اعمال شده است.

وی ادامه داد: اما استنباط ما این است که این طرح توسط دولت قابل اجراست به این خاطر که چند ماه دیگر قانون ممنوعیت واردات به کلی برداشته می‌شود به این جهت که زمانش تمام شده است. بنابراین دولت می‌تواند به این موضوع وارد شود و عمل کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نقش و اهمیت خودرو در زندگی روزمره مردم، بیان داشت: بحث خودرو را نباید به عنوان یک کالای لوکس و کالایی در کنار زندگی مردم تعریف کنیم، بلکه امروز خودرو کالای اساسی زندگی محسوب می‌شود. یک زمانی تلویزیون، یخچال و حتی تلفن کالای لوکس محسوب می‌شدند که از هر چند خانواده تعداد محدودی از آن‌ها برخوردار بودند، امروز می‌توانیم بگوییم این‌ها کالای لوکس هستند؟

وی اضافه کرد: ما امروز داریم در یک دوران مدرن زندگی می‌کنیم و کف رفاه مردم امروز نسبت به دهه‌های گذشته بالاتر رفته و بسیاری از کالاها که ممکن است به ذهن بعضی‌ها لوکس باشد، از جنبه لوکس خارج شده و به کالای اساسی زندگی تبدیل شده است. به نظر من خودرو جزو کالاهای اساسی لاینفک زندگی است و هر خانواری تقریبا باید حداقل دو خودرو داشته باشند چون هم زن شاغل است و هم مرد؛ در دنیا هم به این سمت رفتند و اکنون میانگین در دنیا هر ۴ نفر دو خودرو است ولی ما در ایران هنوز یک خودرو و کمتر از یک خودرو داریم.

نماینده مردم قزوین در مجلس همچنین ابراز داشت: بنابراین این نگاه را باید اصلاح کنیم و بدانیم که خودرو کالای اساسی است، همان فرمولی که نسبت به کالاهای اساسی داریم باید با همان فرمول به این موضوع نگاه کنیم، حتی خودرو در یک سری امور بالاتر از کالاهای اساسی است چون جان مردم را به خطر می‌اندازد. شما در همین روزهای عید تصادفات و مرگ و میر را دیدید، در طول سال هم این آمار را نگاه کنید. بنابراین اگر بخواهیم به خودرو از زاویه کالای اساسی نگاه کنیم کارهای زیادی باید انجام دهیم که انجام نداده‌ایم؛ یکی از آن کارها «ایجاد رقابت و شکستن انحصار بازار» و «واردات برای تنظیم بازار» است که این موارد به نظر من جزو ابزار این کار است.

سیاهکلی در رابطه با موضوع استیضاح وزیر صمت که از سال گذشته به هیات رئیسه تحویل داده شده و تاکنون اعلام وصول نشده است، گفت: به تازگی یک مطلب جدید پیش آمده که رسانه دولت اصلا ماها را منفعت‌طلب خطاب کرده و گفته این‌هایی که دنبال استیضاح هستند مفعت‌طلب هستند. جالب است به عنوان یک رسانه دولتی که از بیت‌المال پول می‌گیرد، بالای ۱۵۰۰ میلیارد تومان بودجه می‌گیرد، بیش از ۱۰۰۰ کارمند دارد، در کشورهای مختلفی نمایندگی دارند و باید مدافع واقعی دولت و مردم باشد و این رویه خیلی وحشتناک است.

وی ادامه داد: از نظر بنده‌ای که رسانه‌ای هستم و بیش از ۳۷-۳۸ سال با رسانه کار کردم این اقدام را نه اخلاقی می‌دانم نه حرفه‌ای بلکه دلالی می‌دانم. با این وضعیت مجلس با آن‌ها برخورد خواهد کرد و من حتما شکایت خواهم کرد، امروز هم از هیات رئیسه و کمیسیون اصل نود و از وزیر خواستم که سریعاً به این موضوع رسیدگی کنند.

عضو کمیسیون صنایع همچنین در رابطه با ادامه پیگیری استیضاح خاطرنشان کرد: استیضاح را با قدرت پیگیری می کنم، ما قبلا که در رابطه با فعالیت وزیر نمی‌خواستیم استیضاح کنیم؛ من الان می‌خواهم استیضاح را اصلاح کنم چون من در رابطه با قیمت خودرو می‌خواستم ایشان را استیضاح کنم اما الان عملکرد وزیر نشان می‌دهد آقای وزیر از خیلی موضوعات بیگانه و دور است.

وی گفت: در چارت اخیری که ما آن را افشا کردیم و ابلاغ شده است اصلا «معدن» وجود نداشت، نمی‌دانم آقای وزیر دارد چه کار می‌کند. بنابراین اگر تا دیروز از من می‌پرسیدند، می‌گفتم نمی‌خواهم عملکرد وزیر را استیضاح کنم اما از این به بعد عملکرد وزیر را هم می‌خواهم استیضاح کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها