|

کاهش آهنگ رشد تورم، نقدینگی و پایه پولی در دولت سیزدهم

بانک مرکزی اعلام کرد: آهنگ رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به دی ماه ۱۴۰۰ روندی کاهشی را طی کرده است، به گونه‌ای که رشد پایه پولی دوازده ماهه از ۴۲.۱ درصد در مرداد ماه به ۳۵.۵ درصد در دی ماه رسید.

کاهش آهنگ رشد تورم، نقدینگی و پایه پولی در دولت سیزدهم

به گزارش مهر، دولت سیزدهم با رویکرد سیاستگذاری فعال در مسائل اقتصادی در تلاش برای کاهش تورم، کاهش رشد نقدینگی و پایه پولی قرار گرفته است.

بر اساس آخرین اعلام بانک مرکزی، آهنگ رشد پایه پولی در دوازده ماهه منتهی به دی ماه ۱۴۰۰ روندی کاهشی را طی کرده است، به گونه‌ای که رشد پایه پولی دوازده ماهه از ۴۲.۱ درصد در مرداد ماه به ۳۵.۵ درصد در دی ماه رسید.

همچنین پایه پولی در پایان دی ماه ۱۴۰۰ (معادل ۵۶۷۹.۲ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۳۹۹، رشدی معادل ۲۳.۸ درصد داشته است. این در حالی است که رشد پایه پولی در دی ماه ۱۳۹۹ نسبت به دی ماه ۱۳۹۸ معادل ۳۲.۸ درصد بوده است.

 

حجم نقدینگی در پایان دی‌ماه سال ۱۴۰۰ (معادل ۴۵۰۱۴.۶ هزار میلیارد ریال) نسبت به پایان سال ۱۳۹۹ معادل ۲۹.۵ درصد رشد یافت. لازم به توضیح است آهنگ رشد نقدینگی نیز با کاهش روند از ۴۲.۸ درصد در مهرماه ۱۴۰۰ به ۳۹.۸ درصد در دی ماه کاهش داشته است و با ادامه سیاست‌های انضباط پولی و مالی، تداوم این روند کاهشی در ماه های آتی نیز محتمل است.

بر این اساس، رشد نقدینگی در مهرماه ۴۲.۸ درصد، در آبان ماه ۴۲ درصد، در آذرماه ۴۱.۴ درصد و در دی ماه ۳۹.۸ درصد بوده است که البته ۲.۶ درصد آن مربوط به پوشش آماری یکی از بانک‌های ادغامی است، ولی در مجموع روند رشد نقدینگی در ماه‌های اخیر کاهشی شده است.

 

همچنین در ادامه بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی نشان می‌دهد که در بحث تورم هم روند نزولی را شاهد بوده‌ایم و با کاهش انتظارات تورمی روند تورم نیز با کاهش همراه بوده است. به گونه‌ای که تورم ۴۵.۴ درصدی در مهرماه به ۴۴.۴ درصد در آبان، ۴۳.۴ درصد در آذرماه و ۴۲.۴ درصد در دی ماه رسیده است.

لازم به یادآوری است نرخ تورم ماهانه آذرماه امسال به ۱.۷ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٨ واحد درصد کاهش داشت. نرخ تورم نقطه‌ای نیز در آذرماه ١٤٠٠ به عدد ۳۵.۲ درصد رسید.

روند کاهشی نرخ تورم در دی‌ماه متوقف شد. در این تورم نقطه‌ای در مقایسه با ماه قبل ٠, ٧ واحد درصد افزایش یافت. نرخ تورم ماهانه دی ١٤٠٠ نیز به ٢, ٤ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، ٠.٧ واحد درصد افزایش نشان می‌داد. اما به‌رغم افزایش این دو، نرخ تورم سالانه دی‌ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ٤٢, ٤ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ١ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.

اکنون آخرین آمارها نشان می‌دهد که در بهمن‌ماه روند نزولی تورم دوباره شروع شد و هر سه شاخص تورم ماهانه، سالانه و نقطه‌ای نسبت به دی‌ماه کاهش یافته است.

بدین ترتیب از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون شاهد کاهش ۱۸.۴ واحد درصدی تورم نقطه‌به‌نقطه کالاهای مصرفی و کاهش ۷ واحد درصدی متوسط تورم دوازده‌ماهه بوده‌ایم.

 

 

علاوه بر این دولت سیزدهم در پنج ماه ابتدایی کار خود علاوه بر خاتمه دادن به تأمین هزینه‌های جاری از منابع بانک مرکزی اعتبارات عمرانی را افزایش داده است. براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه در آغاز به کار دولت سیزدهم دولت از یکسو با هزاران میلیارد تخصیص بدون منبع در خزانه مواجه بود، از سوی دیگر در ۵ ماه ابتدای سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استفاده شده بود؛ علاوه بر این دولت باید ۵۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق فروخته شده دولت قبل را هر ماه به میزان ۱۱ هزار میلیارد تومان تسویه می‌کرد. با تمام سختی‌ها، اما دولت سیزدهم برای تأمین کسری بودجه به سراغ چاپ پول نرفت و با افزایش درآمدها و کنترل هزینه‌ها به سمت بهبود شاخص‌های بودجه حرکت کرد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها