|

نرخ مالیات بر ارزش افزوده برخی کالاهای اساسی، ترجیحی می‌شود

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: به دلیل شرایط تورم در کشور و ضرورت تأمین کالاهای اساسی مقرر شد که نرخ ترجیحی مالیات بر ارزش افزوده ادامه پیدا کند تا کالاهای اساسی با قیمت پایین تری به دست مردم برسد.

نرخ مالیات بر ارزش افزوده برخی کالاهای اساسی، ترجیحی می‌شود

در ادامه جلسه علنی روز شنبه ۷ اسفند مجلس شورای اسلامی محمد کاظم دلخوش نماینده مردم صومعه سرا گفت: در ماده ۶ قانون برنامه مصوب شده است که هرگونه معافیت مالیاتی خارج از قانون نباید مصوب شود.

وی تاکید کرد: شب گذشته در جلسه سران قوا و شورای عالی اقتصادی در بعضی از بخش‌ها معافیت معافیت مالیاتی اعلام کردند.

دلخوش با بیان اینکه این مصوبه نشان می‌دهد مجلس سرکار است گفت: هر معافیتی که بخواهد به تصویب برسد باید با تصویب مجلس باشد، نمایندگان مجلس آماده همکاری با دولت هستند.

وی تاکید کرد: شب گذشته آقایان تصمیماتی در مورد معافیت مالیات بر ارزش افزوده بخشی از کالاهای اساسی گرفتند که این مصوبه مغایرت با قانون دارد.

دلخوش ادامه داد: در ماده ۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده معافیت‌ها مشخص شده است تصمیم گیری در مورد این موضوعات باید به مجلس سپرده شود،مقام معظم رهبری وقتی این اختیارات را به سران قوا دادند، اختیارات برای قانونگذاری را ندادند.

در ادامه علی نیکزاد نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت گفت: علاوه بر رئیس مجلس ،رئیس کمیسیون برنامه و رئیس کمیسیون اقتصاد در جلسات شورای هماهنگی حضور دارند.

در ادامه محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: از سال ۹۷ با توجه به دستور مقام معظم رهبری و حکم حکومتی ایشان شورای هماهنگی اقتصادی تشکیل شد، در حکمی که مقام معظم رهبری تبیین کردند، تصریح شد که هیچ‌گاه نباید قوانین موجود با تصمیمات شورای هماهنگی مورد تعرض قرار گیرد، مگر اینکه اضطراری وجود داشته باشد.

پورابراهیمی در مورد مصوبه اخیر شورای هماهنگی سران قوا گفت: موضوع مالیات ارزش افزوده کالاهای اساسی به دلیل شرایط تورمی کشور در جلسه سران قوا به صورت مفصل مورد بررسی قرار گرفت در رسانه ملی شد که مالیات بر ارزش افزوده حذف شد،در حالی که نرخ ترجیحی تصویب شد. نرخ پایین تر نسبت به ۹ درصدی که در قانون است.

وی ادامه داد: به دلیل شرایط تورم در کشور و ضرورت تأمین کالاهای اساسی مقرر شد که نرخ ترجیحی مالیات بر ارزش افزوده ادامه پیدا کند تا کالاهای اساسی با قیمت پایین تری به دست مردم برسد تا در بازه زمانی یک ساله چارچوب‌های مشخص فراهم شود.

در ادامه علی نیکزاد نائب رئیس مجلس گفت: تا زمانی که این حکم از طرف مقام معظم رهبری تایید نشود اعتبار ندارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها