|

وزیر صمت: برگشت ارز 8 درصد افزایش یافته است

وزیر صمت گفت: صادرات خدمات فنی مهندسی از ۷۰۰ میلیون دلار به 1.8 میلیارد دلار رسید، برگشت ارز 8 درصد افزایش یافته و ۶۵۰ مورد تهاتر نیز انجام شده است.

وزیر صمت: برگشت ارز 8 درصد افزایش یافته است

به گزارش وزارت صمت، سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما با تأکید بر ضرورت تدوین ساز و کارهای لازم برای حرکت فعالان اقتصادی، هم افزایی بین بخشی را از الزامات تدوین سند راهبردی توسعه صنعت دانست و گفت: امسال بیش از دو برابر سال گذشته صادرات خدمات فنی مهندسی داشتیم که این موضوع به همگرایی بین بخشی مرتبط بوده است.

وی در خصوص الزامات تدوین سند راهبردی توسعه صنعت، افزود: مقام معظم رهبری در دیداری که با صنعتگران و تولیدکنندگان داشته است در دو نوبت بر تدوین نقشه راهبردی برای پیشرفت صنعت تاکید داشته‌اند، ضرورت تدوین نقشه راه بر کسی پوشیده نیست، این ضرورت ها باید به صورت حساب شده دیده شود.

فاطمی امین با اشاره به اینکه سندهای متعددی در سنوات گذشته تدوین شده است، یادآوری کرد: سال ۱۳۹۰ یک بار، همچنین قبل و بعد آن نیز این گونه سندها تدوین شده بود، اما یک مسیر و فرایند شفاف و روشن در این سندها دیده نشده بود.


هماهنگی بین بخشی مورد نیاز است

وی تصریح کرد: هماهنگی بین بخشی مورد نیاز است، باید هماهنگی بین بخشی داشته باشیم، باید پایه‌ها را بگذاریم و تراز کنیم برنامه راهبردی نباید ما را به سمت برنامه‌ریزی متمرکز سوق دهد.

وزیر صمت با تاکید بر اینکه نباید همه معادلات را خود حل کنیم و فقط برای اجرا ابلاغ نماییم، گفت: پس باید ساز و کارهایی برای حرکت فعالان اقتصادی در مسیر تحقق اهداف تدوین نمود.

فاطمی امین یکی از این ساز و کارها را اصلاح بازار کالاهای پایه دانست و گفت: در صنعت فولاد توازن نداریم، جاهایی بیش از ظرفیت تولید داریم، ظرفیت‌های بلا استفاده داریم، چون بر مبنای عدد های نادرست دستوری سرمایه گذاری شده است.

عملیاتی شدن بلاکچین با هم افزایی با بانک مرکزی

وی در خصوص تامین مالی، نیز بیان کرد: رئیس جمهور با ابلاغی از معاون اول خواست تا نقشه راه را اجرا و پیاده کند، تامین مالی مستلزم هم افزایی بین بخشی است و به صورت بین بخشی باید تامین مالی حل شود. ما نیز هر دو هفته یکبار جلساتی با بانک مرکزی داریم، به عنوان نمونه در خصوص بلاکچین در حوزه صادرات با همین جلسات عملیاتی شد و عملیاتی شدن بلاکچین برای صادرات و بیت کوین تولیدی کشور مهم است و با همین بیت‌کوین واردات انجام می‌شود.

پیش نویس برنامه راهبردی خودرو منتظر نظر کارشناسان است

وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص کیفیت خودرو بیان کرد: این موضوع در دو سطح دولت و کسب و کارها یعنی خودروسازان، قطعه سازان، طراحان و خدمات پس از فروش برمی‌گردد. پیش نویس برنامه راهبردی خودرو آماده شده است و منتظر نظر کارشناسان و صاحب نظران می باشد.

فاطمی امین همچنین با تأکید بر اینکه نظارت در سطح دولت باید ایجاد شود، گفت: شفافیت نیز با سامانه جامع تجارت انجام خواهد شد. همچنین روابط قطعه‌ساز و خودروساز مهم است، چون ۷۰ درصد کیفیت به قطعه و ۳۰ درصد به مونتاژ ربط دارد.

وی در این خصوص اضافه کرد: اگر روابط درست نباشد قطعه ساز نیز قطعه بی‌کیفیت به خودروساز تحویل می‌دهد و خودروساز خودرویی که تحویل می‌دهد بی‌کیفیت خواهد بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با بیان اینکه روابط مالی و سکوها و پلتفرم ها نیز مهم است، تصریح کرد: رده‌بندی در خودروسازی دنیا جا افتاده است؛ خودروساز داخلی با ۷۰۰ قطعه‌ساز مرتبط است که اگر یکی از آنها خراب شود کیفیت به هم می ریزد در صورتی که اکنون خودروسازهای دنیا با مجموعه‌ها مرتبط هستند و هر مجموعه یک سیستم را تحویل خودرو ساز می دهد.

گلایه مقام معظم رهبری درباره کیفیت خودرو به‌جا بود

فاطمی امین با بیان اینکه برنامه راهبردی خودرو شامل 9 پروژه و راهبرد کلان است، گفت: گلایه مقام معظم رهبری در خصوص کیفیت خودرو به جا بوده است، ما مسئولیت را می‌پذیریم و به عنوان وزارت صمت باید حرکت کنیم که برای این موضوع برنامه داریم.

ایجاد ۶ مرکز تجاری جدید و فعال شدن دو پایانه صادراتی

وی با اشاره به برخی دستاوردهای مهم صادراتی در همین مدت، عنوان کرد: ۶ مرکز تجاری جدید ایجاد کردیم، دو پایانه صادراتی فعال شده است که چالش‌های زیادی را برطرف می‌کند و شش رایزن داشتیم که چهار رایزن در همین مدت اضافه شد.

وی با بیان اینکه از مرز ۴۰ میلیارد دلار صادرات عبور کرده‌ایم، گفت: برآورد ما این است که تا پایان سال این رقم به ۴۵ میلیارد دلار برسد.

وزیر صمت همچنین بیان کرد: صادرات خدمات فنی مهندسی از ۷۰۰ میلیون دلار به 1.8 میلیارد دلار رسید، برگشت ارز 8 درصد بیشتر شده و ۶۵۰ مورد تهاتر انجام شده است. همچنین رویه های واردات در مقابل صادرات تقویت شده است.

افزایش بیش از دو برابری صادرات خدمات فنی مهندسی

فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه توسعه صنعتی و راهبرد صنعتی فقط در قالب وزارت صمت خلاصه نمی شود، گفت: وزارتخانه های امور خارجه، نفت، اقتصاد و بانک مرکزی نیز باید درگیر کار باشند، به طور مشخص در مورد صادرات خدمات فنی و مهندسی چند ماهه گذشته اتفاقات خوبی افتاد، امسال بیش از دو برابر سال گذشته صادرات خدمات فنی مهندسی داشتیم که این موضوع با همگرایی بین بخشی مرتبط بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها