|

حذف دلار از مبادلات ایران و روسیه

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه می‌گوید: در حوزه پولی و بانکی برای شکست سلطه و حذف دلار در مبادلات و بخصوص در ارتباط با حمل‌ونقل که تصمیمات خوبی گرفته شد.

حذف دلار از مبادلات ایران و روسیه

رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه می‌گوید: توافق‌های خوبی در حوزه‌های مختلف انجام شد؛ از جمله در حوزه انرژی برای توسعه میادین نفت و گاز ما، در حوزه پولی و بانکی برای شکست سلطه و حذف دلار در مبادلات و بخصوص در ارتباط با حمل‌ونقل که تصمیمات خوبی گرفته شد.

ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و روسیه در گفت‌وگو با روزنامه ایران با اشاره به توافق دو کشور در حوزه‌هایی همچون انرژی برای توسعه میادین نفت و گاز در حوزه پولی و بانکی برای شکست سلطه و حذف دلار در مبادلات و در ارتباط با حمل‌ونقل برای مبادلات تجاری مستقیم میان دو کشور، این سفر را رویدادی در راستای «خنثی‌سازی تحریم‌ها» تلقی می‌کند.

شما در سفر رئیس جمهور به روسیه حضور داشتید. سفر آقای رئیسی به روسیه را چطور دیدید و دو کشور در چه حوزه‌ها و محورهایی به توافق رسیدند؟

سفر اخیر رئیس‌جمهور کشورمان به روسیه، مذاکره ۳ ساعته رؤسای جمهور دو کشور و همکاری‌های تازه با محوریت اقتصاد، رویداد دیپلماتیک منحصر به فردی است که از زوایای مختلف قابل تحلیل و بررسی است. سفر رئیس‌جمهور محترم به روسیه سفر خوب، مهم و موفقیت‌آمیزی بود. هم روسیه در سیاست خارجی ایران حائز اهمیت است و هم در دنیا به‌عنوان یک ابرقدرت شناخته شده است و هم جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی روسیه کشور مهم و مؤثری به شمار می‌آید. در این سفر اگرچه رویکرد اصلی حوزه اقتصادی بود اما حوزه‌های دیگر و مسائل دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی هم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در واقع همکاری‌های موفقی که در سالیان اخیر با روسیه در حوزه مبارزه با تروریسم داشتیم و الگو و تجربه موفقی بود، قرار است در حوزه‌های دیگر از جمله اقتصادی هم ادامه پیدا کند.

از مباحث سیاسی و همکاری‌های دو کشور در مبارزه با تروریسم، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، مقابله با نفوذ ناتو و ادامه همکاری‌ها در موضوعاتی مثل قفقاز و افغانستان که بگذریم در حوزه اقتصادی، سران دو کشور اعتقاد داشتند که وضعیت فعلی مبادلات تجاری و اقتصادی بین دو کشور رضایت بخش نیست و باید ارتقا یابد. حجم مبادلات دو کشور حدود ۴ میلیارد دلار و با تراز منفی است یعنی ما بیشتر وارد کننده هستیم تا صادر کننده. این قابل قبول نیست و باید در گام اول حجم مبادلات دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار ارتقا پیدا کند و این ارتقا حتماً در زندگی و معیشت مردم تأثیر مستقیم خواهد گذاشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها