|

مرگ ۱۵ نفر در اثر مسمومیت با گازِ مونواُکسید کربن

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بیشتر حوادث گازگرفتگی و مسمومیت با مونواُکسید کربن در شهرهای بزرگ و صنعتی و بدلیل استفاده ناایمن و نادرست از وسائل گرمایشی اتفاق افتاده است.

مرگ ۱۵ نفر در اثر مسمومیت با گازِ مونواُکسید کربن

به گزارش شبکه شرق، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۱۵ نفر بر اثر مسمومیت با گازِ مونواُکسید کربن از ابتدای سالجاری تاکنون، در استان جان خود را از دست دادند.

منصور شیشه‌فروش روز چهارشنبه افزود: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییری نداشته است.

وی خاطرنشان کرد: بیشتر حوادث گازگرفتگی و مسمومیت با مونواُکسید کربن در شهرهای بزرگ و صنعتی و بدلیل استفاده ناایمن و نادرست از وسائل گرمایشی اتفاق افتاده است.

شیشه‌فروش با اشاره به حدوث برخی از گازگرفتگی‌ها در کارگاه‌های صنعتی و واحدهای صنفی اضافه کرد: تعدادی از این حوادث نیز در منازل مسکونی شهری و روستایی، خانه باغ‌ها و خودروها رُخ داده است.

وی، برخی از دلایل انتشار گاز مونواُکسید کربن در این حوادث را نقص فنی و اِشکال در بخاری و آبگرمکُن، استفاده از زغال و پیک نیک برای گرمایش محیط، نقص در دودکش و استفاده از اجاق گاز برای گرم کردن اتاق و بخاری بدون دودکش عنوان کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با تاکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی در استفاده از وسائل گرمایشی گفت: لازم است بازدیدهای دوره‌ای از وسائل گرمایشی در اماکن عمومی مختلف مانند مسجدها، مراکز فرهنگی و مدرسه‌ها با همکاری آتش نشانی صورت بگیرد.

مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی اصفهان نیز اعلام کرد که از ابتدای امسال تاکنون به حدود ۴۰۰ مصدوم ناشی از گازگرفتگی امدادرسانی کرده است.

آخرین حادثه مسمومیت با مونوُکسید کربن که توسط اورژانس اصفهان گزارش شده نیز مربوط به بامداد امروز است که ۲ نفر در نجف‌آباد بدلیل گاز گرفتگی ناشی از کُرسی زغالی مصدوم شدند.

مونواُکسیدکربن، گازی بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌مزه است که در اثر سوختن ناقص سوخت‌های آلی مانند گاز طبیعی، نفت، گازوییل، بنزین و چوب حاصل می‌شود.

علائم مسمومیت با این گاز بسیار شبیه سرماخوردگی ساده یا آنفلوانزاست و افرادی که دچار این مسمومیت می‌شوند در مراحل اولیه تصور می‌کنند که دچار سرما خوردگی شده‌اند.

 

منبع: ایرنا
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها