|
نویسنده: رضا فتوح

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان:

پیش بینی تکمیل فاز دوم انتقال آب دریا به اصفهان تا پایان امسال

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پروژه انتقال آب دریا به اصفهان گفت: پیش‌بینی شده با توجه به پروژه‌های قبلی که آب را از خلیج فارس تا سیرجان منتقل کرده است، فاز دوم که حدود ۵۰۰ کیلومتر است را تا پایان سال جاری به سرانجام برسانیم، در گام اول آبی که به اصفهان می‌آید، بیشتر برای مصارف صنعتی، فضای سبز و شرب خواهد بود.

پیش بینی تکمیل فاز دوم انتقال آب دریا به اصفهان تا پایان امسال

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، مجید نادرالاصلی در ارتباط با پروژه های تامین آب اصفهان اظهار کرد: تا دولت دوازدهم، بحث انتقال آب دریای عمان به اصفهان گرم بود اما اتفاقی نیفتاد و بودجه‌ای نیز برای آن در نظر گرفته نشد، در همین راستا مدیریت شهری در دوره ششم با تشکیل کمیسیون تخصصی موضوع انتقال آب را در اولویت خود قرار داد، پروژه انتقال آب از دریای عمان به اصفهان به‌وسیله حدود ۹۳۰ کیلومتر لوله‌گذاری و بهره‌گیری از سیستم‌های آب‌شیرین‌کن، پمپاژ و برق فشار قوی با سرعت در حال انجام است.

وی افزود: اگر اجازه اجرای تونل بهشت‌آباد در ۲۰ سال قبل را داده بودند، آب آن، فلات مرکزی را پوشش می‌داد و مشکلات آن را کم می‌کرد و لازم نبود هزینه سنگینی برای انتقال آب از دریای عمان صرف شود؛ در حال حاضر آب شیرین زاگرس از طریق رودخانه کارون به خلیج فارس می‌ریزد و شور می‌شود و اصفهان برای استفاده از این آب، باید حدود هزار کیلومتر لوله‌گذاری و شیرین‌سازی انجام دهد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: پروژه انتقال آب در دو فاز در حال اجرا است که فاز نخست از دریای عمان تا سیرجان و فاز دوم از سیرجان تا اصفهان اجرا می‌شود، پیش‌بینی شده با توجه به پروژه‌های قبلی که آب را از خلیج فارس تا سیرجان منتقل کرده است، فاز دوم که حدود ۵۰۰ کیلومتر است را تا پایان سال جاری به سرانجام برسانیم، در گام اول آبی که به اصفهان می‌آید، بیشتر برای مصارف صنعتی، فضای سبز و شرب خواهد بود.

وی ادامه داد: تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس از طریق شیرین‌سازی آب دریا اقدام کرده‌اند که دست‌یابی به این فناوری و هزینه‌بر بودن آن یک چالش است. سعی می‌کنیم سال آینده از آب دریا استفاده کنیم، آمدن این آب به اصفهان موجب می‌شود مجموعه واحدهای صنعتی که از آب زاینده‌رود برداشت می‌کنند، کم شود یا به صفر برسد تا بتوان به آورده زاینده‌رود افزود. امیدواریم با تکمیل پروژه انتقال آب و مدیریت بارگذاری‌ها این اتفاق رخ دهد. 

هر بار بازگشایی زاینده‌رود تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب نیاز دارد

نادرالاصلی اظهار کرد: برای شرب اصفهان حدود ۶۰ میلیون متر مکعب و برای صنعت حدود ۱۳ تا ۱۵ میلیون متر مکعب آب به‌صورت سالانه مصرف می‌شود و به مناسبت‌های مختلف که خروجی دریچه‌های سد برای کشاورزان افزایش پیدا می‌کند، آب در رودخانه حرکت می‌کند که میزان قابل توجهی است و بسته به زمان بازگشایی ۳۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب خواهد بود که حقابه‌بران اصلی نیز از آن محروم نخواهند بود.

وی گفت: جریان دائمی زاینده‌رود، موجب پرشدن آب سفره‌های زیرزمینی، بهره‌برداری کشاورزان و رونق اقتصادی آن‌ها، کاهش ریزگردهای تالاب گاوخونی و در نتیجه سلامت و بهداشت شهروندان خواهد شد.

۲ میلیارد متر مکعب آب از استان خارج می‌شود در حالی که زاینده‌رود ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب نیاز دارد!

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص سایر پروژه‌های انتقال آب بیان کرد: تونل گلاب باید لوله‌گذاری شود که در حال حاضر یک فاز آن اجرا شده است و بدهی زیادی دارد؛ این پروژه منابع ملی و حدود سه تا چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با اجرای هر فاز، ۳.۲ مترمکعب در ثانیه آب منتقل می‌شود و منبع آن به‌صورت تقریبی تضمین است و استان اصفهان و استان‌های مرکزی کشور از آن بهره‌مند خواهند شد.

وی افزود: تونل گلاب پروژه‌ای برای آب شرب اصفهان است که به‌صورت پدافند غیرعامل عمل می‌کند، زیرا تصفیه‌خانه بابا شیخ‌علی برای جمعیتی کمتر از ۱.۵ میلیون نفر احداث شد اما در حال حاضر حدود پنج میلیون نفر از آب آن بهره‌مند می‌شوند.

نادرالاصلی گفت: نزولات جوی سال زراعی جاری نسبت به سال‌های اخیر متفاوت بوده و آورده آن به‌ویژه در مخازن اصلی زاینده‌رود بسیار خوب بوده است؛ مجموعه مدیریت استان باید کمک کند که از منابع آبی موجود به‌ویژه آب منطقه فریدون‌شهر به سد زاینده‌رود سرازیر شود.

وی اظهار کرد: به‌دلیل مشکل فنی، عملیات انتقال آب به تونل سوم کوهرنگ به‌وسیله پمپاژ انجام نشده، اکنون بهترین فرصت است تا این پروژه اجرا شود و آورده چند متر مکعبی داشته باشیم.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هر سال حدود دو میلیارد متر مکعب آب از سمیرم به‌سمت خلیج‌فارس می‌رود، در حالی که سالانه حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب برای حوضه زاینده‌رود لازم است.

وی بیان کرد: شهرهای جنوبی استان از بی‌آبی رنج می‌برند، در حالی که بهترین آب در ۱۰۰ کیلومتری آن‌ها وجود دارد؛ مدیریت استان برای این موضوع انگیزه خوبی دارد، لذا امیدواریم با یک جریان رسانه‌ای، خواسته مردم اصفهان به‌ویژه در مناطق جنوبی استان را برآورده کنیم.

نادرالاصلی اظهار کرد: همچنین بخش عمده آب فضای سبز آن با استفاده از پساب فاضلاب تأمین می‌شود و تا جایی که بتوانیم این پساب را از شهرهای اطراف خریداری می‌کنیم؛ در حال حاضر نیز تصفیه‌خانه‌هایی با نگاه دانش‌بنیان ایجاد کردیم تا بتوانیم پساب را بازچرخانی کنیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها