|
نویسنده: فاطمه شفیعی

وزیر صمت در آئین رونمایی از ورق زنگ نزن توسط فولاد مبارکه، مطرح کرد:

اقتدار بین المللی با تولید فولادهای خاص

با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار اصفهان، جمعی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی و منطقه از ورق فولادی زنگ نزن که به دست توانمند کارکنان فولاد سبای فولاد مبارکه برای نخستین بار در جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا تولید شده است، رونمایی شد.

اقتدار بین المللی با تولید فولادهای خاص
روز پنج شنبه 13 بهمن ماه همزمان با ایام الله دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، استاندار اصفهان، جمعی از نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی و منطقه از ورق فولادی زنگ نزن که به دست توانمند کارکنان فولاد سبای فولاد مبارکه برای نخستین بار در جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا تولید شده است، رونمایی شد و شرکت فولاد مبارکه رسما به جمع معدود تولید کنندگان این محصول با ارزش فولادی در دنیا پیوست.

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان سفر خود به اصفهان، ضمن حضور در فولاد مبارکه و بازدید از خطوط تولید این شرکت و رونمایی از ورق فولادی زنگ نزن گفت: از ابتدای سال، تولید فولادهای خاص با ارزش افزوده بالا در دستور کار تمامی فولادسازان کشور قرار گرفته است و خوشبختانه در همین راستا کارکنان فولاد مبارکه توانسته‌اند با دستیابی به فناوری تولید فولادهای زنگ نزن، این محصول با ارزش را برای نخستین بار در جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا تولید و عرضه نمایند. از این رو این دستاورد ارزشمند را به تمامی ملت شریف ایران صمیمانه تبریک می‌گویم.
وی در ادامه تصریح کرد: به واقع طی چهل سال اخیر، ایران راه جدیدی را آغاز کرد و خوشبختانه در تمامی حوزه ها به دستاوردهای بسیار خوبی دست یافته است.
وزیر صمت گفت: بدون استثنا بسیاری از رهبران و کارگزاران کشورهای مختلف در جریان سفر خود به ایران مادامی که دستاوردهای ایران را مشاهده می کنند، به شدت ابراز شگفتی می نمایند که ایران در شرایط تحریم توانسته است به چنین دستاوردهایی دست یابد.


مردم باید از چنین دستاوردهایی که در فولاد مبارکه رقم خورده است به طور کامل آگاهی یابند
وی با اشاره به اهمیت اطلاع رسانی دستاوردهای سنوات اخیر تاکید کرد: مردم باید از چنین دستاوردهایی که در فولاد مبارکه رقم خورده است به طور کامل آگاهی یابند.
فاطمی امین در ادامه سخنان خود اظهار کرد: صنعت فولاد ایران توسعه و پیشرفت قابل توجهی داشته است به نحوی که در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون تن فولاد در کشور تولید می شود و هم اکنون با چنین ظرفیتی در بین ده کشور اول دنیا قرار داریم. این در حالی است که علی رغم کاهش تولید فولاد در جهان طی ماه های اخیر، توانستیم در نوامبر سال ۲۰۲۲ رتبه هفتم را کسب نمائیم و در طول سال ۲0۲۲ با 8 درصد رشد، بیشترین میزان رشد تولید فولاد را در بین فولادسازان صاحب نام دنیا داشته باشیم. 
وی با اشاره به راهبردهای کشور در حوزه تولید و صنعت تصریح کرد: کاری که از این پس باید در صنعت فولاد کشور انجام دهیم این است که بر روی تکمیل زنجیره فولاد که با مشکلات اکتشافی، حمل و نقل و برخی زیر ساخت های دیگر مواجه است، تمرکز کنیم و در بخش دوم این راهبرد، باید توجه ویژه‌ای به تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر داشته باشیم و از تولید انبوه محصولاتی که همه کشورهای دنیا می توانند آن ها را تولید کنند خارج شویم.


بهبود وضعیت معیشت و زندگی مردم و اقتدار بین المللی دو هدف وزارت صمت
به گفتۀ وزیر صنعت، معدن و تجارت این وزارتخانه دو هدف مهم را برای توسعه اقتصادی کشور در نظر گرفته است. اولین هدف که از اهمیت زیادی برخوردار است بهبود وضعیت معیشت و زندگی مردم است و دیگری اقتدار بین المللی است که برای رسیدن به این هدف باید همچنان که اشاره شد، محصولاتی تولید کنیم که کشورهای کمتری می توانند آن را تولید کنند و این راهبرد به کشور اقتدار می دهد. به خاطر داشته باشیم بنابر «شاخص پیچیدگی» در کشور هایی که تنوع محصول بالاتری دارند .


تولید محصولات خاص به صنعت کشور اقتدار می دهد و این اتفاق میمون، امروز در فولاد مبارکه رخ داده است
توانایی تولید محصولات متنوع کمتر است و بلعکس محصولی که کشورهای کمتری توان تولید آن را دارند، آن کشورها به لحاظ رتبه پیچیدگی جایگاه بالاتری دارند. از این رو باید محصولاتی تولید کنیم که کشورهای زیادی توان تولید آن را نداشته باشند. در این حالت برای واردات محصولات عمومی دچار مشکل نخواهیم شد و در عوض می توانیم محصولات خاص تولیدی خود را با ارزش افزوده بالاتر صادر کنیم. این دقیقا همان چیزی است که به صنعت کشور قدرت می دهد و این اتفاق میمون، امروز در فولاد مبارکه رخ داده است.
وی در همین زمینه ادامه داد: کسب این موفقیت را جشن گرفته و به هیئت مدیره، مدیرعامل و کارکنان این شرکت و به تمامی ملت ایران و همه کسانی که در این راستا زحمت کشیدند، تبریک می گویم. بدون شک تولید این محصول ارزش سه تا چهار برابری نسبت به سایر ورق های معمولی دارد و سود، درآمد و ارزش افزوده بالاتری برای فولاد مبارکه و کشور به ارمغان می آورد.
فاطمی امین اظهار امیدواری کرد: مسیر پر شتابی که در تولید، توسعه و اشتغال و به طور کلی در توسعه کشور از اواخر سال گذشته و در طول سال جاری آغاز گردیده است در ادامه نیز با شتاب فزاینده ای ادامه یابد.
وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: مسلما این دستاوردها به دست توانمند تک تک کارکنان کارخانجات بدست می آید و ما تلاش خواهیم کرد در این مسیر پر افتخار از آن ها حمایت کنیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها