|
نویسنده: فاطمه شفیعی

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان:

سه میلیون و ۶۵۰ هزار نفر با تبعه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند/ ضریب نفوذ این سازمان در اصفهان ۶۷ درصد است

مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان گفت: از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت استان اصفهان نیز سه میلیون و ۶۵۰ هزار نفر با تبعه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند و ضریب نفوذ این سازمان در اصفهان ۶۷ درصد است.

سه میلیون و ۶۵۰ هزار نفر با تبعه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند/ ضریب نفوذ این سازمان در اصفهان ۶۷ درصد است

مرتضی حاجی، مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان کاظمی در نشست خبری صبح امروز دوشنبه 10 بهمن ماه با اشاره به اینکه بیمه تأمین اجتماعی حدود ۴۵ میلیون نفر در کشور را تحت پوشش دارد و ضریب نفوذ این سازمان به ۵۲ درصد می‌رسد، گفت: از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت استان اصفهان نیز سه میلیون و ۶۵۰ هزار نفر با تبعه تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار دارند و ضریب نفوذ این سازمان در اصفهان ۶۷ درصد است.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان با اشاره به اینکه در این استان ۱۱۰ هزار کارگاه فعال وجود دارد، افزود: هزینه‌ها و منابع یکی از مشکلات صندوق‌های بیمه‌ای است؛ سازمان بیمه تأمین اجتماعی قرار شد بخشی از دیون دولت را که سال‌ها جمع شده و پرداخت نشده بود از طریق هلدینگ شستا تأمین کند در حالی که این شرکت باعظمت حدود پنج درصد منابع ما را نمی‌تواند تأمین کند.

حاجی کاظمی با اشاره به اینکه در سال جاری ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان ماهیانه در استان اصفهان مستمری پرداخت می‌کنیم، خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که با افزایش ۵۶ درصدی که برای دریافتی حداقلی بگیران و افزایش ۴۰ درصدی برای بالاتر از حداقلی بگیران اتفاق افتاد از شهریور ماه مابه‌تفاوت این افزایش را پرداخت می‌کنیم که با معوقات این افزایش‌ها در ماه مبلغی حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در اصفهان مستمری پرداخت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صندوق بیمه تأمین اجتماعی اصفهان در حوزه هزینه‌های کوتاه مدت شامل بستری‌ها و زایمان افراد تحت پوشش، ماهانه ۳۳ میلیارد تومان پرداخت می‌کند، گفت: در حال حاضر ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر در استان اصفهان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند که مبلغ ماهیانه آن ۸۳ میلیارد تومان است.‌

حاجی کاظمی با بیان اینکه دولت در یک سال اخیر ۹۰ هزار میلیارد تومان دیون را به بیمه تأمین اجتماعی پرداخت کرد، خاطر نشان کرد: مراکز درمانی و داروخانه‌ها گله‌مند بودند که معوقات و بدهی‌ها زیاد شده و سال گذشته اعتبارات برای پرداخت مستمری‌ها کفاف نمی‌داد، اضافه کرد: سال جاری به دیون ما ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اضافه شد که نزدیک به ۱۰ درصد این منبع برای اصفهان است.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما برای دیون دولت در سال آینده بالای ۲۲۰ هزار میلیارد تومان است، افزود: اگر این مبلغ دیون را به موقع دریافت کنیم مشکلات برطرف می‌شود اما بخشی از مسئله این است که دیون را به موقع دریافت نمی‌کنیم.

حاجی کاظمی تصریح کرد: اینکه در برخی مطالب گاهی مطرح می‌شود که سازمان تأمین اجتماعی در حال ورشکستی است، مفهوم درستی نیست و سیاه نمایی بوده و لازم است قوانین اصلاح شود تا این سازمان به وظایف حاکمیتی خود به طور مطلوب عمل کند.

مدیرکل تأمین اجتماعی استان اصفهان با تاکید بر اهمیت جهاد تبیین در جامعه، بیان کرد: مشکلی که در سازمان تأمین اجتماعی شاهد هستیم این است که به درستی از ابزارها برای تبیین جایگاه سازمان استفاده نکردیم که در جامعه حتی برخی الفبای این سازمان را نمی‌شناسند و یا اطلاعات کمی از تأمین اجتماعی دارند.

 محمد رجالی ،مدیر درمان تامین اجتماعی استان اصفهان نیز در ادامه این نشست خبری با اشاره به اینکه در ۹ ماهه سال جاری ۶۰ هزار بیمار در سه بیمارستان ملکی تأمین اجتماعی استان اصفهان بستری شدند، گفت: شمار بستری‌ها در این بیمارستان‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۳ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۳۶ هزار و ۵۰۰ عمل جراحی در مراکز درمانی تأمین اجتماعی انجام شده، افزود: تعداد عمل‌های جراحی نیز نسبت به ۹ ماهه سال پیش ۲۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.‌

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان علت افزایش شمار بستری‌ها و عمل‌های جراحی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مِلکی تأمین اجتماعی را رفع محدودیت پذیرش دوره کرونا دانست و اظهارکرد: باید توجه داشت که به دلیل تغییرات پیش آمده در وضعیت اقتصادی تقاضا برای انجام امور درمانی در مراکز ملکی تأمین اجتماعی بیشتر شده زیرا خدمات این مراکز رایگان است.

رجالی با بیان اینکه سازمان تأمین اجتماعی ۸۰۰ تخت بیمارستانی در سه بیمارستان شریعتی، غرضی و الزهرای نجف‌آباد و ۲۸ درمانگاه دارد، تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی نخستین خریدار درمان و دومین ارائه دهنده خدمات درمانی در کشور است.

وی عنوان کرد: تأمین اجتماعی اصفهان با چهار هزار مرکز نیز قرارداد خرید خدمت دارد و سال گذشته هزینه‌های درمان بالغ بر ۳۲ هزار میلیارد ریال و در ۹ ماهه امسال ۲۵ هزار میلیارد ریال بوده است.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان اصفهان گفت: در ۹ ماهه امسال حدود هشت میلیون و ۷۰ هزار ویزیت سرپایی در مراکز درمانی ملکی تأمین اجتماعی استان انجام شده که شامل ویزیت پزشک، دریافت دارو، امور پاراکلینیکی و آزمایشگاهی است.

رجالی با بیان اینکه طرح بزرگ حذف سوبسید (یارانه) دارو در سال جاری آغاز شد، ابراز کرد: باید توجه داشت که اگرچه رقمی از میزان مصرف دارو در دست نیست اما به لحاظ هزینه‌ای، تأمین دارو دومین هزینه در کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: تغییر نظام یارانه‌ای دارو کار بزرگی بود که حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد برای بیمه هزینه ایجاد می‌کرد و امسال این طرح از تیرماه شروع شد که اگر با جلسات مکرر در تهران و اصفهان و عقلانیت این طرح را پیش‌نمی بردیم با مشکل مواجه می‌شدیم اما اکنون با تدابیری که شد دارو با حذف سوبسید به داروخانه‌ها می‌رسد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها