|
نویسنده: رضافتوح

استقبال پرشور بانوان منطقه جرقویه از پویش حامیان آب

بیش از 1200 نفر از مادران و دختران منطقه جرقویه در پویش حامیان آب ویژه مادران و دختران با محوریت زنان و مدیریت مصرف آب شرکت کردند.

استقبال پرشور بانوان منطقه جرقویه از پویش حامیان آب

مدیر آبفای منطقه جرقویه رعایت الگوی مصرف در این منطقه را ضروری برشمرد و اظهار داشت: در حال حاضر  به طور میانگین میزان سرانه آب درشهرها و روستاهای منطقه جرقویه حدود 185 لیتر در شبانه روز است که نسبت به میانگین کشور که 150 لیتردر شبانه روز می باشد، رقم بالایی است.

جواد اسماعیلی با بیان اینکه در سال های اخیر به رغم محدودیت منابع، همچنان آب شرب مردم شهرها و روستاها به صورت پایدار تامین می شود اظهار داشت: با تلاش هایی که در زمینه فنی مهندسی، بهره برداری و فعالیت های فرهنگی در دستور کار قرار گرفت، آب شرب 4 شهر و 20 روستا در منطقه جرقویه به صورت پایدار تامین می شود و تنها در یک روستا، آن هم به دلیل بعد مسافت، آب شرب ساکنان آن بوسیله تانکر آبرسانی سیار تامین می گردد.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون اصلاح و توسعه بیش از 8 کیلومتر  شبکه فرسوده آب، استاندارد سازی 350 فقره انشعاب آب ، واگذاری 390 فقره  انشعاب جدید آب ، تعویض 300 کنتور فرسوده آب در راستای جلوگیری از هدر رفت آب انجام گرفته است.

مدیر آبفای جرقویه با اشاره به واگذاری 23 هزار انشعاب آب به متقاضیان در شهرها و روستاهای این منطقه اظهار داشت: در سال های اخیر از ظرفیت روحانیون و هنرمندان در زمینه فرهنگ سازی مصرف بهینه آب در این منطقه کویری بهره مند شده ایم و از آنجاییکه بانوان نقش موثری در کاهش مصرف آب شرب در محیط خانه دارند اقدام به برگزاری پویش حامیان آب ویژه مادران و دختران در روستای پیکان در منطقه جرقویه نمودیم.

 در ادامه این برنامه رئیس خانه فرهنگ آب با بیان اینکه  مدیریت مصرف فرآیند برنامه ریزی، سازماندهی، هماهنگی و کنترل، جهت شناسایی شیوه های مصرف و ابزارهای مناسب در دسترس برای کاهش الگوی مصرف آب است اعلام کرد: در سال های اخیر روابط عمومی آبفای استان اصفهان با برگزاری برنامه های متنوع و راهبردهایی که در این زمینه اعمال کرده، تلاش های بسیاری در زمینه مدیریت بهینه  مصرف در بین تمام اقشار جامعه  نموده است.

 

زهره تشیعی  فرهنگ  را در برگیرنده  تمامی ساخته ها و ارزش های مادی و معنوی انسان دانست و اعلام کرد :  فرهنگ از نسلی به نسل دیگه منتقل می شود، بنابراین با توجه به اقلیم گرم و خشک کشور و استان باید فرهنگ سازی مناسبی پیرامون مصرف درست آب سرلوحه کارها قرار گیرد، چراکه  فرهنگ درست  مصرف آب در واقع همان  بهره برداری کامل از نعمت الهی  و سرمایه ملی است. 

 رئیس خانه فرهنگ آب اظهارداشت:  فرهنگ یک جامعه نقش بسیار مهمی در رابطه با مصرف به ویژه مصرف آب دارد و در این میان  محیط خانواده نقش بارزی در رعایت  الگوی مصرف صحیح درجامعه  دارد  و انتظار می رود با برگزاری پویش حامیان آب ویژه بانوان که به نوعی مدیریت مصرف را در خانواده به عهده دارند زمینه های مصرف درست آب  در جامعه فراهم شود.

تشیعی با بیان اینکه تمامی افراد جامعه اصول زندگی را در چارچوب واحد خانوادگی شروع می کنند وما اگر خانواده مصرف گرایی داشته باشیم، بالطبع جامعه مصرف گرایی هم خواهیم داشت عنوان کرد: متاسفانه یکی از دلایل عدم مصرف بهینه آب عدم آموزش صحیح مصرف در محیط خانواده است، این درحالیست که اساس و بنیان فرهنگ صرفه جویی در خانواده پی ریزی می شود و در واقع در کانون خانواده کودک هنجارها و ارزش های آداب و رسوم را یاد می گیرد. خانواده ها بایستی تلاش کنند اسراف را که نقطه مقابل مصرف بهینه است در محیط زندگی کمرنگ کنند و این کار با افزایش سطح آگاهی و ترک عادت های غلط و اصلاح رفتار امکان پذیر است.

در ادامه مدیر آموزش و پرورش منطقه جرقویه افزود: در سال های اخیر با همفکری همه معاونین، مدیران و انجمن اولیا و مربیان، برنامه های متعدد و متنوعی برای مصرف درست آب برای دانش آموزان برگزار شده است ومربیان پرورشی نیز در مدارس به صورت عملی مدیریت مصرف را آموزش می دهند و با یک لیوان آب وضو می گیرند تا به دانش آموزان نشان دهند که می شود با مقدار محدودی آب وضو گرفت.

سید جواد میرحاج با اشاره به میزان مصرف سرانه آب در منطقه جرقویه گفت: بسیار جای تاسف است که میزان سرانه آب شرب در منطقه جرقویه 185 لیتر در شبانه روز است و از مردم ولایتمدار انتظار می رود آب را بهینه مصرف نمایند و مطمئن هستیم با اقدامات فرهنگی که بیش از گذشته در دستور کار قرار می گیرد مصرف سرانه آب در این منطقه کاهش می یابد.

رئیس شورای شهر جرقویه نیز گفت: در سال های اخیر از ظرفیت ائمه جماعات برای رهنمود کردن مردم در راستای  مصرف بهینه آب استفاده شده است، این درحالیست که به نظر می رسد اگر شبکه های فرسوده آب در شهر ها و روستاها به موقع اصلاح و بازسازی شوند، از هدر رفت آب به خوبی جلوگیری می گردد.

فاطمه شفیعی یکی از مادران حاضر در این برنامه ضمن قدر دانی از برگزاری پویش حامیان آب ویژه مادران و دختران گفت: اگر مسئولان لوازم کاهنده مصرف در اماکن عمومی آموشی و فرهنگی  مانند پارک ها، مدارس و مساجد نصب کنند قطعا تاثیر به سزایی در مصرف درست آب در جامعه دارد.

الهام فاتحی یکی از دانش آموزان حاضر در این برنامه نیز گفت: من قبلا فکر می کردم آب خاکستری یعنی آبی که با گل ولای مخلوط شده و آب کثیف است اما امروز یاد گرفتم که آب خاکستری به آب بازیافتی در  ظرف شویی یا دست شویی، حمام، ماشین لباسشویی و آشپزخانه ‌ها می گویند   که با یکسری فرآیندهای قابل استفاده مجددا می شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها