|
نویسنده: فاطمه شفیعی

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان:

ساخت هر کیلومتر مترو ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: ساخت هر کیلومتر مترو حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تکمیل ۱۶ ایستگاه و ۱۴ کیلومتر در خط دو عزم جدی می‌طلبد.

ساخت هر کیلومتر مترو ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، علی صالحی در فضای مجازی در جمع خبرنگاران درباره آخرین اخبار از اجرای طرح ترافیک اظهار کرد: طرح LEZ یا به نوعی طرح ترافیک چند ماه است مجدد اجرایی شده و اطلاع رسانی هم شد،قرار است با توجه به کارشناسی‌ها و پژوهش‌هایی که صورت گرفته و مصوبه شورای ترافیک استان فروش طرح ترافیک نهایی شود. این طرح مصوبه استانی دارد و کلیاتش به شورای ششم هم ارائه شده است.

وی در خصوص وضعیت ناوگان اتوبوسرانی بیان کرد: ابتدای دوره شورای پنجم حدود ۱۲۰۰ اتوبوس زیر ۵ سال در اصفهان موجود بود اما ابتدای دوره شورای ششم حدود ۶۰۰ اتوبوس با میانگین کارکرد ۹ ساله در شهر در حال فعالیت بود. در دوره پنجم مجموعا ۱۹۹ اتوبوس با قیمت یک چهارم امروز، برای نوسازی به ناوگان حمل و نقل عمومی اصفهان اضافه شده بود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: با پیگیری‌های صورت گرفته تا امروز برنامه خرید ۲۲۸ اتوبوس ۱۲ و ۱۵ متری و ۵۴ اتوبوس ۸.۵ متری فقط در یکسال و نیم معادل ۱.۵ برابر چهار سال قبل انجام شده که حدود ۱۲۰ دستگاه آن به ناوگان اضافه شده و مابقی هم به مرور در حال تحویل است. 

وی ادامه داد: همچنین نوسازی و بازسازی ۲۴۰ اتوبوس اجرایی شده و جمعا به تعداد ۵۲۲ دستگاه به ناوگان اضافه شده و می‌شود و معادل حدود ۱۰۰۰ میلیارد برای آن در سال جاری با کمک دولت هزینه شده است. الان نیاز شهر بیش از ۱۲۰۰ دستگاه است که به دلیل نبود ظرفیت تولید در داخل در حال رایزنی برای واردات هستیم. علاوه بر این ۵۰ دستگاه ون هم خریداری شده و برای استخدام راننده هم فراخوان عمومی اعلام شده است.

صالحی خاطرنشان کرد: خط دو مترو هم با سرعت در حال تکمیل است و برای اولین بار از دو سمت، ایستگاه‌ها و تجهیزات در حال تکمیل است‌. اگر سهم دولت پرداخت شود ان‌شاءالله در همین دوره تلاش داریم بخشی از آن افتتاح شود اما هزینه‌ها واقعا سنگین است.

وی با بیان اینکه هر کیلومتر حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و تکمیل ۱۶ ایستگاه و ۱۴ کیلومتر در خط دو عزم جدی می‌طلبد، گفت: در حال حاضر همه ایستگاه‌ها در حال ساخت و برخی اتمام سفتکاری است و دستگاه‌های حفار از دو طرف در حال حفاری هستند. تا کنون نزدیک به هزار و ۵۰۰ میلیارد برای مترو خط ۲ در سال جاری هزینه شده است.

وی در خصوص تعمیرات ناوگان اتوبوسرانی و تاکسیرانی بیان کرد: در حوزه تاکسیرانی به دنبال وام نوسازی هستیم. در خصوص تعمیرات اتوبوس‌ها نیز باید گفت یک جریان سیال در سطح تعمیرات وجود دارد که همواره بخشی از ناوگان در حال خدمت است. در این دوره نزدیک به ۲۵۰ اتوبوس زمین‌گیر به چرخه برگشته است و اگر قطعات باشد حتما تعمیرات به خرید اولویت دارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره نحوه به‌کارگیری نیروهای شرکتی و حمایت از آنان و انتقادات رانندگان ناوگان اتوبوسرانی از وضعیت حقوق و دستمزدها اظهار کرد: درباره حقوق قطعا هیچ نوع تبعیضی از جانب شورا پذیرفته نیست و باید حداقل‌های قانونی رعایت شود.

وی افزود: به دلیل تاکیدات دستگاه‌های نظارتی فعلا امکان استخدام شرکتی در هیچ کجای شهرداری نیست و اختلاف مزایا و حقوقی که به اندازه نصف نیست بخاطر قراردادی بودن و سابقه رانندگان قدیمی و حجمی بودن رانندگان جدید است. اگر دستگاه نظارتی اجازه بدهد مانعی برای جذب شرکت شدن وجود ندارد.

صالحی درباره آخرین تصمیمات درخصوص قرارداد کارگران و اینکه قرار است قراردادها چند ماهه شده و آیا شامل پاکبانان نیز می‌شود، گفت: صراحتا به پیمانکار نمی‌توان تکلیف کرد که قراردادها چند ماهه باشد چون قراردادش براساس حجم و میزان کار است و حرفی از نیروی انسانی نیست و ممکن است بخشی از کار مکانیزه انجام شود.

وی افزود: تکلیف شده در صورت استفاده از منابع انسانی حتما تکالیف قانونی و کرامت افراد از جمله یکماهه و سه ماهه نبودن قراردادهارا رعایت کنند‌. مناقصات جدید از بهمن برگزار می‌شود و نیاز به رصد دارد. به معاونان منابع انسانی و خدمات شهری عرض کرده‌ام شخصا هر نوع تخطی در این زمینه را تا لغو قرارداد پیمانکار دنبال خواهم کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص طرح طبقه بندی برای کلیه کارکنان مستقیم و مشمول قانون کار سازمان‌های شهرداری گفت: در خصوص کارکنان تامین نیروی شرکتی شاغل در شهرداری و سازمان‌های وابسته، موضوع توسط شرکت طرف قرارداد در حال انجام است و در این خصوص طبقه‌بندی برای نیروهای شرکتی سازمان آتش‌نشانی بصورت کامل انجام و مابه‌التفاوت اجرای طرح نیز از ابتدای سال پرداخت شده است.

وی افزود: همچنین برای کارکنان شرکتی کنترل نظارت نیز طبقه بندی انجام شده و در مرحله اخذ تائید نهایی اداره کار می‌باشد. طبقه بندی سایر کارکنان شرکتی شاغل در سازمان‌های وابسته نیز در حال انجام است. شایان ذکر است سازمان آتشنشانی و حوزه کنترل نظارت بیشترین سهم را در کارکنان شرکتی تامین نیرو دارا هستند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها