|
نویسنده: فاطمه شفیعی

رئیس تحلیل سیستم‌ها و بهره‌وری هلدینگ پتروپالایش اصفهان:

مدیریت ریسک یکپارچه در هلدینگ پتروپالای اصفهان بهینه سازی می‌شود

رئیس تحلیل سیستم‌ها و بهره‌وری هلدینگ پتروپالایش اصفهان از طراحی و بهینه سازی مدیریت ریسک یکپارچه در این هلدینگ خبر داد.

مدیریت ریسک یکپارچه در هلدینگ پتروپالای اصفهان بهینه سازی می‌شود

به گزارش روابط عمومی و بین الملل هلدینگ پتروپالایش اصفهان، علیرضا ساسان‌فر در آئین رونمایی از طرح بازسازی و بهینه سازی مدیریت ریسک یکپارچه در هلدینگ پتروپالایش اصفهان گفت: مدیریت ریسک در آخرین دستورالعمل حاکمیتی که سازمان بورس به همه شرکت‌های بورسی تکلیف کرد، آورده شده است و کمیته ریسک به کمیته انتصابات اضافه شد.

وی افزود: تا پیش از این نیز طی ۲ سال گذشته با توجه به الزام ایزو ۹۰۰۱ ورژن ۲۰۱۵ واژه “مدت ریسک” به الزامات استاندارد در بند چهار – یک و شش – یک اضافه شد، بر اساس این الزام ما باید در تمام کسب و کار محیط داخل و خارج سازمان ریسک‌ها را شناسایی و مدیریت کنیم، در این شرایط به هر دو ظرفیت مثبت و منفی ریسک پرداخته شد.

رئیس تحلیل سیستم‌ها و بهره‌وری هلدینگ پتروپالایش اصفهان با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته که ویرایش جدید استانداردها را دریافت کردیم، ابراز داشت: در این بازه زمانی با توجه به تجارب موجود، مطالعات، دوره آموزشی و دریافت مشاوره آئین نامه “مدیریت ریسک پالایشگاه اصفهان” را تدوین کردیم که به دنبال آن کارگروه تخصصی ریسک و کمیته ریسک تشکیل شد و عملا با آن فرایند تعریف شده ریسک‌ها در ادارات شناسایی شده و در فرایند‌های ۵۳ گانه پالایشگاه بر اساس مدل موجود در چهار سطح رتبه بندی شد و سطح یک و دو به خود مدیریت‌ها واگذار شد و سطح سه و چهار در کمیته تخصصی بررسی می‌شد.

وی با بیان اینکه در نتیجه در آخر سال ۱۴۰۰ توانستیم بایدهای ممیزهای استاندارد ۹۰۰۱ را پاس کنیم، گفت: البته باید توجه داشت که در این فرایند عملا به یکسری از خلاءها برخوردیم که نیاز به بررسی بیشتر داشت، برای مثال در عملیات عملکرد خوب بود اما در حوزه کسب و کار تقسیم بندی خوبی نشده بود که چه کسی مسئولیت هر بخش را بر عهده بگیرد که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مدل یکپارچه را تدوین کنیم و تمام ریسک‌ها را به جای دنبال کردن جزیره‌ای در یک مدل پیاده سازی کنیم.

ساسان فر تصریح کرد: در این مدل یکپارچه سازی آورده شده است که تحت هر شرایطی باید منافع سرمایه‌گذاران تامین شود و نباید فقط در مجموعه خودتان تصمیم بگیرید، بنابراین در این کمیته یک عضو غیرموظف هیات مدیره، د۲عضو مستقل از پالایشگاه و دبیر کمیته را معرفی کردیم و برای رسیدن به اهدافمان از مشاوره استفاده کردیم و قرار داد مشاوره برای بازطراحی و بهینه سازی مدیریت ریسک یکپارچه هلدینگ پتروپالایش اصفهان را امضا کردیم که مطابق با سیاست‌های سازمانی باشد و این پروژه رونمایی شد.

وی افزود: با این اقدام مدل یکپارچه ریسک را برای اولین بار ویژه پالایشگاه اصفهان در شرکت‌های نفتی پیاده سازی خواهد شد و این مدل بر اساس دستورالعمل حاکمیت شرکتی مطابق با استاندارد ایزو ۹۰۰۱ و استاندارد “کوزو” که موسسه مالی بسیار سختگیرانه ‌تر از ایزو است و مدل “ریمز” خواهد شد که در آن ریسک‌های کسب و کار، مالی، استراتژیک، عملیاتی، حقوقی، فناوری اطلاعات و … را با مدل خودش مشابه سازی می‌کنیم که مشخص شود که هر فرایندی بر چه اصولی باید ریسک‌ها را شناسایی، ارزیابی و تجمیع شود و در نهایت در خصوص موارد مهم هیات مدیره تصمیم گیری خواهند کرد.

رئیس تحلیل سیستم‌ها و بهره وری هلدینگ پتروپالایش اصفهان با بیان اینکه پس از بررسی نهایی این طرح، آن را به شرکت‌های زیر مجموعه بسط خواهیم داد، ابراز داشت: این تجارب به صورت دانش مستند خواهد شد و در بحث مدیریت دانش در صنعت نفت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: ما چشم انداز پروژه را ۱۰ ماهه دیدیم و برای اولین گام فرهنگ‌نامه مدیریت ریسک را بین مدیران مجموعه توزیع کردیم که از ادبیات مدیریت ریسک آغاز شده و به نتایج خوبی می‌رسد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها