|

دبیر کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد؛

جزئیات جرایم نقدی میلیاردی برای بی‌حجابی

یکی از موضوعاتی که در اواخر سال ۱۴۰۱ در مجلس مطرح شد، طرح ۷ ماده‌ای عفاف و حجاب بود، اما با توجه به اینکه دولت اعلام کرد در این باره لایحه‌ای در راه است،‌مجلس طرح خود را محفوظ نگاه داشته تا با استناد بر لایحه دولت در این بابت تصمیم ‌گیری کند.

 جزئیات جرایم نقدی میلیاردی برای بی‌حجابی

به گزارش شبکه شرق، دبیرکمیسیون فرهنگی مجلس گفت: ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیارد تومان جریمه نقدی در نظر گرفته شده است. منتها مبالغ میلیاردی برای اماکن عمومی مانند فروشگاه‌ها، مراکز خرید و مجتمع‌هاست که اگر بعد از چندین بار تذکر به اجرای قوانین نیانجامید،اعمال شود.

یکی از موضوعاتی که در اواخر سال ۱۴۰۱ در مجلس مطرح شد، طرح ۷ ماده‌ای عفاف و حجاب بود، اما با توجه به اینکه دولت اعلام کرد در این باره لایحه‌ای در راه است،‌مجلس طرح خود را محفوظ نگاه داشته تا با استناد بر لایحه دولت در این بابت تصمیم ‌گیری کند.

 

منتظر لایحه دولت هستیم

دبیرکمیسیون فرهنگی مجلس درباره طرح و لایحه عفاف و حجاب گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس در آخرین روزهای اسفند ۱۴۰۱ گزارشی از وضعیت دستگاه ها و نهادهایی که در زمینه عفاف و حجاب ترک فعل هایی داشتند به همراه طرح ۷ماده‌ای آماده کرده بود که آن گزارش در صحن علنی قرائت شد .ولی نظر ریاست مجلس این بود که طرح قرائت نشود و لایحه ای از سوی قوه قضاییه و یا دولت به مجلس ارائه شود.

زهره سادات لاجوردی افزود: از این رو قرار است به زودی دولت لایحه ای در این خصوص به مجلس ارائه دهد لذا ما منتظر لایحه دولت هستیم.

مسلماً روش برخورد با کسانی که به صورت سازمان یافته اقدام به کشف حجاب می کنند و در صددند تا امنیت خانواده ها را به خطر بیاندازند و فضای جامعه را ملتهب کنند با کسانی که تعمدی ندارند و یا دچار غفلت شده اند متفاوت خواهد بود

زهره سادات لاجوردی افزود:‌ اما رئیس مجلس خواستار این شد که فقط گزارش عملکرد دستگاه‌ها مبنی برکم‌کاری ها، ترک فعل‌ها و اقدامات و وظایفی که انجام شده،‌ در مجلس قرائت شود.

این نماینده اضافه کرد:‌ از آنجایی که دولت اعلام کرد که درباره عفاف و حجاب لایحه‌ای به مجلس ارائه خواهد داد بر همین اساس طرح ۷ ماده ای مجلس محفوظ است. از این رو ما منتظریم تا لایحه عفاف و حجاب دولت را دریافت و از آن صحن مجلس استفاده کنیم.

لاجوردی درباره موضوع جرایم نقدی این طرح گفت: در واقع این طرح بسیار مفصل است. ۵۰۰ هزار تا ۳ میلیارد تومان جریمه نقدی در نظر گرفته شده است. منتها مبالغ میلیاردی برای اماکن عمومی مانند فروشگاه‌ه، مراکز خرید و مجتمع‌هاست که اگر بعد از چندین بار تذکر به اجرای قوانین نیانجامید،اعمال شود.

وی با بیان اینکه هنوز طرحی در مجلس ارائه نشده است گفت:‌ البته هنوز طرح ما ارائه نشده و ما منتظر لایحه دولت هستیم و ببینیم در این لایحه چه چیزی مطرح خواهد شد. طرح مجلس هم طرح تند و تیزی نیست. یک سری قوانینی است که باید رعایت شود. با دو، سه مرحله تذکر و با جرایم اندک شروع می‎شود. اما اگر کسی غفلت کند و عناد نداشته باشد، با تذکر اول و دوم و با جرایم اندک حل می‌شود و به برخورد قضایی نمی‌کشد. تنها افرادی که معاند هستند و با جریان‌هایی همراهی و به شکل لیدر عمل می‌کنند، در این قضیه سازمان‌دهی شده عمل می‌کنند با آنها برخورد شدید تری صورت می‌گیرد.

او در پایان یادآور شد:‌ هنوز این طرح از سوی مجلس مطرح نشده است و مجلس منتظر لایحه دولت است و بر اساس آن لایحه اقدام خواهیم کرد و هنوز این لایحه در دست نمایندگان نیست که بخواهند در این مورد صحبتی شود.

 

به این مساله ورود نمی‌کنم

سید رضا تقوی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس نظر متفاوتی به لایحه و یا طرح مساله عفاف و حجاب دارد. این عضو شورای اسلامی گفت:‌ من وارد این بحث نمی شوم. این مسئله در حال انجام است از جای دیگر راه خود را پیدا کرده و شروع شده است.

او افزود: حالا کمیسیون فرهنگی چه می‌خواهد و چه گفته است، من وارد چنین بحث‌هایی نمی‌شوم.

 

منبع: همشهری آنلاین
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها