|

چگونه برای کودکمان مکانی امن در اینترنت ایجاد کنیم؟

امنیت سایبری صرفاً محدود کردن استفاده از اینترنت نیست. این در مورد کمک به کودکان برای درک خطرات ناشی از استفاده از اینترنت و آموزش نحوه محافظت از خود به صورت آنلاین است. اما چگونه می‌توان این امنیت را به کودک انتقال داد.

چگونه برای کودکمان مکانی امن در اینترنت ایجاد کنیم؟

آزادی و تنوع ارائه شده توسط اینترنت، آن را به فضایی بسیار جذاب برای کودکان در هر سنی تبدیل کرده است. همیشه چیزی برای تماشا وجود دارد، کسی برای صحبت کردن با او هست. این ویژگی خاص اینترنت است؛ اما بزرگسالان گاهی اوقات حجم عظیم اطلاعات را طاقت فرسا می‌دانند. از سوی دیگر، کودکان احساس می‌کنند که در حال غرق شدن در یک کالیدوسکوپ بی‌پایان از تصاویر، صداها و متون هستند. پس جای تعجب نیست که بزرگترین نگرانی در بین والدین در سراسر جهان اطمینان از داشتن تجربه اینترنت امن برای فرزندانشان باشد.

امنیت سایبری صرفاً محدود کردن استفاده از اینترنت نیست. این در مورد کمک به کودکان برای درک خطرات ناشی از استفاده از اینترنت و آموزش نحوه محافظت از خود به صورت آنلاین است. اما چگونه می‌توان این امنیت را به کودک انتقال داد یا بهتر است بپرسیم چگونه برای کودکمان مکانی امن در اینترنت ایجاد کنیم؟ با این نوشته همراه شوید تا پاسخ سوالتان را بیابید.

راه‌های ایجاد مکانی امن در اینترنت برای کودکان

1. به کودکان، خودتنظیمی را بیاموزید

شیوه‌های ساده و منظمی برای خودتنظیمی در خانه ایجاد کنید. کودکان را تشویق کنید تا هنگام مرور اینترنت از تایمر استفاده کنند. اگر از آن برای انجام تکالیف مدرسه استفاده می‌کنند، می‌توان تایمر را طوری تنظیم کرد که در زمان تعیین شده زنگ بزند تا به کودک کمک کند کاوش‌های وب خود را تغییر مسیر دهد. این به آنها کمک می‌کند متمرکز و سازنده بمانند. والدین همچنین باید بدانند که چگونه در این عصر دیجیتال در کودکان و نوجوانان انگیزه مطالعه کنند. از این تایمر می‌توان در هنگام مرور برای سرگرمی نیز استفاده کرد. در مورد زمان معقول آنلاین به اجماع برسید. از تایمر بخواهید یک اخطار بدهد، مثلاً پنج یا ده دقیقه قبل از تمام شدن زمان، به طوری که کودک وقت داشته باشد که آن را جمع کند.

2. به ایجاد یک حضور آنلاین امن کمک کنید

رسانه‌های اجتماعی عمیقاً فراگیر هستند: هم بزرگسالان و هم کودکان، مصرف کنندگان و خالقان عظیم محتوای آنلاین هستند. هر پلتفرم رسانه‌های اجتماعی مانند یک کازینو ساخته شده است و برای تشویق کاربران به حرکت بی‌نهایت از یک بازی به بازی دیگر طراحی شده است. به کودکان کمک کنید بفهمند که باید مراقب حضور آنلاین خود باشند و چه نوع اطلاعاتی از خود را منتشر کنند. از فرزندتان بخواهید اینترنت را به عنوان یک مرکز خرید بزرگ تصور کند. پست‌های حمایت شده مانند نمایش‌های جذاب لباس‌ها، کیف‌ها، کفش‌ها و غیره هستند و پروفایل‌های کاربران مانند افرادی است که با بهترین لباس‌های خود در اطراف راه می‌روند. همانطور که شما در حال تماشای دیگران هستید، دیگران نیز شما را تماشا می‌کنند. و درست مانند هر فضای دیگری که انسان در آن زندگی می‌کند، همه با نیت خوب آنجا نیستند. این مهم است که به کودکان مزایای هوشیاری مداوم را آموزش دهیم.

9

3. کانال‌های ارتباطی را باز نگه دارید

این شاید بهترین اقدام پیشگیرانه برای اطمینان از ایمن بودن فرزندان شما در اینترنت باشد. به آنها توضیح دهید که اینترنت می‌تواند موجودی غیرقابل پیش بینی باشد. گاهی اوقات نتایج حتی برای جستجوهای ساده می‌تواند ناخوشایند یا هشدار دهنده باشد. مطمئن شوید که آنها می‌دانند که هر زمان احساس ناامنی کردند یا اشتباه کردند، می‌توانند فوراً برای کمک به شما مراجعه کنند. والدین اغلب احساس می‌کنند که صحبت آشکار در مورد اشتباهات خود می‌تواند تصور اشتباهی را در کودکان ایجاد کند.

این درست نیست، به خصوص در مورد نوجوانان. نوجوانان مشتاق هستند که جدی گرفته شوند و اعتماد به اشتباهات خود آنها را تشویق می‌کند تا با همدلی و مسئولیت پذیری پاسخ دهند. با کودک و نوجوان خود در مورد لحظاتی که از کاری که آنلاین انجام و پشیمان شده‌اند و چرایی آن، صحبت کنید. این موضوع نه تنها درک بهتری از خطرات مرتبط با اینترنت ایجاد می‌کند، بلکه آنها را تشویق می‌کند تا هر زمان که مشکل دارند، بدون ترس از قضاوت به سراغ شما بیایند.

4. با فرزندان خود به صورت آنلاین تعامل داشته باشید

فرصت‌هایی برای کاوش در وب با هم ایجاد کنید. شاید کار بر روی یک پروژه خانوادگی مانند ساختن یک شجره‌نامه یا ایجاد داستان‌های ویدئویی کوتاه برای به اشتراک گذاشتن با اعضای خانواده در سراسر جهان باشد. به کودکان کمک کنید تا از اینترنت برای ایجاد چیزی از خود استفاده کنند، خواه مجازی باشد یا واقعی. این به آن‌ها کمک می‌کند تا زمان صرف شده برای مصرف رسانه‌های آنلاین را با استفاده فعالانه از تخیل خود متعادل کنند. این همچنین به شما کمک می‌کند تا نحوه تعامل فرزندان با دنیای دیجیتال را مشاهده کنید و فرصت‌های خوبی برای کمک به او در شناسایی وب‌سایت‌های ناامن، تعامل ایمن در انجمن‌های عمومی، شناسایی پروفایل‌های جعلی و غیره را به دست آورید.

5.بدانید دوستان آنلاین فرزندانتان چه کسانی هستند

به عنوان بزرگسالان، ما می‌دانیم که برخی از افراد آنلاین آنطور که می‌گویند نیستند، اما کودکان و جوانان اهمیتی به این موضوع نمی‌دهند و ساده‌لوحانه به هر کسی اعتماد می‌کنند. پس لازم است دوستان آنلاین فرزندانتان را بشناسید و مطمئن شوید که پست‌ها را زیر نظر دارید. فرزندان شما ممکن است مقاومت کنند اما به آنها بگویید که یکی از شروط شما برای اجازه دسترسی به آنها، همین موضوع است.

6.به فرزندان خود بیاموزید که مکان خود را خصوصی نگه دارند

اکثر برنامه‌ها، شبکه‌ها و دستگاه‌ها دارای ویژگی‌های برچسب‌گذاری جغرافیایی هستند که مکان شما را عمومی می‌کند. این ویژگی باید به دلایل واضح حریم خصوصی و ایمنی خاموش شوند. برخی از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به‌طور خودکار این کار را انجام می‌دهند، اما نه همه آنها، بنابراین این موضوع را کودک خود آموزش دهید تا بدانند چه مقدار اطلاعات را به اشتراک میگذارند.

سخن نهایی

ارتباط با کودکان پیرامون دنیای مجازی باید بر اساس اعتماد و اطمینان متقابل باشد. بهتر است به کودکتان اعتماد کنید حتی این اعتماد را با خرید یک تبلت یا گوشی مختص به آنها تقویت کنید. خرید تبلت و گوشی ممکن است برای برخی از والدین کمی سنگین باشد، اما اگر شده حتی با خرید قسطی تبلت که به راحتی امکان‌پذیر است آن را انجام دهید. سپس به نکات گفته شده توجه کنید. می‌توانید به مواردی که گفته شده چندین مورد دیگر نیز اضافه کرد. مثلا خود برای کودکتان بسته اینترنت 8 گیگ تهیه کنید تا هم کودکتان از این موضوع خوشحال شود هم بدانید که میزان مصرف اینترنت کودک شما چقدر است یا چقدر باید باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها