|

فیک نیوز یا ایگنورنیوز، کدام روایت‌گر دقیق وضعیت اینترنت کشور هستند؟

آقای عیسی زارع‌پور با انتشار تصویری در حساب اینستاگرام خودشان مدعی شدند که ادعاها در مورد اختلال در اینترنت کشور جعلی است.

فیک نیوز یا ایگنورنیوز، کدام روایت‌گر دقیق وضعیت اینترنت کشور هستند؟

شبکه شرق- آقای عیسی زارع‌پور با انتشار تصویری در حساب اینستاگرام خودشان مدعی شدند که ادعاها در مورد اختلال در اینترنت کشور جعلی است. اشاره ایشان به انتشار تصویری از گزارش شفافیت شرکت گوگل است که بر اساس آن ترافیک شبکه سایت‌های گوگل از دی ماه ۱۴۰۰ تا امروز کاهش بسیار قابل توجهی داشته است.

ایشان در حساب اینستاگرام خود نوشتند: «یکی از جعلیات رایج در فضای مجازی «فیک‌نیوزها» هستند. خبرهای جعلی که گاهی آنقدر باورپذیر آماده می‌شوند که ممکن است طیف بزرگی از جامعه باور و بر اساس آن قضاوت کنند یا تصمیم بگیرند. اگر بخواهم نمونه‌ای در روزهای اخیر مثال بزنم این دو شکل‌اند. شکل پایینی «نمودار ترافیک سایت‌ساز گوگله که در دو هفته گذشته افت کرده و به هیچ وجه نشان‌دهنده ترافیک کل گوگل نیست» درحالی که در فضای مجازی و برای حقیقت نشان دادن یک دروغ، از آن به عنوان «نمودار ترافیک کل سرویس‌های گوگل در ایران» و حتی به عنوان «وضعیت پهنای باند بین الملل کشور» استفاده شده. تصویر بالا که از لینک زیر قابل رویته، نمودار واقعی ترافیک یکی از سرویسهای پرکاربرد گوگل یعنی «جستجوی گوگل» در همون بازه زمانی است که اگه سایر سرویسها رو هم انتخاب و بررسی کنید، نمودارش مشابه همینه و در طول این دو ماه اخیر هیچ تغییری نکرده: یکی از راه‌های مقابله با فیک‌نیوزها تقویت «تفکر نقاد» است. تفکر نقاد به ما کمک می‌کند تا پیش از آنکه در فضای مجازی چیزی را بپذیریم درباره منبع، گوینده و هدف آن کنجکاو شویم و کنکاش کنیم.»

آقای زارع‌پور بر اساس توصیه شما، نگارنده این مقاله کنجکاو شده و تلاش می‌کنم تا در این یادداشت نشان بدهم موضوع شما کنجکاوری یا فیک‌نیوز یه معنی اخبار جعلی نیست، بلکه شما از موضع ایگنور نیوز به معنی چشم بستن بر روی حقیقت تلاش دارید تا صدای مردم را نشنوید و بر سیاست‌های خود پافشاری کنید.

شما درست می‌گویید آقای وزیر، اما تمام حقیقت را نمی‌گویید و فقط آن بخشی را که برای خودتان مهم است را مطرح می‌کنید. درست است که تصویری که منتشر کردید تنها اشاره به افت شدید ترافیک شبکه سایت‌های گوگل به عنوان یک محصول از ده‌ها محصول این شرکت را دارد، اما با هر معیاری که به آن نگاه کنید، چیزی بجز افت شدید کاهش ترافیک را نمی‌توان از آن برداشت کرد. این نمودار را به هر شکلی که نگاه‌ کنید، روایت‌گر کاهش شدید ترافیک این محصول از محصولات گوگل در داخل ایران است.

1

اما از این که بگذریم، حال این روزهای اینستاگرام در کشور چطور است؟ آقای وزیر آیا هیچ متوجه شدید که از زمانی که شما به عنوان وزیر انتخاب شدید، میزان اختلال در ترافیک اینستاگرام بدون یک روز توقف رو به افزایش بوده است؟ آقای وزیر آیا شما آماری از میزان پکت‌های گم شده اینستاگرام در ایران دارید؟ اگر دارید، آیا ممکن است این آمار را با ما مردم در همان اینستاگرام خودتان به اشتراک بگذارید؟

نگارنده این مطلب اما این آمار را دارد. شما دولت را در دهم تیر ماه ۱۴۰۰ در دست گرفتید. اجازه بدهید با هم آمار اختلال در شبکه اینستاگرام را با استناد به داد‌ه‌های داخل کشور بررسی کنیم.

بر اساس آمار وب‌سایت رادار محصول شرکت بومی آرون‌کلود، در همان روز اختلال قابل توجهی بر روی ترافیک شبکه اینستاگرام قابل مشاهده بود.

2

ممکن است بگویید، در آن زمان دولت تازه تشکیل شده بود و شما هنوز حتی وزیر نبودید. بسیار خب اجازه بدهید به تاریخ ۳ شهریور که شما برای اولین روز وارد وزارت ارتباطات شدید نگاه کنیم.

3

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در آن روز تنها شبکه‌ای که دچار اختلال بود، اینستاگرام بود. دوباره ممکن است شما بگویید، تازه وارد وزارت‌خانه شدید و هنوز حتی معاونین خود را منصوب نکرده بودید و این کار تیم قبلی بوده. بسیار خب، بیایید با هم به به یک ماه بعدتر حدود ۱۴ مهر برویم.

4

آقای وزیر، اینستاگرام هنوز تنها شبکه کشور است که بدون یک روز توقف اختلال دارد و شما هنوز آن را ندیدید. ماه بعد از آن آبان است و همچنان وضعیت اختلال اینستاگرام نه تنها رفع نشده، بلکه سایر شبکه‌ها مانند گوگل، ویکی‌پدیا، کلاب‌هاوس که هنوز کسی مسوولیت فیلتر شدن آن را برعهده نگرفته و شما هم اقدامی برای اجرای قانون در موردش نکردید و چند شبکه دیگر اختلال دارند.

5 تصویر بالا گویا است، نه تنها اختلال اینستاگرام رفع نشده بلکه سایر شبکه‌ها از جمله گوگل هم اختلال شدیدی دارند.

آقای وزیر، ۱۴ آذر ماه، وضعیت همچنان همین است و در بر همان پاشنه می‌چرخد. تصویر زیر را مشاهده کنید.

6

اختلال در تمام شبکه‌ها آنقدر زیاد است که از شدت زیاد بودن رنگ قرمز احساس آتش گرفتن اینترنت کشور به آدم دست می‌دهد. اینترنت که این روزها و در دوران همه گیری کرونا، تبدیل به خانه اصلی مردم شده است و این وضعیت یادآور شعر زیبای اخوان است که می‌گوید: خانه‌ام آتش گرفته است، آتشی جانسوز!

آقای وزیر عزیز، جناب آقای زارع‌پور

اکنون به دی ماه رسیدیم. یکم دی ماه، طولانی‌ترین شب سال، یلدا است و قرمزی وضعیت اختلال از سرخی انار شب یلدا هم بیشتر به چشم میزند. آمار زیر را ببینید.

آقای وزیر یلدا گذشت و به بهمن ماه رسیدیم، آمار زیر را ببینید آقای وزیر.

اکنون در اسفند ماه هستیم، و اختلال همچنان باقی است. آقای وزیر هر کسی حتی اگر هیچ سواد فنی نداشته باشد تنها با نگاه به همین گرافیک‌های ساده متوجه می‌شود که از زمانی که شما دولت را در دست گرفتید تا امروز، اینترنت کشور حتی یک روز هم آب خوش از گلویش پایین نرفته است.

نگارنده این مطلب تردیدی ندارد که شما در وزارت ارتباطات به آمارهای جزیی‌تر و دقیق‌تری دسترسی دارید، اما آیا آنها را خوانده‌اید؟ آیا چشمان خود را به روی آنها باز کردید یا در چشم بستن کامل به سر می‌برید؟

7

بله آقای وزیر، من هم قبول دارم که آن تصویر از ترافیک یک محصول گوگل، تصویر دقیقی از وضعیت اینترنت کشور نیست. تصویر دقیق‌تر را تمام ساکنان ایران، با مراجعه به https://radar.arvancloud.com که محصولی بومی است، و تغییر تاریخ خواهند دید، اما آیا شما هم خواهید دید؟

راستی آقای وزیر، موضع شفاف و روشن شما در مورد طرح صیانت چیست؟ آیا آن طرح را هم مانند همان نمودار گوگل تحلیل می‌کنید؟ یعنی چشم خود را بر روی بیش از یک میلیون امضا شهروندان ایران در مخالفت با آن بستید؟ آیا چشم خود را بر روی مخالفت کسب و کارهای اینترنتی بستید؟ آیا چشم خود را بر روی گزارش‌ مرکز پژوهش‌های مجلس که این طرح را مخالف قانون اساسی می‌داندند بستید؟

آقای وزیر، حتی اگر چشم خود را بستید، زبان بگشاید و صادقانه به مردم بگوید که شما در مقابل این وضعیت اینترنت کشور چه پاسخی دارید؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها