|

سه گسل پایتخت فعال است

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از فعال بودن سه گسل در پایتخت خبر داد.

سه گسل پایتخت فعال است

هنوز حوادث زمین لرزه شهرهای بم کرمان، ورزقان آذربایجان شرقی و سرپل ذهاب استان کرمانشاه هنوز از یادمان نرفته و گرچه این حوادث برایمان درس هایی داشت اما باید قبول کرد که به هنگام وقوع زمین لرزه در تهران بدلیل جمعیت بالا شرایط شهر برای امدادرسانی سخت و دشوار می شود.

به گزارش ایرنا، تجمع جمعیت بالا، تراکم در ساخت و ساز، در هم تنیدگی معابر، کمبود فضاهای ایمن به عنوان جان پناه، خدمات زیر ساختی گسترده و شبکه های در هم پیچیده همه و همه این زنگ خطر را به صدا در می آورد که در صورت وقوع حادثه ای در پایتخت باید کاسه چه کنم در دست گرفت.

اطلاع از زلزله با نصب شتاب نگارها

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد: زمین لرزه تقریبا در فاصله زمانی ۳۰ تا ۴۰ ثانیه روی می دهد که با نصب شتاب نگارها تلاش داریم قبل از وقوع زلزله حتی برای چند ثانیه نیز مطلع شویم.

علی نصیری با بیان اینکه بهترین راه مقابله با زلزله آموزش است گفت: شهروندان بدانند که در زمان زلزله دویدن بسیار خطرناک است و باید در محل کار و منزل چند نقطه ایمن را شناسایی کنند.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه تلاش داریم آموزش های مقابله با زلزله را بصورت شبکه ای در محلات اجرایی و عملیاتی کنیم، تاکید کرد: توسعه آموزش به شهروندان در مواقع بحرانی از جمله زلزله بسیار کارساز است و بنا داریم با همکاری تمامی سازمان های وابسته این آموزش ها را در مناطق ۲۲ گانه و محلات شهر تهران اجرا کنیم.

وی یکی دیگر از مسائل و مشکلات شهر تهران را وجود بافت های فرسوده اعلام کرد و اظهار داشت: در سال های اخیر حرکت های مناسبی در این خصوص به ویژه از سوی شهرداری تهران انجام شده که البته کافی نبوده و این موتور نوسازی بافت های فرسوده با سرعت بیشتری دنبال شود.

نصیری تاکید کرد: مدیریت شهری در این دوره باید با برنامه ریزی گسترده در فاصله زمانی پیش بینی شده، نسبت به نوسازی بافت های فرسوده اقدام کند.

وی با بیان اینکه مراکز بیمارستانی پایتخت نیز دچار فرسودگی است گفت: اکثر بیمارستان های شهر تهران قدمت بالایی دارند و این یک هشدار برای کلانشهر تهران است که وزارت بهداشت در این زمینه باید اقداماتی انجام دهد.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: برخی مناطق شهر تهران از جمله منطقه ۱۹ با فقر بیمارستانی مواجه هستند و هیچ بیمارستانی در این منطقه وجود ندارد اما در برخی مناطق از جمله یک، سه و ۶ چندین بیمارستان دارند ولی تراکم جمعیت در این مناطق بالاست.

به گفته وی، باید طرح تقسیم بندی احداث بیمارستان در مناطق مختلف تهران شکل بگیرد و در حالی که برخی از مناطق به اندازه چند استان کشور جمعیت دارد اما از وجود یک بیمارستان محروم است و باید شهروندان به دیگر مناطق بروند که موجب تراکم جمعیت و دیگر مشکلات خواهد شد.

نصیری تاکید کرد: هم اکنون ساختمان هایی همچون پلاسکو و سینا اطهر در تهران وجود دارد که هنوز وقتشان نرسیده و اگر ایمن سازی حدود چهارهزار ساختمان نا ایمن در شهر را جدی نگیریم در آینده نه چندان دور نیز شاهد وقوع چنین حوادث تلخی خواهیم بود.

سه گسل پایتخت فعال است

همچنین مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از فعال بودن سه گسل در پایتخت خبر داد.

منصور درجاتی گفت: سه گسل غربی- شرقی تهران، مشا و شهرری لرزه زا محسوب می شوند، از این گسل ها توقع رفتار لرزشی وجود دارد و اقدامات مراقبتی در این خصوص ضروری است.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد گسل مشا در شمال شرق تهران بیشترین فعالیت و بیشترین نقش را در وقوع زلزله در استان تهران دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران ادامه داد: اکنون ۱۷.۵ درصد از جمعیت کل کشور در استان تهران ساکنند، در شهری مثل تهران هم هشت میلیون و ۷۰۰ هزار نفر سکونت دارند. میزان ساخت و ساز، تراکم بین سازه‌ها، خطوط ارتباطی، شریان‌های حیاطی، معابر و خیابان‌ها، همه و همه بر نگرانی‌ها اضافه می‌کند.

زلزله و بی توجهی به اصول ساخت و ساز در پایتخت

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران معتقد است که ما از نظر فاضلاب در تهران مشکل داریم، اما نه این‌گونه که شهر در فاضلاب غرق شود، این حرف‌ها، علمی و منطقی نیست. شهری که در زیر زمین چند خط مترو دارد، چطور می‌تواند در فاضلاب غرق شود، این حرف‌ها غیر رسمی و شایعه است.

به گفته درجاتی، تهران ۲ گسل شمالی- جنوبی و شرقی و غربی دارد که خطر محسوب می‌شود، یا خطر سیل از بالادست تهران را تهدید می‌کند، اما این مخاطرات، احتمالی است و قرار نیست آرامش و آسایش مردم را بگیرد ضمن آنکه ما در نقاطی که اصولی و فنی ساخت‌وساز و علمی و حساب شده خیابان‌کشی کرده‌ایم، خطر را کاهش داده‌ایم.

وی گفت: اگرچه همچنان بافت فرسوده، بیشترین آسیب را از هر نظر خواهد دید اما مردم باید در ساخت‌وسازها، اصول فنی، سبک‌سازی و مقررات را جدی بگیرند و فقط به صدور پروانه و مجوز دلخوش نباشند، استحکام بنا بسیار مهم است.

شناسایی بیش از ۳۳ هزار ساختمان ناایمن در شهر تهران

همچنین معاون حفاظت و پیشگیری سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران درباره ساختمان‌های نا ایمن شهر تهران اعلام کرد: با توجه به مصوبه شورای شهر و فرمول سازمان آتش نشانی ساختمان‌های پایتخت براساس ریسک حریق به بسیار پرخطر، پرخطر، میان خطر و کم خطر تقسیم بندی شدند و از تعداد ۳۳ هزار و ۲۲۱ ساختمان شناسایی شده، ۱۱۷ ساختمان بسیار پرخطر تشخیص داده شد.

کامران عبدولی، با بیان اینکه این ساختمان ها یا باید به سرعت پلمب شوند یا اقدام فوری در رفع خطر انجام شود، تاکید کرد: سازمان آتش نشانی ۵۳۹ مرکز درمانی پرخطر را در شهر تهران شناسایی و شیوه نامه های لازم را به آنها ابلاغ کرده است و اگر حادثه ای در این مراکز درمانی رخ دهد نمی‌توان هیچ اقدامی برای آن انجام داد.

وی با اشاره به این که سه هزار و ۵۰۰ ساختمان پرخطر در شهر تهران وجود دارد، گفت: سازمان آتش نشانی ۲۳ هزار و ۵۵۸ ساختمان میان خطر و ۶ هزار و ۴۳ ساختمان کم خطر نیز شناسایی کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها