|

از کرونا چه خبر؟

215 نفر به قربانیان کرونا در ایران اضافه شدند

سخنگوی وزارت بهداشت، از فوت ۲۱۵ بیمار مبتلا به کرونا در کشور طی شبانه روز گذشته خبر داد.

215 نفر به قربانیان کرونا در ایران اضافه شدند

سیما سادات لاری، بعد از ظهر جمعه در ارتباط زنده تلویزیونی، به ارائه تازه‌ترین آمار کرونا در کشور پرداخت . وی با اشاره به شناسایی ۲۴۸۹ مورد جدید کرونا، مجموع افراد مبتلا در کشورمان را ۲۸۶ هزار و ۵۲۳ نفر اعلام کرد . سخنگوی وزارت بهداشت، با اشاره به ۲۱۵ مورد جدید فوتی در شبانه روز گذشته، گفت: تاکنون ۱۵ هزار و ۲۸۹ نفر از افراد مبتلا، جان خود را از دست داده‌اند . وی افزود: از مجموع افراد مبتلا، ۲۴۹ هزار و ۲۱۲ نفر بهبود یافته‌اند . لاری گفت: در حال حاضر، ۳۶۵۳ نفر از بیماران کرونا در وضعیت شدید و تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند . تاکنون بالغ بر ۲ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۳۸۴ مورد تست تشخیصی کرونا در آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت انجام شده است. آمار جهانی کرونا هم مثل روزهای گذشته افزایش اپیدمی را نشان می‌دهد. شمار مبتلایان و قربانیان کروناویروس در جهان همچنان رو به افزایش است و براساس آخرین آمارها، شمار قربانیان بیماری کووید-۱۹ تاکنون به ۶۳۶ هزار و ۴۷۹ نفر رسیده است . روند افزایش آمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹که تاکنون در ۲۱۳ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد . تازه‌ترین آمارها حاکی از آن است که شمار مبتلایان کروناویروس جدید در جهان تاکنون به ۱۵ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۶۴۹ نفر رسیده و مرگ ۶۳۶ هزار و ۴۷۹ نفر در اثر این بیماری نیز تأیید شده است . همچنین بنابر تازه‌ترین آمارها ۹ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۶۴۱ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند .

از میان پنج میلیون و ۴۸۲ هزار و ۵۲۹ مورد ابتلای فعال در سراسر جهان، ۹۹ درصد موارد یعنی پنج میلیون و ۴۱۶ هزار و ۲۷۵ نفر وضعیت خفیف داشته‌اند و تنها ۶۶ هزار و ۲۵۴ مورد معادل یک درصد از کل موارد در وضعیت وخیم قرار دارند .

همچنین از ۱۰ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۱۲۰ پرونده مختومه بیماران مبتلا به کرونا، نه میلیون و ۵۳۵ هزار و ۶۴۱ نفر معادل ۹۴ درصد از موارد بهبود یافته و ۶۳۶ هزار و ۴۷۹ نفر معادل شش درصد از موارد جان خود را از دست داده‌اند . آمریکا همچنان درصدر فهرست کشورهای درگیر با بیماری کووید-۱۹ قرار داشته و بیشترین آمار قربانیان و مبتلایان به این بیماری را به خود اختصاص داده است . از سوی دیگر برزیل و هند به لحاظ تعداد مبتلایان به ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم جای گرفتند و برزیل و انگلیس نیز پس از آمریکا بیشترین شمار قربانیان ناشی از کروناویروس را به خود اختصاص داده‌اند . همچنین این آمار نشان می دهد که شمار قربانیان در مکزیک نیز رو به افزایش است و تاکنون از ۴۱ هزار نفر فراتر رفته است.

از طرفی با اقزایش میزان شیو کرونا در ایران، مسئولان تهران خواستار ارائه آمار پایتخت به صورت تفکیکی شده‌اند و همین باعث شد که استانداری تهران اعلام کند این آمار به صورت روزانه در اختیارشان قرار می‌گیرد. معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری تهران با اشاره به اینکه در زمان های مختلف متناسب با شرایط و در راستای کنترل کرونا ویروس تصمیمیات و برنامه ریزی ها تغییر می کند، گفت: آمار روزانه ابتلا به کرونا در دستگاه ها به فرماندهی مدیریت کرونا در استان تهران ارسال می شود و قطعا این آمار به استاندار نیز اعلام خواهد شد . غلامرضا عباس پاشا در تشریح اجرای پروتکل های بهداشتی در ادارات استان تهران گفت: برای اجرای پروتکل های بهداشتی در ساختار نظام دولتی استان تهران در بخش حاکمیتی نظارت ویژه ای اعمال خواهد شد و بلافاصله بخشنامه های ستاد ملی کرونا که حساسیت و مصوبات خاص خود را در این خصوص دارد، به دستگاه های اجرایی با هدف اجرا که شامل ماده ۵ قانون خدمات کشوری می باشد، از نهاد های عمومی غیر دولتی گرفته تا ادارات دولتی ابلاغ می شود و نظارت ها را نیز با محوریت مدیر کل بازرسی استانداری اعمال می کنیم . وی افزود: معاونت توسعه بخش مرکزی یک سازمان را پشتیبانی می کند و از حوزه عمومی تا مأموریت های سازمان که حوزه خصوصی است. خوشبختانه همکاری خوبی بین دستگاه اجرایی در هماهنگی با استانداری تا این لحظه ایجاد شده است؛ چرا که بخشنامه ها و دستورالعمل هایی که ابلاغ می شود، دستگاه‌های اجرایی نه تنها مقاومت نمی‌کنند، بلکه استقبال هم می‌کنند . پاشا درباره آمارهای روزانه ابتلا به کرونا در دستگاه های مختلف گفت: آمار روزانه به دکتر زالی به عنوان فرماندهی مدیریت کرونا در استان تهران ارسال می شود و قطعا این آمار به استاندار تهران نیز اعلام خواهد شد و ممکن است در زمان های مختلف متناسب با شرایط و در راستای کنترل بیماری تصمیمات و برنامه ریزی ها نیز تغییر کند . وی ادامه داد: ساختار اداری استان تهران متناسب با جمعیت آن دیده نشده است چرا که ساختارها بر اساس مأموریت‌ها شکل می گیرد که به تبع آن در حوزه ها فعالیت ها و عملیات و کارهایی که شکل می‌گیرد باید پاسخگوی ماموریت های اصلی حوزه ها باشد .

شاید بدنباشد این را هم بدانید که مطابق تحقیقات دانشمندان ایتالیایی باید بدانیم، چاقی در کنار دیگر بیماری‌های زمینه‌ای میزان آسیبپذیری دربرابر کرونا را افزایش می‌دهد. بررسی انجام شده در ایتالیا نشان داد: میزان ناچیزی از اضافه وزن می تواند با خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ همراه باشد . محققان ایتالیایی اظهارکردند: حتی میزان خفیفی از چاقی می تواند به طور چشمگیری خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ و مرگ ناشی از آن را افزایش دهد . محققان ایتالیایی با بیان اینکه پزشکان باید آگاه باشند هر نوع میزان از چاقی و نه تنها چاقی مفرط با خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ همراه است، تاکید کردند: لازم است به بیماران مبتلا به چاقی که به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری هستند، توجه بیشتری شود چرا که بروز مشکلات تنفسی در این افراد و احتمال بستری آنان در بخش مراقبت های ویژه بیشتر است . پیش از این نیز تحقیقاتی در مورد ارتباط چاقی و خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید-۱۹ انجام گرفته است؛ هرچند در بیشتر این بررسی ها افرادی با شاخص توده بدنی ۴۰ و بالاتر تمرکز شده است . همچنین محققان مشاهده کردند احتمال مرگ ناشی از این بیماری در افرادی با شاخص توده بدنی ۳۵ و بالاتر ۱۲ برابر بوده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها