|

کشف شمش مس ۸ هزار ساله در آذربایجان غربی

جزئیات کشف شمش مس ۸ هزار ساله در کنار دو اسکلت زن و مرد در شهر لیلان در آذربایجان غربی

کشف شمش مس ۸ هزار ساله در آذربایجان غربی

به گزارش شبکه شرق، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: یکی از بهترین کاوش‌های اخیر کشف مس در کنار دو اسکلت زن و مرد در شهر لیلان در آذربایجان غربی بود که قدمت کشف مس در سطح جهانی را به هشت هزار سال قبل می‌رساند.

عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری در حاشیه نشست هفتگی هیات دولت طی سخنانی اظهار داشت: یکی از کارهای ما در وزارت میراث فرهنگی این بوده است که برای تقویت حوزه میراث فرهنگی با سوژه‌های مختلف و تشکیل نمایشگاه‌های خاص بتوانیم یک دیپماسی عمومی مثبتی را ایجاد کنیم و این ارتباطات را که زیربنای دیپلماسی رسمی است، تقویت کنیم. 

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری  افزود: در ارتباط با نمایشگاه موزه ملی ایران، نتایج کاوش‌های باستان شناسی یکساله ما در این هفته در موزه ملی ایران افتتاح شد. این کاوش‌ها مجموعه بسیاری ارزشمندی است و کاوش‌های بسیار خوبی صورت گرفته و در معرض دید قرار گرفته است. یکی از بهترین این کاوش‌ها کشف مس در کنار دو اسکلت زن و مرد در شهر لیلان در آذربایجان غربی بود که قدمت کشف مس در سطح جهانی را به 8 هزار سال قبل می‌رساند. در واقع تاریخ کشف مس را 1500 سال عقب برده است که رویداد بسیار مهم باستان شناسی در سطح جهانی است.

ضرغامی درباره خسارات وارد شده به آثار باستانی در سیستان و بلوچستان گفت: در سیستان به برخی ابنیه تاریخی ما لطمه وارد شده که 5 تا 7 میلیارد تومان خسارت تخمین زده شده  که انشاالله در تامین اعتباری که برای بازسازی صورت می‌گیرد مدنظر قرار گرفته شود. 

وزیر میراث فرهنگی و گردشگری  تاکید کرد: در رابطه با سفرهای نوروزی 27 دستگاه مرتبط با این سفرها هماهنگی بسیاری خوبی با هم دارند و هم رئیس‌جمهور و هم معاون اول تذکرات جدی به همه دستگاه‌ها دادند تا  هماهنگی با مرکزیت این ستاد که در وزارت گردشگری قرار دارد، برقرار شود و امیدواریم که با توجه به ویژگی امسال که مقارن بودن  ماه مبارک رمضان با ایام نوروز  است، انشاءالله برای دنیا و آخرت مردم خوب باشد. 

منبع: تسنیم
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها