|

چهلمین نماز جمعه شهر امید

مسئول زندگی خوب مردم هستیم نه دخالت در زندگی آنان

امام جمعه شهر امید گفت: پیشنهاد می‌کنم ائمه محترم جمعه و مسئولان و مقامات محترم، هر بار که احساس می‌کنند مسئول باورها و دین و ایمان مردم هستند یا وعده‌های خود درباره تأمین مسکن و آموزش رایگان و عدم دخالت در حوزه خصوصی مردم را فراموش می‌کنند، فصل سوم قانون اساسی را با دقت بخوانند.

حجت‌الاسلام منصف در ابتدای خطبه‌های دوم نماز جمعه شهر امید گفت: در ادامه موضوعات هفته‌های گذشته درباره حقوق مردم، لازم است چند نکته را برای یادآوری به خودم و مسئولان محترم عرض کنم. اول پیشنهاد می‌کنم ائمه محترم جمعه و مسئولان و مقامات محترم، هر بار که احساس می‌کنند مسئول باورها و دین و ایمان مردم هستند یا وعده‌های خود درباره تأمین مسکن و آموزش رایگان و عدم دخالت در حوزه خصوصی مردم را فراموش می‌کنند، فصل سوم قانون اساسی را با دقت بخوانند. 24 اصل از اصول قانون اساسی دربرگیرنده حقوق اساسی مردم است که لازم است در عمل به آنها بازنگری جدی داشته باشیم. اینجا لازم است از رئیس دستگاه قضا که در اکثر سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود به لزوم رعایت حقوق مردم به‌ویژه در محاکم قضائی و نحوه برخوردها تأکید کرده‌اند، تشکر کنم و البته یادآور شوم که میزان تأکید ایشان با مقدار عملکردها هنوز فاصله‌ها دارد.

امام‌جمعه شهر امید افزود: حقوق مردم در قانون اساسی کامل و صریح آمده است. آنچه ضرورت دارد اصلاح شود، محدود‌کردن تفسیرهای سلیقه‌ای از اسلام و قانون است. آنچه لازم است محدود شود، اختیارات بدون حد و اندازه مجریان، مفسران و ناظرانی است که در اکثر موارد متأسفانه سخت‌گیرانه و بدون در نظر گرفتن معدل مطالبات و باورهای جامعه، تفسیر خود از قوانین را ساری و جاری می‌کنند. دوباره تأکید می‌کنم نباید و اصلا نمی‌توان مردم را به کاری واداشت که خلاف فطرت یا نیاز یا مقدورات و توان‌شان باشد.

عرض می‌کنم تا وقتی کسی در چارچوب قانون رفتار می‌کند، داوری درباره باور و اعتقاد او خطاست و نتیجه‌ای جز دوری و دلخوری ندارد. نکته دیگر آنکه به همان اندازه که به خودمان حق می‌دهیم اشتباه کنیم و در اداره کشور آزمون و خطا داشته باشیم، به مردم هم حق اشتباه‌کردن بدهیم. حق اشتباه‌کردن مردم را هم به همان اندازه که مردم ما و اشتباهات‌مان را تحمل کرده و می‌کنند، به رسمیت بشناسیم. در یک کلام، حقِ حق‌داشتن مردم را تمام و کمال به رسمیت بشناسیم.

موضوع دیگری که فقط اشاره می‌کنم و تفصیل نمی‌دهم، این است که ما مسئول زندگی خوب مردم هستیم، نه دخالت در زندگی آنان.

حجت‌الاسلام منصف ادامه داد: وقتی از مردم حرف می‌زنیم از قاطبه مردم شریف و نجیب ایران می‌گوییم که هیچ‌گاه حسابی روی خارج از کشور نمی‌کنند. مردم ثبات را دوست دارند و نمی‌خواهند کشور دچار ناآرامی و اغتشاش شود. ممکن است به موضوعی اعتراض کنند و شاید باز هم اعتراض داشته باشند، اما کسی حق ندارند به بهانه اغتشاش حق اعتراض را ندیده بگیرد.

در همین اتفاقات سال گذشته، 90 درصد اعتراض بود و 10 درصد سوءاستفاده کردند. اینها نباید با هم خلط شود. باید پاسخ درست به اعتراض داده شود نه اینکه معترض را محکوم به اغتشاش کنیم و خوشحال باشیم که موضوع حل شد. شاید به صورت مقطعی جمع شود، اما با این روش چیزی حل نمی‌شود.

امام‌جمعه شهر امید در پایان خطبه‌های دوم نماز جمعه با اشاره به دستاوردهای اخیر در مناسبات بین‌المللی و اثبات حقانیت ایران در مجامع جهانی، به‌ویژه برخورد محکم کشورهای دنیا با تروریست‌های منافق گفت: تدبیر و عقلانیت در مواجهه با جهان جواب داده و امیدواریم در عرصه‌های داخلی نیز شاهد گشایش و تغییر و تحول باشیم. این مردم شایسته زندگی خوب و آرامش و امنیت بیشتر هستند.

از خداوند بزرگ توفیق‌مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم. خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می‌کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها