|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| چهاردهم فروردین

درگیری میان چین و آمریکا/ بحران فلسطین حادتر شده

هاشمی رفسنجانی روز چهاردهم فروردین سال ۱۳۸۰ در مورد درگیری میان چین و آمریکا و مساله فلسطین نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

درگیری میان چین و آمریکا/ بحران فلسطین حادتر شده

به دفترم رفتم. بیشتر به مطالعه و کار با اینترنت گذشت و قدرى به بحث‌هاى مربوط به هواپیماى تجسسى آمریکا که در جزیره های‌نان چین، فرود آورده شده است. به اخبار [شبکه‌های تلویزیونی] ماهواره‌اى گوش دادم؛ مسئله مهمى است، گرچه چین و آمریکا مواظب‌اند از کنترل خارج نشود. بى‌شباهت به مسئله هواپیماى بلندپرواز جاسوسى «یو2» [در سال ۱۹۶۰] که در اتحاد شوروى، با موشک‌هاى دوربرد شوروى سقوط کرد و باعث بى‌اعتبارى آمریکا و حیثیت برای شوروى شد، نیست. چین مدعى است که به فضاى کشور تجاوز شده و بدون اجازه در جزیره چینى فرود آمده و مسئول سقوط هواپیماى چینى است که خلبانش مفقود است و آمریکا قبل از هر چیز باید عذرخواهى کند و فقط اجازه داده که مأموران آمریکا با سرنشینان هواپیماى خود که دو موتور و دماغه‌اش آسیب‌ دیده، ملاقات کنند.

آمریکا مى‌گوید، هواپیما بر فراز آب‌هاى بین‌المللى پرواز مى‌کرده و دو جنگنده چینى با آن درگیر شده‌اند و آسیب رسانده‌ و آن را مجبور به فرود اجباری کرده‌اند. اخطار کرده که اگر چین به اسناد و محتویات و تجهیزات فوق‌سرى هواپیما دست بزنند، روابط تیره خواهد شد و خواستار برگرداندن سریع هواپیما و سرنشینان شده‌اند و مدعى‌اند که بعضى از محتویات هواپیما، بیرون برده شده است.

بعضى از نمایندگان پارلمان آمریکا، خواستار فشار بیشتر بر چین شده‌اند و با توجه به انتقاداتى‌ که شخص [جرج] بوش، [رئیس‌جمهور آمریکا]، از ضعف برخورد [بیل] کلینتون، [رئیس‌جمهور سابق آمریکا]، با چین داشته، اکنون در معذوریت قرار گرفته است. بعضى‌ها، ضربه حیثیتى و فاش‌شدن ابزار و شیوه‌هاى جاسوسى آمریکا را هم تشبیه به قضیه خسارت‌هاى ناشى از جاسوسی [رابرت] هانسن آمریکایى براى شوروى مى‌کنند که چند هفته پیش کشف شد و بحران اخراج ده‌ها دیپلمات دو طرف را در پى داشت.

بحران فلسطین حادتر شده؛ اسرائیل روند توسعه خشونت را در پیش گرفته و روزانه با تانک و توپ و بالگرد، به نقاط حساس فلسطینى‌ها حمله مى‌کند و محاصره را شدیدتر کرده و موضع سرسخت‌ترى پیش‌گرفته و انتفاضه هم شدت یافته است. ضعف حکومت خودگردان [فلسطین] و دولت‌های عرب، روشن‌تر شده، ولى موضع مردم فلسطین خوب است؛ دیروز به یک شهرک اسرائیلى، حمله توپخانه‌اى کرده‌اند و قول تلافى خشونت‌هاى اسرائیل را مى‌دهند.

در کنفرانس بین‌المجالس در هاوانا، [پایتخت کوبا]، اکثر سخنرانان خشونت اسرائیل را محکوم مى‌کنند و نماینده اسرائیل، تعادل خود را از دست داده و داد و فریاد کرده است. عده‌اى از رؤساى مجالس عرب، به هیئت ما در هاوانا گفته‌اند که اگر ایران مایل است که آنها در کنفرانس فلسطین در ایران شرکت کنند، باید تضمین‌ کند که مسائلی علیه آنها مطرح نمى‌شود. نگران‌اند که گروه‌هاى انقلابى اسلامى، تندروى‌ کنند؛ از موضع بالا ناز مى‌آورند. آقاى [مهدی] کروبى، [رئیس مجلس]، قول کنترل داده است.

شب، براى عزادارى محرم، در مراسم رهبرى در حسینیه امام خمینى شرکت کردم. آقاى سیداحمد خاتمى سخنرانى‌کرد؛ بد نبود. مداح‌ها، اشعارى خواندند. دیروقت به خانه رسیدم. عفت براى مراسم عزادارى که در [روستای] على‌آباد سادات دارند، به رفسنجان رفته است. آقاجلال، شام حاضر کرد و شب هم ماند که من تنها نباشم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها