|

خاطرات سال ۱۳۸۰ هاشمی‌رفسنجانی| دهم فروردین

بازداشت معترضان لامرد/ تداوم مشکل آب مردم زابل

هاشمی رفسنجانی روز دهم فروردین سال ۱۳۸۰ به اعتراضات مردم لامرد اشاره کرده، از برخی اخبار بین‌الملل نوشته و مشکل آب مردم زابل و اختلاف با طالبان در خصوص هیرمند را روایت کرده‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

بازداشت معترضان لامرد/ تداوم مشکل آب مردم زابل

در منزل بودم. دربارۀ تاریخ تحزب و تاریخ فلسفه اسلامى مطالعه‌ کردم. ظهر و دیشب جمعى از بستگان میهمان بودند. حسین [شریفیان] -همشیره‌زاده- که نماینده استاندار [خراسان] در بازارچه‌هاى مرزى است، گزارشى از وضع معاملات مرزى داد و گفت، بیشتر واردات بازارچه‌هاى مرز افغانستان، ترانزیتى است.

آمریکا اعلام کرده، از پیمان کیوتو، در خصوص کم‌کردن گازهاى گلخانه‌اى، بیرون رفته؛ به خاطر مشکلات اقتصادى که اخیراً آمریکا را فراگرفته و باعث سقوط بورس‌ها شده است. کشورهاى اروپایى، از این اقدام آمریکا به خشم آمده‌اند.

در فرانسه، رئیس‌جمهور به دادگاه احضار شده؛ به خاطر یک اتهام مالى. انتقاد از ضعف تصمیمات اجلاس سران عرب زیاد شده و این ضعف را معلول اعمال نفوذ آمریکا مى‌دانند. خشونت اسرائیل هم به خاطر این ضعف رو به شدت است. آشتى [یاسر] عرفات، [رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین] و بشار اسد، [رئیس‌جمهور سوریه]، را از نتایج اجلاس معرفى مى‌کنند. چند سال پیش در زمان مرحوم حافظ اسد، روابط‌شان تیره شد.

حوادث لامرد، هنوز مورد توجه است. تظاهرات امروز برگزار نشد. جمع زیادى بازداشت شده‌اند. امام‌جمعه لامرد، احتمال اینکه خود مأموران، براى بدنام کردن مردم، فرماندارى را آتش زده باشند، مطرح کرده است. خبرگزارى [جمهوری اسلامی (ایرنا)]، اخبار تحریک‌کننده مى‌دهد و به حساب جناح مخالف دولت مى‌گذارد.

آب رودخانه هیرمند در زابل که دو سه هفته جریان یافته بود، اخیراً باز قطع شده و مشکلات جدى براى مردم زابل به وجود آورده است. ایران به سازمان ملل، از تخلف طالبان در اجراى قرارداد با ایران که ملزم است حداقل در ثانیه ۲۶ مترمکعب آب در رودخانه به ایران بفرستد، شکایت کرده. طالبان هم جواب داده‌اند که در اثر خشکسالى، آب از سرچشمه کم شده و خود افغانستان هم مشکل دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها