|

بررسی مواجهه دو عضو خانواده سلطنتی بریتانیا با بیماری سرطان

یک انقلاب کوچک

اتفاقات که برای کیت میدلتون و شاه چارلز افتاده، در سیاست بریتانیا تغییری ایجاد نخواهد کرد. سال‌هاست که کاخ حساب خود را از سیاستمداران جدا کرده است و بنابراین مسائل آنها نمی‌تواند روند معمول سیاست‌ورزی انگلیسی‌ها را دچار خدشه یا خلل کند؛ اما به‌ هر حال، دولت انگلستان خود را موظف می‌داند تا درمورد وضعیت فعلی پاسخگو باشد.

یک انقلاب کوچک
خبرنگار: مهسا مژدهی

یک شوک بزرگ. این توصیفی است که «کاترین میدلتون» درمورد ابتلای‌اش به بیماری سرطان ارائه کرد.

او که بیش از دو ماه مقابل دوربین‌ها حاضر نشده بود، در ویدیویی ضبط شده اعلام کرد که به بیماری سرطان مبتلا است. این خبر در شرایطی اعلام شد که کمی بیش از یک ماه قبل، شاه چارلز سوم هم خبر از ابتلایش به سرطان داده بود.

یک پیام غیرتشریفاتی

کیت میدلتون، یک لباس ساده به تن داشت و در بیرون از خانه روی صندلی بدور از تشریفات معمول سلطنتی درمورد مواجهه خود با بیماری سرطان حرف زد. لحن او برخلاف معمول، در مورد همسرش صمیمانه بود. اما در نهایت آنچه توجه زیادی را به خود جلب کرد، تشویق دیگر مبتلایان به سرطان برای داشتن امید در عین دشواری بود.

این بار سنگین است

خانواده سلطنتی بریتانیا دهه‌هاست که نتوانسته خود را از شر شایعاتی که اطرافش است خلاص کند. تازه‌ترین قربانی این شایعات و توجه مسموم زن ۴۲ ساله‌ای است که خود را آماده می‌کند تا روزی ملکه انگلستان باشد. عدم حضور او برای حدود دو ماه باعث شایعات هولناکی درمورد زندگی شخصی‌اش شد و حضورش مقابل دوربین برای اعلام بیماری، درحالیکه عملا میلی به آن نداشت، بار دیگری بر دوش او بود.

ویلیام و هری، پسران شاه چارلز از رسانه‌ها و پاپاراتزی‌ها دل خونی دارند. آنها تعقیب و گریز بین راننده و پاپاراتزی‌ها را علت مرگ مادرشان پرنسس دایانا می‌دانند و حالا یک نفر دیگر از این خانواده که درگیر بیماری است، در وضعیت تقریبا مشابهی قرار گرفته است.

روزهای دشوار برای کاترین

خانواده سلطنتی بریتانیا دیگر نمی‌تواند به دهه‌ها ثباتی که حضور ملکه الیزابت رقم زده بود، بازگردد. نظام پادشاهی در بریتانیا، فاقد قدرت سیاسی است و آنها اغلب وقت خود را صرف حضور نمادین در مناسبت‌ها و برنامه‌ها می‌کنند و البته تبدیل به خانواده‌ای بحث برانگیز شده‌اند.

پس از مرگ ملکه الیزابت و تیره‌تر شدن روابط هری و مگان با خانواده، سرطان شاه بریتانیا و کاترین میدلتون، نشان داد وضعیت در لندن برای سلطنتی‌ها هیچ خوب پیش نمی‌رود و مشخص نیست چه زمانی ثبات بار دیگر رویش را به سمت آنها کند.

در اینجا یک بحران وجود دارد

غیب شدن ناگهانی کیت میدلتون، خانواده سلطنتی بریتانیا را تحت فشار شدیدی قرار داد. این فشارها به‌حدی بود که رسانه‌ها اعلام کردند دیگر کاخ سلطنتی را به‌عنوان منبعی موثق برای انتشار تصاویر و خبرها به حساب نمی‌آورند.

هرچند کاترین در نهایت مانند پدرشوهرش بیماری خود را اعلام کرد اما آنچه مشخص است اینکه او و خانواده‌اش از پایمال شدن حریم خصوصی خود خشمگین هستند. خشم آنها بحثی اخلاقی را در رسانه‌ها باز کرده که می‌پرسد حفظ حریم شخصی بیماران تا چه اندازه و چرا اهمیت دارد.

این نخستین بار نیست که مسائل شخصی این خانواده به رسانه‌ها می‌کشد. شاه چارلز در هنگام اعلام بیماری سرطان، تلاش کرد تا این مساله را به روشن‌سازی در مورد سرطان وصل کند. او سال‌ها در زمینه‌ بیماری‌های سخت فعال بوده و نحوه روبه‌رو شدنش با ماجرا از کیت میدلتون متفاوت بود.

کاخ در هیاهو  

اتفاقات که برای کیت میدلتون و شاه چارلز افتاده، در سیاست بریتانیا تغییری ایجاد نخواهد کرد. سال‌هاست که کاخ حساب خود را از سیاستمداران جدا کرده است و بنابراین مسائل آنها نمی‌تواند روند معمول سیاست‌ورزی انگلیسی‌ها را دچار خدشه یا خلل کند؛ اما به‌ هر حال، دولت انگلستان خود را موظف می‌داند تا درمورد وضعیت فعلی پاسخگو باشد.

شاه چارلز انتظار داشت که دوره‌ای چند ساله را به‌عنوان شاه در آرامش کنار همسر محبوبش بگذراند. اما بخت با او آنقدرها یار نبود و تقریبا خیلی سریع ناچار شد به‌علت بیماری وظایف خود را کاهش دهد. عدم حضور کیت میدلتون برای انجام وظایف سلطنتی هم تمام وظایف را بر دوش ویلیام می‌اندازد که حتی برادر کوچک‌ترش را هم در کنار خود ندارد.

 دوران جدید برای سلطنت 

ما هنوز نمی‌دانیم که ملکه الیزابت از چه بیماری پیش از مرگش رنج می‌برده است. او تنها در شرایطی درمورد وضعیت خانواده روشنگری می‌کرد که چاره‌ دیگری نداشت. اما این روشنگری‌ها هیچ‌وقت شامل حال وضعیت سلامتی خانواده نبود.

اعلام خبر سرطان دو عضو مهم خانواده سلطنتی، یک انقلاب کوچک در خانواده آنها به حساب می‌آید. دوران حفظ اسرار خانوادگی تا آخرین نفس به سر رسیده و شفافیت نسبی جایش را گرفته است. امری که نشان می‌دهد آنها آماده هستند تا بالاخره خودشان را با جهان جدید وفق بدهند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها