|

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی‌رفسنجانی| بیست و دوم آذر

نگرانی آیت‌الله وحید از «میدان دادن به اهل سنت»/ روایتی از جلسه مهم هاشمی و هاشمی شاهرودی در مورد فروهرها، مهاجرانی و منتظری

خاطرات سال ۱۳۷۹ هاشمی رفسنجانی روایت دست اول از سالی پرالتهاب و پرحادثه است. هاشمی رفسنجانی بیست و دوم آذر از دو دیدار مهم با آیت‌الله وحید و هاشمی شاهرودی نوشته‌است. متن کامل خاطرات هاشمی رفسنجانی را می‌‌خوانید.

نگرانی آیت‌الله وحید از «میدان دادن به اهل سنت»/ روایتی از جلسه مهم هاشمی و هاشمی شاهرودی در مورد فروهرها، مهاجرانی و منتظری

در راه دفتر، برای عیادت آیت‌الله [حسین] وحید [خراسانی، از مراجع تقلید] که برای مداوای قلب بستری شده‌اند، به بیمارستان قلب رفتم؛ آنژیوگرافی کرده‌اند. بعد از تست تالیوم، دو رگ بسته و نیمه‌بسته بوده که با بالن باز کرده‌اند و دوران نقاهت را می‌گذرانند. از میدان زیاد دادن به اهل‌ سنت در سیاست دولت، اظهارنگرانی‌کرد.آن را به‌خاطر طمع استکبار در تجزیه ایران، خطرناک می‌داند. از اینکه حزب مشارکت، یک سُنّی را نامزد عضویت هیئت‌ رئیسه مجلس‌کرده انتقاد داشت؛ با اینکه مکرراً به آقای خاتمی، [رئیس‌جمهور] و آقای [مهدی] کروبی، [رئیس‌مجلس] تذکر داده است. خبرنگاران می‌خواستند عکس و فیلم بگیرند، موافقت نکردند.

جمعی از مدیران صداوسیما، همراه با خوشنویس‌ها و تذهیب‌کاران آمدند و در مورد طرحی‌که برای نوشتن یک قرآن به خط نستعلیق در مدت یک‌روز، توسط ۱۵۰ خوشنویس و تذهیب‌کار دارند، توضیح دادند. سؤالات زیادی دربارۀ اشکالات‌ کار، منجمله تفاوت خط‌ها و امکان غلط‌نویسی و شیوه نگارش نمودم. خواستار شرکت من در مراسم، در روز ۲۶ رمضان هستند.

دربارۀ آیین‌نامه نظارت بر اجرای سیاست‌های‌کلی با دبیرخانه مجمع [تشخیص ‌مصلحت]، مذاکره‌کردیم. دو نظریه مهم در خصوص نظارت بر مصوبات مجلس و آیین‌نامه و امور اجرایی، مطرح است.

افطار، آقای [سیدمحمود] هاشمی‌شاهرودی، رئیس قوه قضائیه میهمانم بودند. دو سه ساعت، مذاکرات مفصلی دربارۀ راهکارهای اصلاح و تقویت قوه قضائیه داشتیم و مسئله برخورد با ضدانقلاب و افراطی‌ها، مورد مذاکره بود. آقای هاشمی گفت، در برخورد با ضدانقلاب و رسانه‌های مزاحم و اخلال‌گر و نویسنده‌های ماجراجو، مصمم است.گفت، از خانه آقای [ناصر] زرافشان، وکیل فروهرها [= داریوش و پروانه فروهر]، اسناد مهمی‌که دال بر مجرم بودن اوست، کشف شده و صلاحیت وکالت او لغو می‌شود. گفت، در پرونده آقای [عطاءالله] مهاجرانی، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، سند مهمی مبنی بر تخلف او وجود ندارد و در منزل آقای سعید منتظری، [فرزند آیت‌الله منتظری] هم اسناد محکوم‌کننده، در مورد ارتباط با [ابوالحسن] بنی‌صدر، [رئیس‌جمهور اسبق]، [اکبر] گنجی و [عمادالدین] باقی، [نویسنده و روزنامه‌نگار] و شبنامه هشتاد صفحه‌ای، به دست آمده است.

آقای هاشمی‌شاهرودی، از دولت‌گله داشت‌که به ‌حکم برنامه سوم [توسعه] درخصوص‌اختصاص نیمی از درآمد دستگاه قضائی به خودش، عمل نمی‌کند.گفت، رهبری اجازه داده‌اندکه بخشی از وجوه صندوق دادگستری و ثبت [اسناد و املاک] را در بانک در حسابی سودبخش بگذارند و از سود آن، هزینه نیازهای دستگاه قضائی‌کنند و فعلاً ۴۰ میلیاردتومان، در حسابی گذاشته‌اند.گفت، در مورد محاکمه افرادی مثل آقای‌گنجی، [روزنامه‌نگار]، ضعیف عمل شده و به آنها اجازه شانتاژ داده شده است. از وزارت اطلاعات گله داشت که برای تعقیب متهمان، همکاری ندارند و اطلاعات نمی‌دهند. از آقای [عباسعلی] علیزاده، رئیس دادگستری تهران، اظهار رضایت دارد و از اینکه به سرعت جواب آقای محمد سلامتی، [دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب] را داده و مانع شانتاژ او شده، خوشحال است.

بحث طرح عدم‌ کفایت رئیس‌جمهور، امروز در رسانه‌های داخلی و خارج داغ است و آقای سلامتی، عقب‌نشینی کرده وگفته، من فقط گفته‌ام، احتمال وجود دارد.

در آمریکا، بحران [نتیجه] انتخابات [ریاست‌جمهوری]، در اوج است و تا فردا باید فیصله پیدا کند. مجالس ستاد نمایندگان محلی فلوریدا، می‌خواهند فردا به نفع [جرج دبلیو] بوش، [نامزد حزب جمهوریخواه] رأی بدهند و در دادگاه عالی آمریکا، ممکن است جلوی آنها را بگیرند و شاید داوری نهایی، به کنگره واگذار شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها