|

گزارش لحظه به لحظه زلزله در ترکیه و سوریه؛

زلزله 7.6 ریشتری مجددا ترکیه را لرزاند/ 1651نفر در ترکیه و 968 نفر در سوریه جان باختند

بامداد امروز زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۸ ریشتری جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند.

زلزله 7.6 ریشتری مجددا ترکیه را لرزاند/ 1651نفر در ترکیه و 968 نفر در سوریه جان باختند

به گزارش شبکه شرق، زمین لرزه ساعت ۰۴:۱۷ دقیقه بامداد رخ داده است. زلزله همچنین در کشورهای لبنان، فلسطین، عراق، اردن، مصر، عربستان نیز احساس شده است.

به گفته شاهدان، این زلزله حدود یک دقیقه ادامه داشت و باعث وحشت مردم شد. بسیاری از مردم در سرمای زمستانی به خیابان‌ها آمده اند.

بر اساس گزارش ها، زمین لرزه علاوه بر تلفات جانی، خسارت های زیادی هم به منازل مسکونی و ساختمان ها وارد کرده و شمار زیادی از آنها را ویران کرده است.

تا ساعت حدود یازده صبح، در ترکیه، مقامات کشته شدن بیش از ۲۸۴ نفر را در ۱۰ شهر این کشور از جمله دیاربکر را تایید کرده‌ و تعداد مجروحان را ۲ هزار ۳۲۳ نفر اعلام کرده‌اند.

وزارت بهداشت سوریه هم اعلام کرده است که ۲۳۷ نفر در استان‌های حلب، لاذقیه، حماه و طرطوس در این کشور کشته و بیش از ۶۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

کانون این زلزله در ۲۳ کیلومتری شرق نورداغ در استان غازی‌آنتپ و در عمق ۲۴ کیلومتری زمین قرار داشت. غازی‌آنتپ اندکی بیش از یک میلیون نفر جمعیت دارد و یکی از هاب‌های صنعتی ترکیه است که در مرز سوریه قرار دارد. قلعه تاریخی غازی آنتپ ترکیه در پی زلزله امروز به طور کامل تخریب شد.

بنا به اعلام شبکه خبری ان. تی. وی ترکیه، این زلزله در ۱۰ استان ترکیه خسارت جانی و مالی شدید به بار آورده است.

ساعت ده صبح هم مرکز زلزله نگاری ترکیه اعلام کرد: تا این لحظه ۶ پس‌لرزه به بزرگی بیش از ۶ ریشتر در ترکیه ثبت شده که بزرگترین آن‌ها ۶.۶ ریشتر بوده است.

 

زلزله 7.6 ریشتری مجددا ترکیه را لرزاند

براساس گزارشی از آناتولی، زمین‌لرزه جدیدی به بزرگی ۷.۸ ریشتر، جنوب ترکیه را لرزاند.

این زمین‌لرزه در دمشق و دیگر استان‌های سوریه نیز احساس شد.

 

صدور هشدار سونامی در ایتالیا، در پی زلزله مرگبار در ترکیه

به‌دنبال وقوع زلزله ۷.۴ ریشتری در ترکیه که تاکنون به کشته شدن دست کم ۲۸۴ تن منجر شده است، مقامات ایتالیا نسبت به وقوع سونامی در سواحل این کشور هشدار دادند.

 

اردوغان: زلزله امروز بزرگ ترین فاجعه طبیعی ترکیه از سال 1939 

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد  زلزله‌امروز ترکیه بزرگ ترین فاجعه طبیعی این کشور از سال 1939 تاکنون است  که در نتیجه آن، 2818 ساختمان (تاکنون) به طور کامل فروریخته است.

زلزله سال 1939 ارزنجان که اردوغان به آن اشاره کرد، 33000 نفر کشته داد.  زمین لرزه 7.6 ریشتری ازمیت در سال 1999 نیز بیش از 17000 کشته برجای گذاشت.

 

ایتالیا هشدار سونامی صادر کرد

به‌دنبال وقوع زلزله ۷.۴ ریشتری در ترکیه که تاکنون به کشته شدن دست کم ۹۱۲ تن منجر شده است، مقامات ایتالیا نسبت به وقوع سونامی در سواحل این کشور هشدار دادند.

 

ریزش ساختمانی پس از وقوع زلزله جدید  ۷.۸ ریشتری در دیاربکر ترکیه

 

جان باختن خواهر نخست وزیر سوریه و 11 فرزند و نوه اش در زلزله

در اثر زلزله‌ای که سوریه را به لرزه در آورد خواهر نخست وزیر سوریه به همراه 11 فرزند و نوه‌هایش در خانه خود در  شهر «حماه» کشته شدند.

«نسوم عرنوس» خواهر«حسین عرنوس» به همراه یازده فرزند و نوه اش در شهر حماه و در پی زلزله شدید امروز که سوریه را به لرزه در آورد جان خود را از دست دادند.

 

۵۳۸۳ مجروح / ۲۸۱۸ ساختمان فروریخته

براساس گزارشی از رویترز، تعداد کشته‌های ترکیه به ۹۱۲  و سوریه به ۵۶۰ نفر رسیده‌است. همچنین این زلزله در ترکیه  ۵ هزار و ۳۸۳ مجروح  داشته و ۲ هزار و ۸۱۸ ساختمان در ترکیه فروریخته‌است. در سوریه نیز تا این لحظه هزار و ۴۲ نفر مجروح شده‌اند.

 

 فرو ریختن ساختمان در حال آواربرداری هنگام زلزله ۷.۸ ریشتری دوم در دیاربکر

 

الجزیره: تعداد کشته‌های زمین‌لرزه در سراسر سوریه به ۵۹۲ نفر رسید.

 

خسارت زلزله ترکیه به میراث جهانی یونسکو در سوریه

زلزله شدید ۷.۴ ریشتری در ترکیه به «قلعه حلب»، کاخ قرون وسطایی واقع در سوریه که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، خسارت‌هایی وارد کرد.

 

ترکیه پیشنهاد ایلان ماسک برای فعال‌سازی استارلینک را رد کرد

در جریان زلزله ۷.۸ ریشتری در ترکیه، کاربری از ایلان ماسک پرسیده که آیا احتمال کمک به ترکیه و کشورهای اطرافش از طریق استارلینک وجود دارد یا خیر. ایلان ماسک گفته به محض تایید دولت ترکیه، استارلینک فعال می‌شود.

 

لحظه پس لرزه ۷/۵ ریشتری آدانا و حرکت هولناک برج های مسکونی

 

ایجاد موج های بزرگ در یکی از سواحل ترکیه پس از وقوع زمین لرزه مهیب در این کشور 

 

سقوط نمای یک ساختمان در ترکیه مرتفع در پس لرزه ها

 

هاتای، ترکیه

3

 

 تخریب خانه‌ای بر اثر زلزله در شانلی اورفا ترکیه

 

تخریب حدود سه هزار ساختمان در ترکیه

ریاست مدیریت حوادث و فوریت‌های اضطراری ترکیه گفت: تعداد جانباختگان #زلزله به هزار و ۱۴ نفر رسیده است. همچنین ۲ هزار و ۸۲۴ ساختمان به طور کامل تخریب شده است.

 

رانش زمین بر اثر زلزله شدید امروز ترکیه 

 

شکایت بسیاری از زلزله زدگان ترکیه از وضعیت امداد و نجات

شهروندان زلزله زده در برخی مناطق ترکیه به شدت از تاخیر و بی برنامگی در امدارسانی شکایت دارند. 

"سوزان شاهین" از حزب مخالف جمهوری خواه خلق در این باره می گوید:

"من در منطقه اسکندرون هستم. منطقه ما در وضعیت وخیمی قرار دارد. بیش از ۳۰ ساختمان در محله ما ویران شده. بیمارستان قدیمی SSK هم ویران شده. ما در شرایط بسیار بدی قرار داریم.

 

زلزله باند فرودگاهی در ترکیه را شکافت

باند فرودگاه «هاتای» در ترکیه بر اثر زلزله آسیب دید و به شدت ترک خورد.

پروازهای غیرنظامی به مقصد فرودگاه مرعش و غازیان‌تپه پس از زلزله به حالت تعلیق درآمد تا هواپیماهای حامل گروه‌های جست‌وجو و نجات و تجهیزاتِ امدادرسانی به این منطقه برسند.

11

 

خسارت زلزله ترکیه به میراث جهانی یونسکو در سوریه

زلزله شدید ۷.۴ ریشتری در ترکیه به «قلعه حلب»، کاخ قرون سطایی واقع در سوریه که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده، خسارت‌هایی وارد کرد.

 

شهروند ترکیه ای: هنوز خیلی ها زیر آوار مانده اند 

 

زلزله بزرگترین پالایشگاه نفت سوریه را از کار انداخت

وزارت نفت سوریه اعلام کرد که در نتیجه زلزله مرگبار امروز  که صدها کشته و زخمی  در پی داشت  فعالیت پالایشگاه نفت«بانیاس» متوقف شده است.

وزارت نفت سوریه در بیانیه خود تأکید کرد که زلزله به پالایشگاه آسیب وارد کرده و باعث شد این پالایشگاه از کار بیفتد.

در این بیانیه آمده است که انتظار می رود که فعالیت پالایشگاه بانیاس ظرف 48 ساعت آینده از سر گرفته شود.

 

افزایش قربانیان زمین‌لرزه در سوریه

شبکه «المیادین» گزارش داد شمار قربانیان زلزله در سوریه به ۷۸۳ نفر و تعداد مجروحان به ۱۸۰۰ نفر رسیده است.

 

۶ تیم امدادی و درمانی به ترکیه اعزام شد

معاون امور بین‌الملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر از اعزام ۶ تیم امداد و نجات و درمانی به ترکیه خبر داد.

 

 افزایش جان‌باختگان زلزله ترکیه به هزار و ۱۲۱ نفر

مدیر مدیریت بحران ترکیه اعلام کرد که بر اثر زلزله‌های رخ داده در جنوب ترکیه، تاکنون هزار و ۱۲۱ نفر جان باخته و ۷ هزار ۶۳۴ نفر دیگر نیز مصدوم شده‌اند.

 

آخرین خبرها از زلزله ترکیه

مدیریت حوادث ترکیه اعلام کرد: تعداد قربانیان زلزله به 1498 نفر رسید.

دیدبان حقوق بشر سوریه: تعداد قربانیان زلزله در سوریه به 900 نفر افزایش یافت.

مدارس ترکیه برای یک هفته تعطیل شد.

 

کمک بشر دوستانه کره جنوبی به زلزله‌زدگان ترکیه و ایران
دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی عنوان کرد که یون سوک یئول روز دوشنبه دستور ارائه کمک‌های بشردوستانه به زلزله‌زدگان ایران و ترکیه را به دفتر مشاور امنیت ملی و وزارت خارجه این کشور ابلاغ کرده است.

 

دستور بایدن برای کمک به ترکیه
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در پیام توئیتری در پی وقوع زلزله‌های بسیار شدید در جنوب شرقی ترکیه اعلام کرد: از تلفات جانی و ویرانی‌های ناشی از زلزله در ترکیه و سوریه عمیقا متأسفم و به تیم خود دستور داده‌ام تا هر نوع کمک را ارائه کنند.

وی همچنین افزود: به همراه تیم خود در حال پیگیری نزدیک این موضوع از طریق تماس مداوم با ترکیه هستیم و برای ارائه هرگونه کمک دستورات لازم را صادر کردم.

 

پیگیری وضعیت سلامت دیپلمات‌های ایرانی در زلزله سوریه
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تماس تلفنی با سفیر کشورمان در دمشق و سرکنسول ایران در حلب، در جریان سلامت کارکنان سرکنسولگوی ایران در حلب در پی وقوع زلزله در سوریه قرار گرفت.

یک هفته عزای عمومی در ترکیه اعلام شد

رئیس جمهور ترکیه به دنبال حادثه مرگبار زلزله که صدها کشته و زخمی بر جای گذاشته است، به مدت ۷ روز عزای عمومی در سراسر این کشور اعلام کرد.

عربستان و اردن به اردوغان تسلیت گفتند

ولیعهد سعودی و پادشاه اردن حادثه کشته و زخمی شدن صدها نفر از مردم ترکیه در زلزله امروز را به رئیس جمهور این کشور تسلیت گفتند.

تماس وزیر دفاع آمریکا با همتای ترک

به دنبال وقوع زلزله شدید در ترکیه، وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با همتای ترکیه‌ای خود، درباره تلاش‌ها برای کمک به ترکیه گفت‌وگو کرد.

اطلاعیه سفارت ایران در آنکارا در پی زلزله امروز

سفارت جمهوری اسلامی ایران ایران در آنکارا در پی زلزله اخیر در ترکیه، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هموطنان عزیزی که مدارک هویتی خود را در زلزله اخیر از دست داده‌اند، می‌توانند از طریق دریافت برگه عبور از سفارت ایران در آنکارا و سرکنسولگری ایران در ارزروم، به کشورمان بازگردند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها