|

‌پاسخ به کشاورز معترض به فیلترشدن اینستاگرام و احتمالا همه متضررین فیلترینگ

نباید استفاده می‌کردید!

معاون وزیر ارتباطات در جواب کشاورزی که با فیلترینگ اینستاگرام قادر به فروش محصولاتش نیست، گفته: «از ابتدا از ابزاری نظیر اینستاگرام نباید استفاده می‌کردید».

نباید استفاده می‌کردید!

شرق: معاون وزیر ارتباطات در جواب کشاورزی که با فیلترینگ اینستاگرام قادر به فروش محصولاتش نیست، گفته: «از ابتدا از ابزاری نظیر اینستاگرام نباید استفاده می‌کردید».

به همین راحتی ضرر و زیاد میلیاردی کسب‌وکارهای مجازی در‌حال توجیه‌شدن است. درحالی‌که شیوع کرونا و اجرای پروتکل‌های سختگیرانه و تعطیلی‌های مکرر اصناف، یکی از عوامل مهم روی‌آوردن این قشر به بازار دیجیتال شد، اکنون با فیلتریگ، کاهش پهنای باند و اجرای اینترنت کم‌سرعت و بی‌کیفیت ملی عرصه بر فعالان این فضا تنگ شده است.

البته وزیر ارتباطات مدعی رفع محدودیت‌ها و بازگشت پهنای باند به روال سابق است، به گفته‌ وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محدودیت‌های اینترنت برطرف شده و هم‌اکنون هیچ محدودیتی به‌جز برای دو پیام‌رسان آمریکایی وجود ندارد و تصمیم‌گیری در رابطه با رفع محدودیت اینستاگرام و واتس‌اپ هم به تصمیم مراجع ذی‌صلاح بستگی دارد. اما همچنان دسترسی‌ها محدود شده و حتی اکثر فیلترشکن‌ها هم بعد از غائله اوین از کار افتاده‌اند. دسترسی به اینترنت تقریبا با شیوه جیره‌بندی و محدود در ‌حال اجراشدن است. د‌راین‌بین به‌جای استقبال از عملکرد کشاورزانی که دست دلالان را از بازار محصولات قطع کرده و‌ خود محصول تولیدی را به مصرف‌کننده نهایی می‌رسانند، کار آنان تقبیح شده و مؤاخذه می‌شوند.

در این راستا، مدیرعامل پست با اشاره به بازدید خود از مناطقی در استان مازندران گفته است: «متوجه شدم که حتی در مناطق روستایی فروش محصولات از طریق اینستاگرام صورت می‌گرفته است. در حین بازدید مردم با دیدن من نسبت به شرایط اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام ابراز شکایت کردند که من به آنها گفتم شما خودتان از قبل به این فکر بودید که احیانا اگر روزی اینستاگرام بسته شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ خودتان باید به فکر می‌بودید و از ابتدا از ابزاری نظیر اینستاگرام استفاده نمی‌کردید».

این نوع واکنش‌ها تازگی ندارد و تندروهای جریان اصولگرایی ماه‌هاست در تلاش برای حذف اینترنت بین‌المللی در ایران هستند و به نظر می‌رسد ایدئال ذهنی برخی گروه‌ها، تبدیل ایران به کره شمالی است. حتی مدیر یکی از رسانه‌های اصولگرا از دولت خواسته است اینترنت چنان محدود شود که حتی با فیلترشکن هم هیچ اپلیکیشن و صفحه‌ای باز نشود.

پیش از این قطعی‌ها هم مدت‌ها بود با کاهش پهنای باند و کاهش چشمگیر سرعت اینترنت مواجه بودیم که وزیر مربوطه معتقد بود «ایرانیان توقع بالایی دارند». حال اینکه در دنیای پیشرفته همه دولت‌ها به دنبال اینترنت پرسرعت و باکیفیت هستند، در ایران اینترنت لاکپشتی وجود داشت، اکنون هم که فیلترینگ اعمال ‌شده، انتظار پیگیری از صاحبان چنین تفکراتی کمی خوش‌بینانه است.

تندروهایی که یا از فیلترینگ نفع می‌برند یا مدافع محدودسازی دسترسی مردم به اینترنت با اهداف خاص اطلاع‌رسانی‌اند همچنان خواستار ادامه وضعیت فعلی هستند و این حال‌و‌روز ناخوش مردم ناراحتشان نمی‌کند. حتی بدشان نمی‌آید ایران به کره شمالی دومی تبدیل شود یا حداقل نسخه‌ چینی مسدودسازی اینترنت در کشور اجرائی شود، از این رو طرح صیانت را کلید زدند؛ هرچند با اعتراضات گسترده مردمی در‌ نهایت در مجلس با شکست مواجه شدند اما با نفوذ و قدرتی که این اقلیت دارند، در شورای عالی فضای مجازی به خواسته خود رسیدند و فعلا اراده‌ای برای اصلاح وضعیت موجود وجود ندارد، مگر چند نماینده که در تلاش برای احقاق حقوق مردم در این زمینه هستند. هرچند مصوبه شورای عالی فضای مجازی همان طرح صیانت است که در مجلس کنار گذشته شد اما امکان پیگیری مجلس در این موارد بسیار محدود است و مشکل تصویب طرح کنارگذاشته‌شده بهارستانی‌ها، در شورای عالی فضای مجازی در شرایط بحرانی این روزها فراموش شده است.

چند روز پیش هم باقری، عضو ناظر مجلس کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه رایانه‌ای گفته است: «هیچ قانونی برای اعمال محدودیت اینستاگرام و واتس‌اپ وضع نشده است و پشتوانه وضعیت کنونی برای این پلتفرم‌ها دستور دستگاه امنیتی است و فیلترینگ این دو برنامه مادامی که شرایط کشور امنیتی باشد، ادامه پیدا می‌کند».

باقری عنوان کرد: «امروز دلیل فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام سیاسی و امنیتی است ولی مجلس از رویکرد سیاسی به این موضوع نمی‌نگرد و کار نمایندگان، بررسی ابعاد حقوقی فعالیت این خبرگزاری‌هاست. در ‌واقع موضوع نظارت بر این نرم‌افزارها به مسائل حقوقی مربوط است. مجلس باید با قانون‌گذاری در حوزه فضای مجازی از مال، فرهنگ و هر‌آنچه برای مردم اهمیت دارد، در این فضا محافظت و حریم امن قانونی تعیین کند. وی ادامه داد: در ایام مطرح‌شدن طرح صیانت در مجلس چون همه به دنبال حاشیه بودند، به مسائل حقوقی توجه کمی شد و در همان ایام هم بنده می‌گفتم دلیل تخریب فضا علیه طرح صیانت با وجود تمامی اشکالات فنی این است که منافع برخی افراد و گروه‌ها پس از تصویب این طرح به خطر می‌افتد».

بنابراین فیلترینگ فعلی همچنان فراتر از صیانت است و از یک‌ سو با طرح صیانت، اینترنت جیره‌بندی‌شده و کم‌سرعت داریم و از سویی با شدت فیلترینگ مواجهیم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها