|

یک ساعت خاموشی به احترام زمین/ «ساعت زمین» را به وقت امشب کوک کنید

«ساعت زمین» یک کمپین زیست‌محیطی سالانه است که مردم را به افزایش آگاهی در مورد تغییرات آب‌وهوایی و ترویج حفظ انرژی تشویق می‌کند و با درخواست از مردم برای خاموش کردن چراغ‌های خانه‌ها و مشاغل به مدت یک ساعت، توجهات جهانی را به اثرات تغییرات آب‌وهوایی جلب می‌کند.

یک ساعت خاموشی به احترام زمین/ «ساعت زمین» را به وقت امشب کوک کنید

به گزارش شبکه شرق، روز «ساعت زمین» هر ساله در آخرین شنبه مارس برگزار می‌شود که در سال جاری مصادف با ۲۳ مارس (چهارم فروردین ۱۴۰۳) است و با شعار «اتحاد برای خانه مشترک ما» برگزار می‌شود.

آیین «ساعت زمین» در سال ۱۴۰۳، در روز شنبه (چهارم فروردین مصادف با ۲۳ مارس سال ٢٠٢٤) از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی در سراسر جهان برگزار می‌شود.

در مدت یک ساعت خاموشی «ساعت زمین»، بناهای مهم و نمادین ایران از جمله «برج میلاد» و «برج آزادی»، «پل طبیعت» و «گنبد مینا» در پایتخت ایران به مدت یک ساعت خاموش می‌شوند.

«ساعت زمین» یک کمپین زیست‌محیطی سالانه است که مردم را به افزایش آگاهی در مورد تغییرات آب‌وهوایی و ترویج حفظ انرژی تشویق می‌کند و با درخواست از مردم برای خاموش کردن چراغ‌های خانه‌ها و مشاغل به مدت یک ساعت، در ساعت ۸.۳۰ شب به وقت محلی (در آخرین شنبه ماه مارس)، توجهات جهانی را به اثرات تغییرات آب‌وهوایی جلب می‌کند.

این اقدام ساده خاموشی، نماد تعهد به سیاره زمین است و باعث تغییر، الهام بخشیدن به مردم برای اتخاذ شیوه‌های زندگی پایدارتر و تشویق سیاست‌گذاران به اولویت دادن به حفظ محیط زیست می‌شود. روز ساعت زمین در نهایت مظهر این ایده است که وقتی همه با هم عمل کنند، حتی اقدامات کوچک می‌تواند به تغییرات جهانی مهم منجر شود.

ساعت زمین

رویدادی به نام ساعت زمین

ساعت زمین یک ابتکار جهانی صندوق جهانی حیات‌وحش (WWF) و هدف آن ایجاد آگاهی در مورد مسئولیت‌پذیری مردم در قبال آینده‌ای پایدار با خاموش کردن چراغ‌ها، همچنین تشویق ساکنان سراسر جهان به ایفای نقش در جهت حفظ انرژی است. این مناسبت با روز زمین فرق دارد و طی آن میلیون‌ها نفر در آخرین شنبه ماه مارس ساعت ۸:۳۰ شب به وقت محلی خود، تمام چراغ‌ها را برای ساعت زمین خاموش می‌کنند.

ساختمان‌های نمادین و مکان‌های دیدنی سراسر جهان، از اروپا گرفته تا آسیا و آمریکا، همیشه در رویدادهای ساعت زمین خاموشی را تجربه کرده‌اند. بعضی از مردم از ساعت زمین برای صرف شام در تاریکی در نور شمع بهره می‌برند و بعضی دیگر برای جشن گرفتن این مناسبت، مهمانی‌های بزرگی را در تاریکی یا با نور شمع برگزار می‌کنند.

شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی، همچنین رهبران اجتماعی و سیاسی نیز در ساعت زمین شرکت می‌کنند و هدف آن‌ها متحد کردن صدا و عمل مردم به گوش جهان در مورد آینده سیاره و همکاری با یکدیگر برای ایجاد یک آینده پایدار با کربن پایین برای سیاره زمین است.

سازماندهی رویداد سالانه ساعت زمین برعهده صندوق جهانی حیات‌وحش، قرار دارد و هدف آن جلوگیری از تخریب محیط زیست طبیعی زمین است. این روز همچنین بر ساختن آینده‌ای تمرکز دارد که در آن مردم در هماهنگی با طبیعت زندگی کنند. سازمان یادشده از طریق شبکه‌ای متشکل از ۹۰ دفتر در بیش از ۴۰ کشور در سراسر جهان فعالیت می‌کند و اولین دفتر آن در موریس سوئیس، در یازدهم سپتامبر ۱۹۶۱ تأسیس شد.

ساعت زمین

تاریخ ساعت زمین ۱۴۰۳

ساعت زمین در آخرین شنبه مارس برگزار می‌شود که در سال جاری، روز بیست‌وسوم مارس، مصادف با چهارم فروردین ۱۴۰۳ است.

شعار ساعت زمین ۲۰۲۴

شعار ساعت زمین ۲۰۲۴، اتحاد برای خانه مشترک ما تعیین شده است که بر ارتباط متقابل همه ساکنان زمین و مسئولیت مشترک آن‌ها برای محافظت از جهان طبیعی بشر تأکید دارد و موضوعی است که با نیاز فوری به هماهنگی بین بشریت و طبیعت طنین‌انداز می‌شود. این موضوع بر تشویق شیوه‌های پایدار و ایجاد یک جامعه جهانی متمرکز است که سلامت سیاره را در هر تصمیم و اقدامی در اولویت قرار می‌دهد.

ساعت زمین

چراغ‌های اضافه در ساعت زمین خاموش می‌شود

آئین «ساعت زمین» در سال ۱۴۰۳ در روز شنبه (۴ فروردین مصادف با ۲۳ مارس سال ۲۰۲۴) از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی در سراسر جهان برگزار می‌شود.

نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۰ و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد و در سال ۱۳۹۱ تعداد بیشتری از سازه‌های معروف شهرهای ایران به این حرکت پیوستند و افزون بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی‌وسه پل اصفهان، پل سفید اهواز و ساعت میدان و شهرداری رشت نیز چراغ‌های خود را خاموش کردند.

آیین «ساعت زمین» در سال ۱۴۰۳، در روز شنبه (چهارم فروردین مصادف با ۲۳ مارس سال ٢٠٢٤) از ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی در سراسر جهان برگزار می‌شود.

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر هم پیش از این گفته بود: صنعت برق در همراهی با حرکت جهانی ساعت زمین و همزمان با خاموشی سازه‌های اصلی و نماد شهرهای، برق ساختمان‌های اداری خود را در این ساعت قطع خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توانیر اظهار داشت: این حرکت نمادین باعث می‌شود تا توجه جهانی به اهمیت انرژی برق و حفظ محیط زیست بیش از گذشته معطوف شود.

او در عین حال از همه هموطنان برای کمک به حفظ محیط زیست، همراهی و مشارکت در این حرکت جهانی دعوت کرد.

رجبی مشهدی تصریح کرد: خاموشی حتی یک لامپ روشنایی می‌تواند در کاهش انتشار گاز co٢ به جو مؤثر باشد.

در مدت یک ساعت خاموشی «ساعت زمین» بناهای مهم نمادین ایران از جمله برج میلاد و برج آزادی در پایتخت ایران به مدت یک ساعت خاموش می‌شوند و صنعت برق نیز به منظور همراهی با این جریان جهانی و مردمی، برق ساختمان‌های خود در ایام نوروز از جمله ستاد توانیر و شرکت‌های فعال برق‌های منطقه‌ای و توزیع را خاموش خواهد کرد و توجه مردم را به موضوع مهم انرژی و جریان حیات بخش برق جلب می‌کند.

ما شهروندان هم می‌توانیم با خاموش کردن چراغ‌های غیر ضروری با این رویداد بین‌المللی همراه شویم.

ساعت زمین، «پل طبیعت» و «گنبد مینا» را خاموش می‌کند

به مناسبت رویداد ساعت زمین، چراغ‌های «پل طبیعت» و «گنبد مینا» خاموش می‌شوند.

امروز همزمان با ساعت زمین، ۲۳ مارس مصادف با چهارم فروردین ۱۴۰۳، به مدت یک ساعت چراغ‌ها و تجهیزات الکترونیک غیر ضروری نیز با هدف آگاهی‌بخشی در مورد احترام به محیط‌زیست، تغییر اقلیم و حفظ انرژی خاموش می‌شوند.

برهمین اساس، همزمان با این رویداد جهانی چراغ‌های «پل طبیعت» و «گنبد مینا» که در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد قرار دارند، نیز همه ساله در حمایت از محیط زیست جهانی خاموش می‌شوند.

نخستین گرامیداشت ساعت زمین در ایران در سال ۱۳۹۰ و با خاموشی چراغ‌های برج میلاد در تهران انجام شد و در سال ۱۳۹۱ تعداد بیشتری از سازه‌های معروف شهرهای ایران به این حرکت پیوستند و افزون بر برج میلاد، برج آزادی تهران، سی‌وسه پل اصفهان، پل سفید اهواز و ساعت میدان و شهرداری رشت نیز چراغ‌های خود را خاموش کردند.

ساعت زمین

منبع: مهر
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها