|

حمایت از سازمان نظام روانشناسی در مخالفت با طرح مجوز مشاوره با رویکرد‌ دینی و اسلامی به حوزه‌های علمیه

جمعی از روانشناسان، مشاوران، دانشجویان، پزشکان و عموم مردم خواستار حمایت از سازمان نظام روانشناسی در مخالفت با طرح مجوز مشاوره با رویکرد‌ دینی و اسلامی به حوزه‌های علمیه شدند.

حمایت از سازمان نظام روانشناسی در مخالفت با طرح مجوز مشاوره با رویکرد‌ دینی و اسلامی به حوزه‌های علمیه

جمعی از روانشناسان، مشاوران، دانشجویان، پزشکان و عموم مردم در نامه ای به رئیس‌ مجلس شورای اسلامی خواستار حمایت از سازمان نظام روانشناسی در مخالفت با طرح مجوز مشاوره با رویکرد‌ دینی و اسلامی به حوزه‌های علمیه شدند.

جناب آقای دکتر قالیباف
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام و احترام
اخیراً تعدادی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی طرحی را مبنی بر صلاحیت اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی به صورت مستقل در اختیار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه علمی کشور ارائه نموده‌اند که قرار است در صورت تصویب این موضوع با اضافه شدن یک تبصره ذیل ماده یک قانون تشکیل سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران محقق شود.
به استحضار می‌رساند این طرح واجد اشکالات زیر بوده و موجب نگرانی‌های زیادی در جوامع دانشگاهی و علمی خصوصاً در بین روانشناسان و مشاوران گردیده است:
الف) روانشناسی و مشاوره به عنوان یک علم و حرفه در چند سال اخیر پیشرفت‌های زیادی نموده است و با توسعه آزمایشگاه‌ها، تحقیقات و نظریه‌ها اکثراً نقش مهمی در ارتقاء سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی ایفا می‌کند و همانند حرفه پزشکی کسانی می‌توانند در این کار تخصصی انجام وظیفه کنند که با موفقیت در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مبانی علمی از جمله نظریه‌ها، سنجش، آسیب‌شناسی روانی، روانشناسی رشد، رویکردهای درمانی و... را گذرانده و پس از دوران تحصیل نیز با گذراندن دوره‌های کارورزی نهایتاً صلاحیت علمی و حرفه‌ای آنان احراز گردد و آنگاه می‌توانند صلاحیت حرفه‌ای را کسب کنند.
ب) سلامت روان امری خطیر و حساس است و هر کسی نمی‌تواند در این موضوع بسیار مهم ورود کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی(ره) در دیدار اعضای شورای مرکزی توصیه اکید فرمودند: «سلامت روان امر حساس و خطیر است و شورای مرکزی در تدوین ضوابط و اجرای آنان باید دقت لازم را مبذول نمایند». بنابراین قوانین سازمان برگرفته از اسناد بالادستی همچون فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی و قانون تشکیل مصوب مجلس شورای اسلامی، در جهت صدور پروانه فعالیت پس از گذراندن دوره‌های دانشگاهی و علمی در برد تخصصی سازمان باید صلاحیت آنان احراز شود.
ج) سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مولود مجلس شورای اسلامی و یادگار رهبر معظم انقلاب اسلامی در مدت ۱۸ سال فعالیت پیشرفت‌های زیادی نموده است و برای اجرای اخلاق حرفه‌ای مبتنی بر فرهنگ دینی و اسلامی و بومی‌سازی رشته گام‌های بلندی برداشته و اصولاً مشاوره در بستر فرهنگ دینی و اسلامی امکان‌پذیر است. این مهم امری ناگسستنی است که می‌بایست به جای انفکاک در اجرا، ظرفیت دو طرف (دانشگاه و حوزه) در جهت کیفی‌سازی و بومی‌سازی رشته به کار گرفته شود.
این سازمان با داشتن ۴۲هزار روانشناس و مشاور رسمی کارشناسی ارشد به بالا و ۳۰۰هزار عضو وابسته دارای بزرگ‌ترین سرمایه اجتماعی کشور است و هم‌اکنون به جای امید به آینده و تلاش برای بهبود آسیب‌های اجتماعی و فردی به شدت نگران طرح ارائه‌شده توسط تعدادی از نمایندگان در اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی به حوزه‌های علمیه است و در صورت تحقق این امر، دودستگی و اختلاف موجب صرف انرژی دو طرف برای اقناع مخاطب در رفع اختلاف و اتهام علیه یکدیگر است. از این رو به هیچ عنوان چنین اقدامی به صلاح سلامت جامعه نخواهد بود.
د) سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در طی فعالیت خود هم‌اکنون دارای ساختار لازم همچون کمیته‌های تخصصی ۱۶گانه تربیت متخصصان خبره، دفاتر استانی، هیئت‌های نظارتی مرکزی و استانی و دیگر موارد مورد نیاز که تمام ساختارهای آن شکل گرفته می‌باشد که هیچ‌کدام از این ساختارها در حوزه علمیه وجود ندارد. این سازمان در طی سال‌های ماضی با تمام ارگان‌ها و نهادها و دانشگاه‌ها از جمله حوزه‌های علمیه با انعقاد تفاهم‌نامه، همکاری‌های پیوسته داشته است. اکنون بیش از ۱۰۰ نفر از روحانیون عضو سازمان و برخی دارای پروانه فعالیت می‌باشند و سازمان از وجود ذی‌قیمت آنان استفاده بهینه می‌نماید. قدر مسلم طرح نمایندگان محترم با روح فرمان حضرت امام خمینی مبنی بر پیوند دانشگاه و حوزه مغایرت دارد و جداسازی آن صدمات جبران‌ناپذیری به دو طرف وارد می‌آورد.
ه) اکنون وزارتین علوم تحقیقات و فناوری، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه پیام نور و دانشگاه‌های غیرانتفاعی با داشتن اساتید مجرب و امکانات مناسب و با بهره‌گیری از آخرین نتایج تحقیقات علمی و آموزشی مبادرت به تربیت دانشجویان می‌نماید؛ خوب است حوزه‌های علمیه در این مقاطع تحصیلی به نیاز به وزارتین پاسخ مثبت دهد و در جهت تربیت دانشجویان و هم مهارت‌آموزی آنان کمک نماید؛ به هر حال در صورت تصویب چنین طرحی در مجلس شورای اسلامی موجی از نگرانی‌ها ایجاد خواهد شد که لطمات جبران‌ناپذیری به جایگاه علمی و دانشگاهی این رشته وارد کرده و موجب نارضایتی دانشجویان و به مخاطره افتادن آینده شغلی آنان می‌گردد.
به دلیل اهمیت موضوع و مسائل متقن در غیرضروری بودن این طرح و مخالفت صریح جامعه روانشناسی و مشاوره به خصوص سازمان نظام روانشناسی با طرح مزبور، درخواست داریم دستور توقف و از دستور خارج کردن آن صادر گردد. قبلاً اقدام شایسته حضرتعالی موجب امتنان و تشکر می باشد.

رونوشت:
- روسای محترم کمیته های کمیسیون های اجتماعی،آموزش و تحقیقات،بهداشت و درمان جهت استحضار و دستورات لازم
- رئیس محترم پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی جهت استحضار و دستورات لازم
- روسای شوراهای استانی جهت ملاحظه و رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی
- نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی جهت استحضار

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها