|

10 خصوصیت بهترین آجرنمای ساختمان

خصوصیاتی که آجر و آجر نما باید داشته باشد، مشخص و کاملاً واضح است. این مشخصات هم در ظاهر و هم در متریال آن وجود دارد. در این مطلب قصد داریم نگاهی کوتاه و اجمالی به ۱۰ ویژگی برای آجرنما بیندازیم. البته این موارد به‌طورکلی برای آجر هم مطرح شده است. می‌توان گفت خصوصیات اصلی و مهم آجر و آجر نما (که زیر مجموعه آجر محسوب می‌شود) یکسان هستند. در کنار این مطلب، یادمان باشد که کیفیت خاک و متریال، روش و رعایت اصول تولید و اعتبار و سابقه تولیدکننده هم برای تشخیص و تهیه آجر نمای خوب تأثیر زیادی دارد.

10 خصوصیت بهترین آجرنمای ساختمان

10 ویژگی اصلی آجر نما

 

یک آجر نمای با کیفیت خوب به‌صورت استاندارد و اصولی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

رنگ (Colour)

آجر باید دارای رنگ یکسان و شفاف باشد. تمام سطوح آجر و حتی بافت داخل آن باید دارای رنگی یکنواخت باشد. اگر آجر شما چنین مشخصات رنگی دارد، تولید اصولی و صحیحی دارد.

شکل ظاهری (Shape)

آجرنما باید دارای سطح صاف باشند. گوشه‌های آجر باید راست و تیز داشته باشند. البته این مشخصه برای آجر پلاک مطرح می‌شود. به‌قول‌معروف بسیاری اوقات شکل ظاهری بیانگر کیفیت محصول می‌شود.

ابعاد و اندازه (SIZE)

آجر نما باید از اندازه‌های استاندارد برخوردار باشد پس ابعاد انواع آجر امری مهم در تشخیص کیفیت آجرهاست. این اندازه مطابق با نوع آجر مشخص و متغیر است. برای چک‌کردن این مشخصه، می‌توانید ۲ یا ۳ عدد از یک نوع آجرنما را اندازه‌گیری کنید. در صورت یکسان بودن اندازه‌ها، آجر نمای شما به‌صورت استاندارد تولید شده است.

ساختار و بافت (Texture)

یک آجر استاندارد باید دارای ساختاری ظریف، جامد، متراکم و یکدست باشد. در ساختار آجر نما نباید شکاف، حفره، شن‌ریزه و آهک دیده شود. حتی این بررسی را می‌توانید با دیدن آجرنمای شکسته شده هم بینید.

نوع صدا (SOUNDNESS)

اگر دو آجر همسان را به هم بزنید یا با یک چکش روی آجر ضربه بزنید، باید صدای فلزی کشیده بشنوید. اگر این صدا را می‌شنوید، خیالتان از کیفیت آجر راحت باشد. شنیدن صدای بم نشانگر کیفیت پایین آجر است.

 

 

Shape2

 

 

استحکام (Strength)

استحکام یا ضریب شکست آجر بر حسب نیوتن بر میلی‌مترمربع (N/mm2)محاسبه می‌شود. این آزمایش در آزمایشگاه و با دستگاه در شرایط مخصوص قابل‌بررسی است.

سختی (HARDNESS)

با پشت ناخن یا جسمی سخت مثل کلید یا میخ روی آجر خط بکشید. کمترین اثری روی آجر نباید ایجاد شود و بافت آن تخریب نشود. مشخص است این کار به‌آسانی امکان‌پذیر و قابل‌اجرا است.

کارایی (Efficiency)

این موضوع را می‌توان با قراردادن آجرنما در آب به مدت ۲۴ ساعت بررسی کرد. سپس در شرایط عادی خشک شود. پس از آن نباید لکه‌های سفید روی آجر وجود داشته باشد. لکه‌های سفید ممکن است به دلیل وجود سولفات یا شوره ظاهر شوند. البته تا حدی بسیار کمی (۱۰%) وجود لکه برای آجر طبیعی است

مقاومت در برابر آتش (Fire resistance)

به طور معمول، میزان مقاومت آجر در برابر آتش خوب است. در واقع باتوجه‌به ساخت آجر در کوره، مقاومت این محصول در برابر حرارت بالا است. از نوعی آجر نما با عنوان آجر نسوز در مکان‌هایی که نیاز به مقاومت حرارتی بیشتر نیاز دارد (نمای آپارتمان یا داخل شومینه)، استفاده می‌کنند.

رسانایی حرارتی (THERMAL CONDUCTIVITY)

آجر‌ها باید دارای رسانایی حرارتی کم باشند؛ بنابراین نمای ساختمانی که با آجر باشد و یا نمای آن با آجرنما است، باید در تابستان دارای دمای سرد و در زمستان دمای گرم باشند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها