|

بررسی لایحه بودجه 1402

بیشترین بودجه به کدام وزارت‌خانه و دستگاه‌ها می‌رسد؟

لایحه بودجه سال 1402 به داستانی پرحاشیه برای رئیسی و دولت سیزدهم تبدیل شد و بالاخره پس از حدود پنج هفته تاخیر این لایحه به مجلس تقدیم شد که واکنش‌های بسیاری را برانگیخت و البته نکات عجیبی هم دارد.

بیشترین بودجه به کدام وزارت‌خانه و دستگاه‌ها می‌رسد؟

به گزارش شبکه شرق، در این میان وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌هایی هستند که بیشترین سهم را از بودجه سال آینده دارند.

 

وزارت بهداشت و کار در صدر

وزارت بهداشت با اعتباری بیش از 273 هزار و 345 میلیارد تومان بیشترین سهم را در بودجه سالانه در میان دیگر وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی دارد. دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، فارس و خراسان با بیش از 32 هزار میلیارد تومان اعتبار بیشترین بودجه را در میان همترازهای خود از دولت خواهند گرفت و سازمان بیمه سلامت در دو ردیف بودجه بیش از 57 هزار میلیارد تومان از اعتبار این دستگاه را می‌گیرد.  

پس از آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بودجه‌ای بالغ بر 242 هزار و 263 میلیارد تومان در رتبه دوم قرار دارد. نکته جالب توجه اینکه بیش از 85 درصد این بودجه یعنی بالغ بر 207 هزار میلیارد تومان سهم صندوق بازنشستگی و بقیه 35 هزار میلیارد تومان به دیگر زیر مجموعه‌های این وزارتخانه از ستاد این وزارتخانه تا فنی‌ و حرفه‌ای، تامین اجتماعی و غیره می‌رسد.

 

وزارت آموزش و پرورش سومین اما کمترین!

وزارت آموزش و پرورش در رتبه سوم وزارتخانه‌های دارای بالاترین میزان بودجه با اعتباری بالغ بر 206 هزار میلیارد تومان است. اما با توجه به گستردگی و تعداد بالای پرسنل این نهاد آموزشی در کشور، این دستگاه در بین پایین‌ترین سطوح حقوقی قرار دارد و معلمان همواره از حقوق خود ناراضی هستند. همانطور که در ردیف‌های بودجه این وزارتخانه آمده است، بیش از 181 هزار میلیارد تومان یعنی بالغ بر 87 درصد آن سهم ادارات آموزش و پرورش استان‌هاست.

 

نظامی‌های صدر نشین

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در صدر جدول بودجه‌بگیرها اما در بخش نظامی قرار دارد که این وزارتخانه هم بیشترین سهم بودجه‌اش را به تامین اجتماعی پرسنل خود اختصاص داده است. دولت برای سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بالغ بر 112 هزار میلیارد تومان یعنی بیش از 74 درصد اعتبار کل وزارت دفاع را پیش‌بینی کرده است.

پس از آن نوبت به ستاد مشترک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌رسد که بیش از 119 هزار و 440 میلیارد تومان بودجه از سال آینده نوشته شده است.

 

بنیاد شهید 72 هزار میلیاردی بدون برنامه؟!

بنیاد شهید و امور ایثارگران پس از سپاه پاسداران، بیشترین بودجه را در میان تمام دستگاه‌های اجرایی خواهد گرفت. دولت در لایحه بودجه سال 1402 بیش از 72 هزار و 426 میلیارد تومان اعتبار برای این مجموعه در نظر گرفته است اما جالب‌تر اینکه برای بنیاد شهید برای این عدد، هیچ برنامه یا ردیف مشخصی (به غیر از یک ردیف آن‌ هم با نام خود) تعریف نشده است.

 

نیروی انتظامی در رتبه هفتم

فرماندهی کل انتظامی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با بودجه حدود 62 هزار میلیارد تومان در رتبه هفتم در میان دستگاه‌های اجرایی و در رتبه سوم در میان نهادهای نظامی قرار می‌گیرد و 93 درصد از این بودجه سهم ستاد فرماندهی کل ناجاست و باقیمانده حدود چهار هزار میلیارد تومانی بودجه این نهاد نظامی به دیگر بخش‌های آن مانند به تقویت بنیه انتظامی، مرزبانی، سازمان عقیدتی سیاسی و غیره خواهد رسید.

 

وزارت علوم، چهارمین وزارتخانه بودجه‌بگیر 

وزارت، علوم، تحقیقات و فناوری یکی از وزارتخانه‌های دولت است که با بودجه‌ای حدود 52 هزار میلیارد تومان در نگاه اول جزو ثروتمندترین‌ها در بین همتایان خود در دولت به شمار می‌رود اما تعداد بسیار زیاد دانشگاه‌ها، مراکز علمی و پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و سازمان‌ها نهادهای تابعه، این دستگاه اجرایی و البته متولی آموزش عالی را به رده‌های پایین جدول می‌برد. در این بین دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دانشگاه پیام نور، دانشگاه تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی و غیره بیشترین سهم را دارند.

 

 

ارتش با کمترین بودجه در میان نظامی‌ها

ستاد مشترک ارتش جمهوری اسلامی ایران اعتباری بالغ بر 49 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال 1402 دارد. این نهاد نظامی شفافیت بیشتری در ردیف‌های بودجه‌ای خود از منظر مشخص بودن برنامه‌ها دارد. 86 درصد از این اعتبار یعنی حدود 42 هزار 500 میلیارد تومان سهم ستاد مشترک ارتش است. 

 

 

دادگستری، در بین بیشترین‌ها از آخر

دادگستری جمهوری اسلامی ایران، آخرین دستگاه اجرایی در بین باشگاه ده‌تایی‌ها از حیث میزان بودجه است. گرچه نمی‌توان این مجموعه‌ها را به دلیل تفاوت در ماموریت‌ها، گستردگی، تعداد پرسنل و غیره با هم مقایسه کرد اما در این نوشتار تنها به جدول شماره هفت لایحه بودجه توجه کردیم که دادگستری را با بودجه بیش از 47 هزار میلیارد تومان در رتبه دهم قرار داده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها