|

الوشرق

شهروندان اصفهان از طریق کانالهای مختلف ارتباطی با ویژهنامه روزنامه شرق در استان اصفهان میتوانند گزارشهای خود را از چالشهای شهری که با آن مواجه هستند ارسال کرده و بازتاب این مشکلات را در نسخه چاپی ویژهنامه و سایت روزنامه مشاهده کنند.

گروه خبر- شهروندان اصفهان از طریق کانالهای مختلف ارتباطی با ویژهنامه روزنامه شرق در استان اصفهان میتوانند گزارشهای خود را از چالشهای شهری که با آن مواجه هستند ارسال کرده و بازتاب این مشکلات را در نسخه چاپی ویژهنامه و سایت روزنامه مشاهده کنند.

در گزارشهای دو هفته اخیر که برای ویژهنامه از طریق شهروندان ارسالشده بود به موارد متعددی ازجمله مشکلات فنی خیابانها، پیادهروها، مالیات کسبه و. اشاره شد.

در نخستین گزارش که از سوی آقای علیرضا سیفی طی تماسی با دفتر سرپرستی شرق ارسال شد به موضوع چالشهای گردشگری در نوروز اصفهان اشارهشده است که در ادامه مشروح آن را میخوانیم:

هرساله اصفهان به مسافر و گردشگری معروف بود و در هر گوشه شهر شاهد گردشگران مختلف از شهرهای مختلف و ترافیکی پر از پلاکهای مختلف بودیم که این افزایش جمعیت باعث رونق اقتصادی نسبی شهر هم میشد و مردم احساس میکردند شهر هنوز زنده است. بعد از کرونا مقداری وضعیت تغییر کرد و دو سالی شاهد گردشگر نوروزی نبودیم. حالا که مقداری از کرونا فاصله گرفتیم و شرایط برای سفر عادی شده است؛ بازهم اصفهان به جایگاه قبل خود بازنگشته است. از طرفی مسأله فقط تعداد گردشگر نیست. گاهی اوقات به‌صورت فصلی و با تعطیلیها مختلف، پیش میآید که اصفهان دوباره میزبان مهمانان شهرهای دیگر میشود اما چیزی به‌جز آثار تاریخی برای ارائه وجود ندارد. یک‌زمان وضعیت مالی مردم خوب بود و سفرشان به اصفهان همراه بارونق اقتصادی برای شهروندان میشد؛ هتلها پر بود و ما هم که کاسب بودیم مقداری از این جمعیت منتفع میشدیم؛ حالا چند سالی است که دیگر خبری از این مسأله نیست. از طرفی گرانی اجناس و سوغاتیها هم باعث شده مسافرها شکل دیگری از سفر را دنبال کنند. قبلاً اگر یک مسافر به بازار نقش‌جهان میآمد و در نقاط معروف شهر هزینه میکرد؛ حالا دیگر توانی باقی نمانده و یا قبلاً خریدها انجام‌شده است. مکانهای تاریخی هم که چند صدسال است همین‌جا هستند و دیگر جذابیتی برای بار چندم ندارند که گردشگران به امید آنها سفر کنند. در داخل آنها هم دیگر اتفاق خاصی نمیافتد که حداقل خاطره جدیدی از آن بنا ایجاد کند. اصفهان درهرحال باید به سمت اقتصاد خدماتی برود تا هم دوباره شاهد رونق گردشگری باشیم هم تا این حد صنعت اطراف اصفهان، شهر را به سمت خطر نبرد. گردشگرانی که به سمت اصفهان میآیند؛ دیگر دنبال عکس گرفتن با نقش‌جهان نیستند و تجربه اطراف کارون در اهواز، تجربه جالبی برای گردشگران است. چند رستوران بر روی کارون تأسیس کردهاند؛ کنار رودخانه مردم جمع میشوند و غذا فروشی‌های سیار کوچک هم این جورچین را تکمیل کردهاند. از مسئولین اصفهان میخواهیم که با نگاهی باز تر به مسأله گردشگری نگاه کنند و نگران تجمع و شادی مردم در اطراف زاینده‌رود و دیگر نقاط شهر نباشند.

مخاطب دیگری به نام رضا سرمدی، در پیامی که برای ادمین الو شرق ارسال کرده بود نوشت:

درست است که نوروز فصل خوبی برای سفر است و اصفهان هم مقصد معروفی برای گردشگران ایرانی و خارجی است اما ما اصفهانیها هم از نوروز در این شهر سهم داریم. اخیراً شنیدم که شهرداری و دیگر ارگانها قصد دارند جای پارک را در نوروز پولی کنند یا ناژوان را ببندند و غذا فروشی‌ها را نسبت به سالهای قبل در ماه رمضان محدودتر کنند. این مسئولین بفرمایند که ما اصفهانیها چه گناهی کردیم؟ ما هم میخواهیم از فضای نوروزی شهر خودمان استفاده کنیم؛ نه اینکه برای فرار از وضعیت نوروز و چالشهای گردشگران به شهرهای دیگر برویم تا این عید تمام شود. حق شهروند اصفهانی نباید به خاطر نوروز فراموش شود؛ شهرداری اگر به فکر گردشگری در اصفهان است؛ بسترهایی فراهم کند که شهروندان اصفهانی از آمدن مسافرها و ترافیک بیشتر و آلودگی صوتی و هوایی و شلوغی و هزار مشکل دیگر، بهرهمندی اقتصادی هم داشته باشند.

مخاطب آخری که برای شرق درباره شهر پیام ارسال کرد؛ خانم زینب مسعودی بود. ایشان درباره جاری شدن زاینده رو گفتهاند:

گفتهاند که زاینده‌رود در ایام نوروز باز میشود؛ البته هنوز که نشانهای نیست و با توجه به کاهش بارندگی، بعید به نظر میرسد. اصفهان اگر زاینده‌رود جاری داشته باشند، انگیزه سفر به این شهر بیشتر میشود اما سؤال اینجاست که جاری بودن رودخانه به‌تنهایی چه فایدهای جز شلوغی بیشتر شهر دارد؟ چرا بستری فراهم نمیشود که شهروندان بتوانند از جاری بودن زاینده‌رود درآمدی نیز کسب کنند و یا کسب‌وکارهای مختلف از جنس خدمات و تفریح در حاشیه آن ایجاد شود؟ ما هم به تماشای رودخانه مینشینیم بعد از مدتی هم رودخانه بسته میشود و دلسوزیاش برای ما باقی میماند. چرا نگاهها نسبت به تفریح در اصفهان تا این حد محدود است؟ ما هم بالاخره باید از این شهر استفاده کنیم. ناژوان هم که با رودخانه زیباتر می‌شود؛ بدون هیچ‌گونه ساماندهی رهاشده است و استفاده مناسبی از مسیرهای مختلف آن نمی‌شود. آب رودخانه را با هزار منت باز می‌کنند؛ آخرسر هم هیچ نتیجه‌ای ندارد.

 

روزنامه شرق آمادگی دارد، هر نوع پاسخ مسئولان و یا مطالب مرتبط با انتقادات و سوالات شهروندان را در ویژه نامه بعدی خود در قالب متن پاسخگویی یا گزارش منتشر کند، در این ارتباط می توانید با شماره تلفن 09130916727 و یا 09902419581 تماس بگیرید.


 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها