|

العالم فی 60 ثانیة

از مذاکرات امنیتی عراق و عربستان تا کنفرانس سازمان تجارت جهانی در ابوظبی

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین،الفرات نیوز،روسیا الیوم، البیان امارات، الخلیج اونلاین و خبرگزاری رسمی عربستان.

 از مذاکرات امنیتی عراق و عربستان تا کنفرانس  سازمان تجارت جهانی در ابوظبی
خبرنگار: ذلفا معیل

 

البیان: 

آغاز کنفرانس وزارتی سازمان تجارت جهانی در ابوظبی

 فعالیت های سیزدهمین کنفرانس سازمان تجارت جهانی امروز در ابوظبی آغاز شد و تا 29 فوریه ادامه خواهد داشت.

وزرای بازرگانی و مسئولان بلندپایه ای از سراسر جهان در این کنفرانس حضور دارند و درباره قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت های تجارت جهانی و بازسازی آینده آن رایزنی خواهند کرد.

در این کنفرانس 175 هیئت از اعضای سازمان و اعضای ناظر علاوه بر سران بخش خصوصی و سازمان های غیردولتی و نمایندگان جامعه مدنی حضور دارند.

کنفرانس وزارتی تجارت جهانی نیز هر دو سال یک باربا هدف بررسی و نوسازی و گسترش معاهده هایی که نظام تجارت جهانی را شکل می دهد، برگزار می شود.

 

خبرگزاری رسمی عربستان (واس): 

مذاکرات امنیتی عراق و عربستان 

عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود وزیر کشور عربستان و عبدالامیر الشمری وزیر کشور عراق دیدار کردند.

بن نایف و الشمری در این دیدار راه های تقویت همکاری امنیتی بین دو وزارت کشور عربستان و عراق و دستور کار چهل و یکمین نشست شورای وزیران کشور عرب که در تونس برگزار خواهد شد را بررسی کردند.

این دیدار با حضور سعید بن عبدالله القحطانی معاون وزیر کشور عربستان در امور عملیاتی، خالد بن محمد البتال معاون وزیر کشور عربستان و دیگر مقامات دو کشور برگزار شد.

 

روسیا الیوم:

 افزایش ذخایر قطعی گاز و میعانات عربستان

عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان گفت که شرکت آرامکو توانست مقادیر زیادی به ذخایر قطعی گاز و میعانات گازی در میدان غیر متعارف «الجافوره» اضافه کند.

وی توضیح داد که این مقدار به 15 تریلیون فوت مکعب گاز رسیده است. وزیر انرژی عربستان افزود که این دستاورد در پی استفاده از بالاترین استانداردهای جهانی در برآورد منابع هیدروکربنی و توسعه آن به گونه ای که مورد استفاده بهینه قرار گیرد، محقق شده است.وی گفت که ذخایر میدان الجافوره، حدود 229 تریلیون فوت مکعب گاز و 75 میلیارد بشکه میعانات گازی برآورد می شود.

 

الخلیج اونلاین: 

کاهش 0.1 درصدی نرخ تورم در عمان

 نرخ تورم در عمان در ماه ژانویه سال جاری در مقایسه با همان ماه در سال 2023، کاهش 0.1 درصدی داشته است.

در اثر کاهش 3.4 درصدی نرخ حمل و نقل، 0.4 درصدی آموزش، 0.2 درصدی رستوران ها و هتل ها، 0.2 درصدی پوشاک و کفش و 0.2 درصدی ارتباطات، نرخ تورم در ماه ژانویه سال جاری در مقایسه با همان ماه در سال 2023، کاهش یافت.

در مقابل کاهش موارد مذکور، قیمت مواد غذایی و نوشیدنی های غیرالکلی 1.4 درصد، کالاهای شخصی متنوع و خدماتی 2.3 درصد و دخانیات 2.4 درصد افزایش یافت.

استان مسقط در ماه ژانویه سال جاری در مقایسه با همان ماه در سال 2023، بالاترین میانگین کاهش تورم را به خود اختصاص داده است.

 

الفرات نیوز: 

برنامه ریزی بانک مرکزی عراق برای کاهش چاپ اسکناس

مدیر بخش عملیات و تسویه حساب ها در حوزه فناوری اطلاعات و پرداخت های بانک مرکزی عراق اعلام کرد: این بانک با هدف فرهنگ سازی و آگاهی بخشی نسبت به این موضوع و اجرای تصمیمات هیئت دولت، زیرساخت های عملیات پرداخت الکترونیکی را فراهم کرده است.

زید حمید رشید، با اشاره به استقبال شهروندان از این طرح و  اتخاذ تصمیمات لازم برای فعال سازی و اجرای سیستم های تسویه حساب و برگزاری کارگاه ها و نشست هایی در این زمینه با هدف بررسی های آماری، تصریح کرد: هر کسب و کار جدیدی ممکن است در ابتدا با مشکلات و خطاهایی روبرو باشد که ما برای رفع این موانع تلاش می کنیم. پرداخت الکترونیکی علاوه بر مزایای راهبردی برای دولت به طور کلی و برای شهروندان به طور خاص، روند چاپ اسکناس را کاهش خواهد داد.

 

 

نظرسنجی

اگر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنید، به کدام یک از گزینه‌های تایید شده رای خواهید داد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها