|

العالم فی 60 ثانیة

از خروج امارات از فهرست FATF تا سازوکار جدید فروش دلار مسافرتی در عراق

در 60 ثانیه دور دنیاى عرب امروز با شما همراهان عزیز نگاهی مى‌اندازیم به عناوین، الفرات نیوز، الشفق نیوز، عکاظ عربستان، الشرق الأوسط و خبرگزاری رسمی عراق.

از خروج امارات از فهرست FATF تا سازوکار جدید فروش دلار مسافرتی در عراق
خبرنگار: ذلفا معیل

الشرق الأوسط: 

خارج شدن امارات از فهرست خاکستری FATF

گروه ویژه اقدام مالی، FATF، اعلام کرد امارات متحده عربی را از فهرست خاکستری خود خارج کرده است. امارات متحده عربی و به ویژه دُبی، قطب‌ بزرگ بانک‌ها و صندوق‌های مالی در خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ به دلیل خطرات پولشویی و حمایت مالی از تروریسم در فهرست خاکستری گروه ویژه اقدام مالی قرار گرفت.

اف‌ای‌تی‌اف اعلام کرد پس از مذاکرات طولانی با تمام مقامات ذیربط امارات و بررسی اقدامات انجام شده توسط این کشور در جریان بازدید میدانی، نشان می‌دهد مقرارات و پیگرد قانونی موارد پولشویی پرخطر در این کشور پایدار است.

امارات در قوانین خود در راستای مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در فاصله ژانویه تا اکتبر سال گذشته 68 میلیون دلار غرامت تعیین کرده است.

 

شفق نیوز: 

صادرات نفت عراق به هند به بالاترین سطح خود از سال 2019 رسید

رویترز خبر داد که صادرات نفتی عراق در ماه ژانویه 2024 به بالاترین سطح خود از سال 2019 رسیده است.

رویترز اشاره کرد که هند در ماه ژانویه 5.24 میلیون بشکه نفت وارد کرده است که این رقم نشان دهنده افزایش 17 درصدی نسبت به ماه دسامبر 2023 و 3.5 درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

براساس گزارش رویترز، صادرات نفت عراق به هند در ماه ژانویه به بالاترین سطح خود از اوت 2019 رسید و سهم واردات نفت هند از خاورمیانه را از 48 درصد در دسامبر 2023 به 54 درصد افزایش داد.

 

الفرات نیوز: 

سازوکار جدید فروش دلار مسافرتی در عراق 

یک منبع مطلع فاش کرد که به زودی سازوکار جدید دریافت دلار در عراق اجرایی می شود. این منبع گفت که مسافران عراقی در فرودگاه و از طریق بانک های دولتی و خصوصی و شرکت های صرافی در فرودگاه ها دلار دریافت می کنند.

پیش از این و در روز گذشته علی العلاق، رئیس بانک مرکزی عراق گفت که بانک مرکزی، سازوکار دریافت دلار در فرودگاه های عراق توسط مسافران را توسعه می دهد.

وی افزود که به زودی سازوکار جدید اجرایی می شود و مسافران می توانند از طریق ثبت نام در درگاه در فرودگاه دلار را دریافت کنند و این مساله تامین دلار برای مسافران حقیقی را تضمین می کند.

 

الخلیج اونلاین:

 اجرای 16 پروژه به ارزش 2.7 میلیارد دلار در عربستان توسط ترکیه

اردال ارن رئیس اتحادیه شرکت های پیمانکاری ترکیه (TMB) اعلام کرد که طی سال گذشته، 16 پروژه به ارزش 2.7 میلیارد دلار توسط شرکت های ترکیه ای در عربستان اجرا شده است.

ارن گفت که همزمان با توسعه روابط سیاسی ترکیه و کشورهای شورای همکاری و عراق و به ویژه عربستان، پیمانکارات ترکیه در دوره های اخیر، بر فعالیت در این کشورها تمرکز ویژه ای داشته اند.

وی تصریح کرد که در چارچوب توسعه روابط ترکیه و عربستان، پروژه های عربستانی سالانه ظرفیت هایی به ارزش 10 میلیارد دلار به بخش ساخت و ساز ترکیه اختصاص می دهند.

ارن اظهار داشت که شرکت های ترکیه ای در سال گذشته، 16 پروژه در عربستان اجرا کردند که ارزش آن به 2.7 میلیارد دلار رسید.

 

خبرگزاری رسمی عراق: 

تکذیب وجود مشکل نقدینگی دینار در عراق

 علی العلاق، رئیس بانک مرکزی عراق، وجود مشکل نقدینگی دینار عراق در کشور را تکذیب کرد.

وی گفت که شایعات درباره وجود مشکل نقدینگی دینار عراق نادرست است و بانک مرکزی عراق به تامین نیازهای مرتبط با نقدینگی و وزارت دارایی ادامه می دهد. العلاق افزود که بانک مرکزی، سازوکار دریافت دلار در فرودگاه های عراق توسط مسافران را توسعه می دهد.

رئیس بانک مرکزی عراق گفت که به زودی سازوکار جدید اجرایی می شود و مسافران می توانند از طریق ثبت نام در درگاه در فرودگاه دلار را دریافت کنند و این مساله تامین دلار برای مسافران حقیقی را تضمین می کند. پیش از این فروش دلار به مسافران در اکثر بانک های دولتی عراق متوقف شد.

 

 

نظرسنجی

اگر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنید، به کدام یک از گزینه‌های تایید شده رای خواهید داد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها