|

سازمان حفاظت محیط‌زیست:

نیمی از گونه‌های پرنده در حال کاهش است

مشاور امور بین‌الملل معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: اکنون نزدیک به نیمی از گونه‌های پرنده در حال کاهش است و فقط ۶ درصد از آن‌ها دارای جمعیت رو به افزایش هستند.

نیمی از گونه‌های پرنده در حال کاهش است

به گزارش شبکه شرق، مشاور امور بین‌الملل معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به آخرین نسخه گزارش وضعیت پرندگان جهان، گفت: اکنون نزدیک به نیمی از گونه‌های پرنده در حال کاهش است و فقط ۶ درصد از آن‌ها دارای جمعیت رو به افزایش هستند.

 مریم روحانی در یادداشتی به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر (۱۱ مه برابر با ۲۲ اردیبهشت) افزود: همه ساله برای ارتقای سطح دانش و آگاهی جهانیان نسبت به تهدیدات پرندگان مهاجر، چالش‌های موجود در مسیر‌های مهاجرتشان، اهمیت اکولوژیکی آن‌ها و ضرورت همکاری‌های بین المللی برای حفاظت از این پرندگان و زیستگاه‌های آنها، در دومین شنبه ماه مه و دومین شنبه ماه اکتبر با توجه به ماهیت چرخه‌ای مهاجرت پرندگان در دو نیمکره شمالی و جنوبی زمین، روز جهانی پرندگان مهاجر گرامی داشته می‌شود.

وی اظهار داشت: به این مناسبت، مردم سراسر جهان رویداد‌های متنوعی اعم از جشنواره‌های پرندگان، برنامه‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها و برنامه‌های پرنده نگری را برای این روز تدارک می‌بینند.

مشاور امور بین‌الملل معاونت محیط‌زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: طول مسیر‌های مهاجرتی برخی از پرندگان و مسافت‌هایی که در هر بار مهاجرت در می‌نوردند، بسیار شگفت انگیز و قابل تامل است. برخی از پرندگان مانند پرستوی دریایی قطب شمال رکورد دار این جریان بوده، بیش از ۹۰ هزار کیلومتر را در یک بار مهاجرت از این قطب تا آن قطب طی می‌کند، طول عمر این پرنده ۳۰ سال است و با احتساب مسافتی که سالانه زیر سر می‌گذارد، می‌تواند در طول عمر خود مسیری معادل سه بار از زمین تا ماه را برود و بازگردد.

روحانی گفت: کبوتر دریایی دودی یکی دیگر از رکورد داران در زمینه مسافت مسیر مهاجرت است که به تنهایی مهاجرت کرده، ۶۴ هزار کیلومتر را طی می‌کند. برخی از تگ‌گذاری‌های انجام شده برای پرندگان نشان می‌دهد پرندگانی که در نیوزلند تولیدمثل می‌کنند، ممکن است در یک سال تا ژاپن، آلاسکا و کالیفرنیا سفر کنند. مسیری که می‌تواند به ۷۴ هزار کیلومتر برسد.

وی اظهار داشت: آخرین نسخه گزارش وضعیت پرندگان جهان (State of the World’s Birds) در سال ۲۰۲۲، تصویری بسیار نگران کننده برای طبیعت به تصویر کشیده است، بر اساس این گزارش نزدیک به نیمی از گونه‌های پرنده در جهان در حال کاهش هستند و فقط ۶ درصد از آن‌ها دارای جمعیت رو به افزایش هستند. از هر هشت گونه، یک گونه در معرض خطر انقراض قرار دارد. تخمین زده می‌شود که فقط در آمریکای شمالی از سال ۱۹۷۰ نزدیک به سه میلیارد پرنده تلف شده اند و در اتحادیه اروپا که از لحاظ مساحتی پنج برابر کوچکتر است، از سال ۱۹۸۰ تاکنون ۶۰۰ میلیون پرنده از بین رفته اند.

روحانی گفت: پرندگان مهاجر در طول مسیر مهاجرت خود نه تنها به زیستگاه‌های امن و مطلوب نیاز دارند، بلکه آب و مواد غذایی مناسب و کافی از ضروریات ادامه موفقیت آمیز مهاجرت آن‌ها است. بخش مهمی از تغذیه بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر را حشرات تشکیل می‌دهند و نه تنها در فصول تولید مثل پرندگان مهاجر، بلکه در طی مهاجرت‌های گسترده آنها، حضور، تنوع و فراوانی حشرات تأثیر بسزایی بر زمان، مدت و در مجموع موفقیت مهاجرت پرندگان می‌گذارد. پرندگان در طول مسیر مهاجرت به عنوان یکی از منابع اصلی تغذیه، از حشرات استفاده می‌کنند.

منبع: ایرنا
 

نظرسنجی

اگر در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت می‌کنید، به کدام یک از گزینه‌های تایید شده رای خواهید داد؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها