|

روایت سیزدهمین نمازجمعه شهر امید

سیدشهاب الدین طباطبایی نوشت: ابتدایی‌ترین اهانت به پیامبران و ائمه، دشنام و انکار آنان است و پیچیده‌ترین روشِ توهین، از یک طرف شعار دادن و ادعای پیروی و از طرفی بی‌توجهی و عمل نکردن و بلکه خلافِ سیره آنان عمل کردن است.

حجت الاسلام منصف امام جمعه شهر امید در خطبه‌های دوم نماز با تسلیت ایام شهادت امیرمومنان علی (ع) گفت: فاصله آنچه به نام پیروی از آن حضرت می‌گوییم و آنچه در واقعیت جامعه دیده می شود تاسف انگیز و تلخ است. متاسفانه اغلب مسئولین و خطبا به جای عمل واقعی به توصیه‌ها و دستورات حکومت‌داری امیرالمومنین، به روخوانی با گوش‌های بسته از روی آن مشغولند.

ابتدایی‌ترین اهانت به پیامبران و ائمه، دشنام و انکار آنان است و پیچیده‌ترین روشِ توهین، از یک طرف شعار دادن و ادعای پیروی و از طرفی بی‌توجهی و عمل نکردن و بلکه خلافِ سیره آنان عمل کردن است.

علی (ع) نماد نفی مصلحت به خاطر حقیقت است، ببینیم ما چه کرده‌ایم. ما که مکرر از عدلِ غیر منعطف و دقیق علی که حتی برای عقیل با آن‌همه فضایل و خوبی‌هایش از آن عدول نکرده می‌گوییم، از آتش گداخته‌ای که بر دست برادر گذاشت تمجید و تعریف می‌کنیم، آیا رفتارمان به او شبیه است؟ اهانتی بالاتر از این که به مردم بگوییم ما پیرو علی هستیم و بر خلاف او عمل کنیم؟

دامادی پیامبر و نسبت نزدیک علی با او هم سبب نشد ذره‌ای از تقوا و عدالت و دغدغه‌مندی ش نسبت به مشکلات مردم کم شود، این الگوی علی (ع) برای من و امثال من است. آیا آنچه امروز در جامعه می گذرد هم منطبق بر این مشی و مرام علی است؟

زمانی مرحوم دکتر شریعتی می‌گفت ما فقط علی را دوست داریم، نه آنکه پیروش باشیم، باید عرض کنم تاسف اینجاست که حقِ دوستی او را هم درست به جا نیاوریم.

امام جمعه شهر امید در بخش دیگری از سخنان خود گفت : اینکه در جامعه نسبت به رفتار خانواده یک مسئول پرسش ایجاد شده و افکار عمومی واکنش نشان داده‌اند امر مهمی است، و حتما نیاز به پاسخگویی و ریشه یابی دارد، نه آنکه با ساده سازی مساله و فرافکنی آن را به دشمن و عملیات روانی نسبت بدهیم. ضمن آنکه همه ابعاد قضیه نیاز به بررسی جدی دارد و لازم است با صراحت درباره آن صحبت شود تا موضوع به ابزار تسویه حساب‌های سیاسی هم تبدیل نشود.

تذکر می‌دهم سکوت یا فرافکنی کمکی به آرام شدن افکار عمومی نمی‌کند و اتفاقا به ناامیدی مردم و شکاف بین مردم و حکومت دامن می‌زند. منِ طلبه که از این تریبون مردم را به رعایت حدود الهی و تقوا و پاکدستی و قناعت و تحمل فشار و سختی‌ها دعوت می کنم، نمی‌توانم و نباید در مقابل اتفاقات اینچنینی سکوت کنم. نمی‌توان فقط درباره ممنوع بودن دوچرخه سواری زنان و حرام بودن موسیقی و هرچه منع و محدودیت برای مردم است حرف زد اما درباره موضوعات مربوط به مسئولان که افکار عمومی و مردم درباره آن حساسند و برایشان سوال مطرح می‌شود سکوت کرد. این همان سکوتی است که علی(ع) بر نمی‌تابید.

حجت الاسلام منصف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لازم است درباره مسولیت جمعیِ مردم و دولتمردان در خصوص محیط زیست و اطلاع رسانی درست درباره خطراتِ فاجعه آمیز گرم شدن زمین فرهنگ سازی بیشتری انجام شود. گرمایش زمین مساله‌ای جدی است که گریبان همه ساکنان زمین را خواهد گرفت، ابعاد آن را در خشکسالی‌ها و رانش‌ها و ریزگردها می‌بینیم. آنچنان که گفته می‌شود تنها یک و نیم درجه تا نقطه بدون بازگشتِ آغاز فجایع جدی اقلیمی فاصله داریم و همه در رسیدن یا نرسیدن به این نقطه فاجعه آمیز نقش داریم. از آلوده‌کنندگان بزرگ محیط زیست و مافیای بزرگ جنگل‌خواران و نابودکنندگان طبیعت گرفته تا سیاستمدارانِ بی‌توجه و مردمی که نکات اولیه حفاظت از محیط زیست را نمی‌دانند یا رعایت نمی‌کنند. لازم است صداوسیما و رسانه‌ها در این زمینه جدیت و همکاری بیشتری داشته باشند. ضمن آنکه دستگاه‌های نظارتی با عوامل آلودگی‌های بزرگ زیست‌محیطی و مسئولانی که با بی‌توجهی و اهمال و زدوبند فرصتِ تخریب محیط زیست را می‌دهند برخورد قاطع و فوری نمایند.

خطیب نماز جمعه شهر امید در پایان با اشاره به در پیش بودن شب‌های قدر گفت : این شب‌ها فرصت خوبی برای خودسازی و استغفار است، به شرط آنکه بعد از توبه و اقرار به اشتباه و گناه، به دنبال جبران و اصلاح باشیم. آن زمان می‌توانیم به رضایت مردم و بخشش و گشایش رحمت الهی امید ببندیم. 

از خداوند بزرگ توفیق مان در خدمتگزاری به این مردم صبور و نجیب و همچنین خدمتگزاری واقعی به آزادی، حقیقت و عدالت را خواستارم.

خودم و شما را به مدارا، رحم و مروت و انصاف با یکدیگر توصیه می کنم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها