|

اوکراین: jوافق صلح با مسکو باید در اوکراین به رفراندوم گذاشته شود

رئیس جمهور اوکراین گفت که یک توافق صلح با مسکو باید از سوی یک طرف سوم تضمین و در اوکراین به رفراندوم گذاشته شود.

اوکراین: jوافق صلح با مسکو باید در اوکراین به رفراندوم گذاشته شود

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد که این کشور آماده است در مورد بی‌طرفی و وضعیت غیرهسته‌ای اوکراین با روسیه مذاکره کند به شرطی که با تضمین‌های امنیتی همراه باشد.

به گزارش رویترز، رئیس جمهور اوکراین تاکید کرد توافق صلح با مسکو تنها در زمانی امکان پذیر است که نیروهای روسیه به طور کامل از اوکراین عقب نشینی کنند.

زلنسکی در مصاحبه با خبرنگاران روسیه گفت که یک توافق صلح با مسکو باید از سوی یک طرف سوم تضمین و در اوکراین به رفراندوم گذاشته شود.

وی درحالیکه به زبان روسی صحبت می‌کرد، گفت تهاجم روسیه به اوکراین باعث تخریب شهرهای روسی زبان در اوکراین شده و خسارتی بدتر از جنگ روسیه در چچن داشته است.

زلنسکی تاکید کرد: ما آماده‌ایم تضمین‌های امنیتی، بی‌طرفی و غیر هسته‌ای بودن اوکراین را انجام دهیم چرا که اینها مهمترین اصول هستند.

رئیس جمهور اوکراین افزود که در مذاکرات با روسیه، هیات اوکراینی در مورد استفاده از زبان روسی در اوکراین گفت وگو کرده اما حاضر به مذاکره در مورد وضعیت نظامی اوکراین نشده است.

رئیس جمهور اوکراین در اظهاراتی جداگانه در روز یکشنبه خواستار دریافت یک درصد از تسلیحات و زرادخانه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی "ناتو" برای رویارویی با نیروهای روسیه شد.

رئیس‌جمهور اوکراین که روز شنبه به صورت برخط، در نشست دوحه ۲۰۲۲ سخنرانی می‌کرد، همچنین از تولیدکنندگان انرژی خواسته است که با افزایش تولیدات‌شان مانع استفاده روسیه از نفت و گاز به مثابه ابزاری برای باج‌گیری از دیگر کشورها شوند.

جنگ در اوکراین اکنون وارد دومین ماه شده و در حالی که رئیس‌جمهور اوکراین از کشته شدن ۱۶ هزار نیروی روسیه در جنگ خبر می‌دهد، وزارت دفاع روسیه تنها کشته شدن ۱۳۵۱ نفر را تاکنون تایید کرده است.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از مردم اوکراین آواره شده و بیش از یک هزار و ۸۰ نفر از غیرنظامیان این کشور جان باخته‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن (۵ اسفند) آغاز حمله نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها