|

«شبکه شرق» ورزش ایران در سال 1402 را بررسی می‌کند

فراز و فرودهای تیم‌های ملی در آسیا و جهان

تقویم سال ۱۴۰۲ می توانست شروع دوباره‌ای برای ورزش ایران به خصوص در رشته های ورزشی باشد که بعضی از آنها حدود نیم قرن است در انتظار قهرمانی هستند.

فراز و فرودهای تیم‌های ملی در آسیا و جهان
خبرنگار: شقایق آسیایی

برخی از شاخص‌ترین‌های ورزشکاران ایران و تیم‌های ورزشی را در سال  ۱۴۰۲ است  بررسی می کنیم. در این فهرست به خیلی‌های دیگر، مثل علی پاکدامن در شمشیربازی، رضا لسانی و ترانه احمدی در اسکیت، مهران برخورداری در تکواندو، هانیه رستمیان، امیر جوهری‌خو و بابک یگانه در تیراندازی، ملیحه صفایی در شطرنج، فرزانه فصیحی و حسین رسولی در دوومیدانی، مشکات‌الزهرا صفی در تنیس، فرانک پرتو‌آذر در دوچرخه‌سواری، مسلم اولاد‌قباد در فوتسال، اسلام جاهدی در قایقرانی، سجاد گنج‌زاده و آتوسا گلشاد‌نژاد در کاراته، محمدرضا صفدریان و محسن بهشتی‌راد در یخنوردی، زهرا کیانی و یوسف صبری در ووشو، افسانه حسامی‌فر در کوهنوردی و رضا علیپور در سنگنوردی هم می‌شد اشاره کرد، نفراتی که اسم همه آنها در فهرست بهترین‌های سال ورزش ایران در ۱۴۰۲ دیده می‌شود

 

بازی‌های آسیایی پر سرو صدا و کم فروغ

یکی از مهم‌ترین رویدادهای سال 1402 بازی‌های آسیایی گوانژو بود. کاروان ایران در نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی با 54 مدال طلا، نقره و برنز به کار خود پایان داد. ایران که با 13 طلا، 21 نقره و 20 برنز، در رده هفتم آسیا قرار گرفت.بسیاری از تیم‌ها و ورزشکارانی که پیش‌بینی می شد در این دوره از رقابت‌ها مدال آور باشند به این مهم نرسیدند. که از آن جمله می توان به نتایج تیم ملی وزنه برداری، تکواندو، کبدی، تیراندازی، فوتبال، بسکتبال،هندبال و قایقرانی اشاره کرد.

گفتنی است تیم والیبال ایران موفق شد در این دوره از رقابت‌های آسیایی جام طلا را بالای سر ببرد. ولی در ادامه در رقابت‌های قهرمانی آسیا عملکرد ضعیف ایران باعث شد تا بهروز عطایی سرمربی ایرانی این تیم از سمتش برکنار شود.

از اتفاقات شایان ذکر بازی‌های آسیایی گوانژو مدال آوری مهدی الفتی ژیمناستیک کار ایرانی بود. او در پرش خرک، برای اولین بار مدال آسیایی را به گردن بیاویزد و مدال با ارزشی برای این رشته ورزشی فراموش شده در ایران کسب کرد.

همچنین ملی پوشان زن رشته رویینگ ایران مهسا جاور و زینب نوروزی نیز مدال نقره گرفتند که جزو اولین مدال‌هایی بود که برای ایران به ارمغان آمد.

 

 

تیم ملی امید پس از 52 سال در هانگژو

تیم ملی فوتبال امید ایران با هدایت غلامرضا عنایتی این شانس را داشت که بتواند پس از 52 سال در هانگژو به طلای بازی‌های دست پیدا کند. اما شاگردان عنایتی در مرحله یک چهارم نهایی این مسابقات، در کمال ناباوری، مقابل هنگ کنگ شکست خوردند و از گردونه رقابت ها حذف شدند. پس از این ناکامی انتقادهای زیادی متوجه مربیگری عنایتی در تیم ملی شد که بدون تجربه و بخاطر حمایت امیر قلعه نویی سرمربی بزرگسالان به این جایگاه رسیده است ولی این انتقادها باعث نمی شود که از عدم همکاری باشگاه‌ها با تیم ملی امید و نداشتن اردو و تدارکات لازم برای این تیم، صحبتی نکنیم.

 

تیم ملی فوتبال بزرگسالان ناکام سال

چند ماه پس از ناکامی تیم ملی امید، حالا نوبت تیم ملی بزرگسالان ایران بود که در جام ملت‌های آسیا، نتیجه بگیرد. این بار قرار بود که بر خلاف دو دوره گذشته ایران  با مربی ایرانی پس از سال‌ها ناکامی جام قهرمانی آسیا را به ایران بیاورد.

با حضور امیر قلعه نویی روی نیمکت ایران تقریبا با همان نفراتی که در جام جهانی حضور داشتند، به رقابت‌های آسیایی پا گذاشتند. ایران در این مسابقات با برترین های لیگ و لژیونرها یک بازی در میان نمایش قوی و ضعیفی را به نمایش گذاشت. ایران پس از صعود از مرحله گروهی به ژاپنی رسید که  در جام جهانی عملکردی بهتر از ایران داشت و بسیاری از کارشناسان بازی مقابل ژاپن را سخت‌ترین دیدار ایران پیش بینی کرده بودند. اما امیر قلعه نویی با اتخاذ تاکتیکی درست موفق شد از سد ژاپن بگذرد. این شکست آنقدر بازیکنان تیم ملی را در غرور فرو برد که ایران فراموش کرد که بازی با قطر میزبان و مدافع عنوان قهرمانی کار ساده ای نیست. ازدرخشش اکرم عفیف که بگذریم امیر قلعه نویی در مقابل قطر تاکتیک درستی نداشت. در مقابل دفاع های قد بلند و سر زن قطر به دنبال رسیدن به گل از روی ضربات سر بود در حالی که روی نیمکت بازیکنانی مثل قائدی تکنیکی بود که می توانست بازی را روی زمین بیاورند و خلاقیت بیشتری به خط حمله بدهد، نیمکت نشین بود. به این ترتیب ایران در بهترین شرایط بار دیگر این حسرت 47 را برای رسیدن به جام حفظ کرد. هرچند که در پایان با وجود این ناکامی امیر قلعه نویی با حمایت فدراسیون فوتبال در سمت خودش ابقا شد.

 

سال مهم هادی چوپان

هادی چوپان بدون تردید برترین ورزشکار ایران در سال 1402 است. او با پشت سر گذاشتن تمام غیر ممکن‌ها توانست افتخارات بزرگی کسب کند. شاید تا چند سال پیش اگر کسی می گفت یک بدنساز ایرانی می تواند قهرمان مستر المپیا یا آرنولد کلاسیک باشد، بسیار دور از دسترس بود ولی چوپان بی‌ادعا موفق شد بزرگان دنیا مثل فیلیکس ویلر ، کوین لوورون، شان ری، ناصر الصوتباطی را پشت سربگذارد و پس از فتح مستر المپیا موفق شد در سالی که ورزش ایران کم فروغ بود، با قهرمانی در آرنولد کلاسیک و نمایشی بی‌نظیر چشم‌ها را به سمت خودش خیره کند و آرلوند را وادار کرد تا با چوپان عکسی سلفی بگیرد و از اندام و تاکتیک فیگور گرفتن او برای همه تعریف کند.

 

ناکامی یزدانی و کشتی آزاد

در کشتی امسال سال موفقی نداشتیم. حسن یزدانی بار دیگر از تیلور آمریکایی در رقابتهای جهانی  شکست خورد  . کشتی گیر جویباری ایران که یکی از نمادی اصلی کشتی در سال‌های اخیر بود از کسب مدال طلای جهان بازماند. از طرف دیگر رحمان عموزاد که سال گذشته موفق به کسب مدال طلا شده بود از رسیدن به این مهم بازماند تا پژمان درستکار از هدایت تیم ملی کشتی آزاد برکنار شود.

 

سومی جهان هدیه آخر سال فوتسال ساحلی

از اتفاقات خوب پایان سال برای ایران کسب مقام سومی  فوتبال ساحلی ا در جام جهانی امارت، بود. تیم ملی ساحلی ایران در این رقابت‌ها در حالی که از اسپانیا عقب بود توانست برنده مسابقه شود. پس از آن هم ایران با کسب پیروزی 6 بر یک، در مسابقه رده بندی جام جهانی مقابل بلاروس به مقام سوم جهان دست پیدا کرد . یکی از جذابیت‌های ایران در این رقابت‌ها حضور سید امیر میرجلیلی دروازبان تیم ملی فوتبال ساحلی بود. او که در درون دروازه نمایش خوبی داشت. در بعضی از دقایق با حرکات تکنیکی و پا به توپ شدن‌های منحصر به فرد خودش به دروازه حریفان حمله می کرد و گل‌های حساس و سرنوشت‌سازی را نیز در این دوره از رقابت‌ها به ثمر رساند که از آن جمله می تواند به حرکت فردی و دریبل او  در نهایت گلی که به امارات زد اشاره کرد.

ایران در کنار تیم هایی مثل برزیل، ایتالیا، پرتغال اسپانیا در رتبه پنجم جهان قرار گرفت.

 

ورزش زنان

ورزشکاران زن ایران در سال 1402 نمایش خوبی داشتند و بیش از 30 مدال رنگارنگ از بازی‌های آسیایی و جهانی به گردن آویختند.

از طلای جهانی ناهید کیانی در رشته تکواند تا نایب قهرمانی تیم هاکی روی یخ زنان در آسیا همه از تلاش ورزشکاران زن برای رسیدن به سکوهای بین المللی خبر می‌دهد. ایران در کشتی آلیش هم توسط ام البنین محسنی به مدال طلا دست یافت همچنین ریحانه گیلانی هم در وزن 70 کیلو به مدال طلای مسابقات کشتی آلیش در تاشکند رسید.

در فوتبال  ایران در رقابت‌های کافا به مقام قهرمانی دست یافت.  ولی زنان هم مانند مردان عملکرد ضعیفی داشتند. ملی پوشان ایران در مجموع با دو شکست و یک تساوی برابر استرالیا ، فیلیپین و چین تایپه از این رقابت‌ها حذف شدند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها