|

عربستان باخت، چه حیف

تیم ملی فوتبال عربستان یکی از جذاب‌ترین تیم‌های حاضر در جام ملت‌های آسیاست؛ البته که این «است» بعد از شکست این تیم برابر کره‌جنوبی تبدیل به «بود» شد.

عربستان باخت، چه حیف

تیم ملی فوتبال عربستان یکی از جذاب‌ترین تیم‌های حاضر در جام ملت‌های آسیاست؛ البته که این «است» بعد از شکست این تیم برابر کره‌جنوبی تبدیل به «بود» شد. عربستانی‌ها در این دوره با هزینه بسیار زیادی، روبرتو مانچینی، سرمربی خوش‌پوش و مطرح ایتالیایی را به ریاض کشانده بودند تا در بالاترین سطح، تمرین کرده و خودشان را برای قهرمانی و یا حداقل حضور در جمع چهار تیم پایانی جام ملت‌ها آماده کنند. هیچ کدام از این اهداف شکل نگرفت چراکه این تیم یک دور بعد از مرحله گروهی، از جام ملت‌ها کنار رفت، آن‌هم در ضربات پنالتی و جدالی نفس‌گیر با تیم ملی کره‌جنوبی. کره‌ای‌ها درحالی به سد عربستان خوردند که پیش از این تقابل، حرف و حدیث درباره‌شان زیاد بود؛ شایعه شد کلینزمن و شاگردانش به‌عمد در آخرین دیدار مرحله گروهی‌شان مساوی کردند تا از تقابل با ژاپن در یک‌هشتم نهایی بگریزند و عربستان که رقیب ساده‌تری است را انتخاب کنند. هیچ کدام از این دو مورد ولی قطعی نبود، هم کلینزمن، چنین شایعاتی را خنده‌دار توصیف کرد و هم اینکه عربستان، لقمه راحتی برای کره جنوبی نبود. عربستانی‌ها در تقابل با کره، نزدیک به 80 و اندی دقیقه، تیم برتر بودند؛ برتر به این معنی که گل را زده بودند و فضا را از کره‌ای‌ها گرفته بودند. کره شاید در نیمه دوم اندکی در مالکیت توپ نمایش بهتری نشان داد ولی از خلق موقعیت تا همان حوالی دقیقه 80 عاجز ماند. پس تا همان زمان، احتمالا هیچ کره‌ای تصور نمی‌کرد عربستان، رقیبی ساده‌تر از ژاپن برای آنها باشد. چه بسا اگر آن 10 دقیقه وقت اضافه از راه نمی‌رسید که کره‌ای‌ها در دقیقه نهم آن گل مساوی را بزنند و بعد در پنالتی کار را تمام کنند، الان به جای آنها، عربستان به مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا صعود کرده بود.

هم قطر ضرر کرد هم  AFC

شاید برای رعایت عدالت فوتبالی در این مقطع هم که شده کسی از برتری کره‌ای‌ها در این مرحله از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ناراحت نباشد ولی واقعیت امر این است که حذف عربستان لطمه بزرگی به این جام می‌زند. قطر این روزها در شرایطی عهده‌دار میزبانی جام ملت‌هاست که تماشاگران استقبال چندانی، دست‌کم در مقایسه با جام جهانی و انتظار از همسایگان برای حضور فعال‌تر در این مسابقات، از این رویداد نکرده‌اند. بررسی دیدار ازبکستان و تایلند می‌تواند درستی این ادعا را ثابت کند. کم نبوده‌اند دیدارهایی که تا به الان با حداقل حضور تماشاگر برگزار شده است. در این بین ولی شرایط برای عربستان متفاوت بود؛ تیمی که تماشاگران پرشوری در جام جهانی داشت، در این دوره از جام ملت‌های آسیا هم، سنگ تمام گذاشتند. اگرچه روزهای دوحه حسابی خلوت است ولی شب‌های این شهر در یکی دو منطقه که برای تماشاگران درنظر گرفته شده در اختیار عربستانی‌ها بود. آنها با شور و حرارت خاصی تیم را تشویق می‌کردند که نشان از همدلی بی‌حدوحصر داشت. فضای ورزشگاهی که عربستانی‌ها در آن بازی داشتند هم شبیه به جو بازی هیچ تیم عربی دیگر، نبود؛ البته از منظر تولید انرژی و هیجان. پس، حذف تیمی که یکی از پرشورترین تماشاگران جام را داشت می‌تواند مهم‌ترین دلیل برای حیف توصیف شدن حذف عربستانی‌ها باشد. از سوی دیگر، حذف این کشور، لطمه بزرگی به قطر هم زد. عربستانی‌ها در این چند وقت به صنعت توریستی قطر کمک زیادی کرده بودند و پس از ماجراهای جام جهانی، بخشی از خلوتی هتل‌های دوحه را پوشش داده بودند ولی حالا که نزدیک به 50 هزار عربستانی، قطر را ترک کرده‌اند، خلوتی این شهر و هتل‌هایش بیش از گذشته به چشم می‌آید. از سوی دیگر کنفدراسیون فوتبال آسیا هم از حذف عربستان لطمه می‌خورد و بابت خالی‌ماندن بیشتر صندلی‌ها در ورزشگاه‌ها می‌تواند نگران باشد. در کنار همه اینها می‌توان به عربستان به چشم یک پدیده در حال شکل‌گیری هم نگاه کرد. آنها میزبان دوره بعدی جام ملت‌های آسیا هستند و بدیهی است که از الان باید به فکر بازسازی و تغییر ساختار تیمی برای رسیدن به‌عنوان قهرمانی باشند. سنگ بنای این کار برای عربستانی‌ها با استخدام مانچینی و تغییر تاکتیک این تیم گذاشته شده است ولی تا رسیدن به سقف این سازه، عربستانی‌ها از یک سو و فوتبال آسیا از سوی دیگر باید منتظر بمانند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها