|

دونده ای که به نقطه پایان رسید، نه خط پایان!

بالاخره اتفاقی که باید می افتاد، افتاد! این بار اوضاع با تمام دفعات پیش تفاوت داشت و مجالی برای تکذیب نبود.

دونده ای که به نقطه پایان رسید، نه خط پایان!

حمید سجادی سوم شهریور ۱۴۰۰ موفق شد برای حضور در وزارت ورزش و جوانان از مجلس رای اعتماد بگیرد اما تنها حدود 3 ماه زمان نیاز بود تا نخستین زمزمه های جدایی او از این وزارتخانه منتشر شود. در طول حدود دو سال حضور سجادی در وزارت ورزش، چند بار شایعه رفتن او مطرح و البته هر بار تکذیب شد تا اینکه دهم مرداد ۱۴۰۲ او رسما از قطار کابینه دولت رئیسی پیاده شد.  خبر این بود که رئیس جمهور با استعفای سجادی موافقت کرد.

 

رای معنادار، پشتوانه ضعیف

سجادی با ۱۶۵ رای موافق ، ۱۰۸ مخالف و ۱۳ ممتنع از مجلس رأی اعتماد گرفت اما همین اعداد نشان می دهد که او پشتوانه محکمی نداشت و چه بسا اگر مجلسیان در روزهای رای به کابینه پیشنهادی رئیسی، اولویت های مهم‌تری نسبت به وزارت ورزش نداشتند، قطعا سجادی رای اعتماد نمی گرفت. از سویی سه کارت زرد نمایندگان مجلس به سجادی و اعلام وصول طرح استیضاح او، موید جایگاه لرزان اوست. در این بین سانحه‌ سقوط هلیکوپتر حامل وزیر ورزش در فروردین ماه و عوارض ناشی از آن، مسیر را برای منتقدان هموار کرد تا با تاکید بر اینکه «کسالت باعث شده او دیگر شرایط لازم برای تصدی این پست را نداشته باشد» به هدف شان برسند.

 

خداحافظی با وزیر«پیام تبریک»!

سجادی به عنوان یک قهرمان و ملی‌پوش سابق برای نخستین بار به عنوان مدیر کاملا ورزشی توسط رئیس دولت به عنوان وزیر ورزشی‌ها انتخاب شد، اما هیچگاه نتوانست صاحب مقبولیت لازم شود. سیدحمید سجادی در مقابل حجم انبوه ناکارآمدی و فجایع حوزه ورزش و جوانان معمولا واکنشی نشان نمی‌داد و البته پس از موفقیت های ورزشکاران، سریع دست به قلم می شد و برای همین برخی به او لقب وزیر«پیام تبریک» داده بودند. در هر حال عملکرد و بیلان کاری دونده معروف و موفق تاریخ دوهای استقامت ایران، در این مدت کمتر کسی را قانع کرد تا او این بار برخلاف دوران حضورش در ورزش قهرمانی، به نقطه پایان برسد نه خط پایان!

 

موارد تاثیرگذار در سرنوشت سجادی

گرچه در توضیح استعفای سجادی گفته شد که به دلیل آسیب وارد شده به طحال او در سانحه هلیکوپتر، او نیازمند پیگیری و ادامه درمان است و از لحاظ جسمانی توان مدیریتی ندارد اما واقعیت چیز دیگری است. چندی پیش مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه مجلس گفت:«سجادی آبروی ایران را در سطح جهانی برده و دولت قول داده او برکنار شود، در غیر این صورت مجلس او را استیضاح خواهد کرد.» وضعیت آشفته در مدیریت ورزش کشور و نارضایتی نمایندگان مجلس، وضعیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و حاشیه‌های پناهندگی ورزشکاران در یکسال اخیر از جمله مواردی است که باعث شد نوک پیکان انتقادات به سمت سجادی نشانه برود.

 

سوالی که سجادی دوست نداشت

دیروز مراسم تودیع و معارفه وزیر جدید وزارت ورزش و جوانان برگزار شد. در حاشیه این مراسم حمید سجادی در مواجهه با سوالی مبنی بر اینکه چه نمره‌ای به خودش در این دو سال می‌دهد؟ گفت:«حالا وقت این سوال نیست. خانواده محترم ورزش باید قضاوت کنند.» البته سجادی به صورت غیرمستقیم و هوشمندانه، عملکرد وزارت ورزش در این مدت را خوب معرفی کرد:«همه ما امیدوار هستیم ماه آینده که بازی‌های آسیایی و پس از آن پاراآسیایی را داریم، کاروان پرافتخار جمهوری اسلامی ایران که تحت نام بسیار ارزشمند شهید حججی اعزام خواهد شد، بهترین نتیجه را از نظر تعداد مدال بگیریم. برای این اتفاق مهم تمام برنامه ریزی‌ها شده است.»

 

جلوس روی دومین صندلی مهم ورزش کشور

کیومرث هاشمی که زاده ۱۳۴۴ در ملایر است، پیش از این (سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶) ریاست کمیته ملی المپیک را برعهده داشت. در واقع او پس از محمد علی آبادی و قبل از رضا صالحی امیری، روی یکی از دو صندلی مهم ورزش کشور نشست. هاشمی دارای مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی است و معاونت سازمان تربیت بدنی، قائم مقامی وزیر آموزش و پرورش، سرپرستی فدراسیون فوتبال و دبیری شورای‌عالی المپیاد ورزش ایرانیان از جمله سوابق اجرایی او محسوب می شود. نکته اینکه ساعاتی پس از معارفه کیومرث هاشمی، محمود خسروی‌وفا رئیس فعلی کمیته ملی المپیک به وزارت ورزش رفت و این دو مقام عالیرتبه ورزش کشور با هم دیدار و گفت وگو کردند تا رسما کار جانشین سجادی آغاز شود.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها