|

بیل راسل افسانه‌ای در سن ٨٨ سالگى درگذشت؛

بدرود بیل

بیل راسل اولین سرمربی سیاه‌‌پوست در تاریخ لیگ ان‌‌بی‌ای است. در ادامه اسم او به تالار افتخارت NBA راه یافت.

بدرود بیل

سپهر خرمی- بیل راسل اولین سرمربی سیاه‌‌پوست در تاریخ لیگ ان‌‌بی‌ای است. در ادامه اسم او به تالار افتخارت NBA راه یافت.

 

افتخارات بیل راسل در دنیای بسکتبال؛

سنتر افسانه‌ای بوستون سلتیکس با این تیم ۱۱ بار عنوان قهرمانی NBA را به دست آورد، پنج بار عنوان MVP این مسابقات، ۱۲ دوره حضور در آل‌استار، کسب بیش از ۱۴ هزار امتیاز، ثبت بیش از ۲۱ هزار ریباند و ۴۰۰۰ پاس گل را در لیگ NBA به نام خود ثبت کرده است.

راسل اولین سرمربی سیاه پوست تاریخ NBA بود که دو بار نیز به عنوان سرمربی، قهرمانی این مسابقات شد. از او به عنوان بهترین مدافع تاریخ بسکتبال یاد می‌شود.

 

زندگی سخت راسل در کودکی

بیل راسل در شهر مونروئه، در منطقه‌ی وست مونرو به دنیا آمد و دوران کودکی خود را در آن جا گذراند. پدر او چارلز مامور ایستگاه‌های عرضه گازوئیل بود و مادرش نظافت‌چی یک مدرسه بود.  راسل تا ۸ سالگی در خانه‌های سازمانی مددکاران زندگی می‌کرد.

راسل در دبیرستان به تیم بسکتبال مدرسه‌ راه یافت و باتوجه به قد بلندی که داشت بیشتر مورد توجه قرار گرفت. او در دانشگاه نیز بسکتبال را بصورت حرفه‌ای ادامه داد و در تیم دانشگاه سان‌فرانسیسکو  ۵۵ بازی پیاپی به میدان رفت تا بالاخره وارد NBA شود و رویایش محقق شود.

 

رکوردی که بیل راسل ۳۰ سال از آن بی‌خبر بود!

بیل راسل در دوران حرفه ای خود 11 بار قهرمانی NBA را به دست آورد که 8 بار آن در دوران طلایی تیم بوستون سیتکس به صورت پیاپی کسب شده بود. این قهرمانی‌ها نه تنها در لیگ ان بی ای بلکه در چهار لیگ بزرگ آمریکای شمالی هم یک رکورد جدید بود.

اما بیل راسل برای مدت طولانی‌ای از آن خبر نداشت و در این باره می‌گوید: «شاید عجیب به نظر برسد اما من تا 20 سال قبل نمی‌دانستم که سلتیکس زمان ما هشت قهرمانی پیاپی به دست آورد تا زمانی که در جایی آن را خواندم. معمولا بازیکنان هر سال تنها به همان فصل فکر می‌کنند و به قبل و بعد از آن کاری ندارند به همین دلیل من از رکوردمان خبر نداشتم.»

 

دریافت مدال آزادی از اوباما

در 15 فوریه 2011، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا بخاطر فعالیت‌های مدنی و تلاش راسل برای احقاق حق سیاه‌پوستان، مدال آزادی را به راسل اعطا کرد. دو سال بعد، مجسمه راسل در میدان شهرداری بوستون رونمایی شد.

 

حمایت بیل راسل از محمدعلی

محمد علی بوکسور سنگین وزن در سال ۱۹۶۳ به ارتش فراخوانده شد ولی از رفتن به جنگ ویتنام سرباز زد. این تصمیم باعث شد که بازداشت شود و مقامات بوکس آمریکا کمربند قهرمانی را از او گرفتند. او از ۲۵ تا ۲۹ سالگی از حضور در رینگ محروم شد. بیل راسل اما در حمایت از محمدعلی تجمعی را ترتیب داد تا نسبت به حکم ناعادلانه ارتش و دولت امریکا اعتراض کند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها