|

ماجرای درگیری پدر در انتخابی ووشوی دختران چه بود؟

مردی که در درگیری رقابت‌های انتخابی ووشوی بانوان حضور داشته است، روایت متفاوتی از دلیل، نحوه شروع و ادامه درگیری فیزیکی میان او و خواهران منصوریان را بیان می‌کند. موضوعی که قطعا جای بررسی و تامل بیشتری دارد.

ماجرای درگیری پدر در انتخابی ووشوی دختران چه بود؟

به گزارش شبکه شرق، روز جمعه ۲۴ تیر ۱۴۰۱ بود که مسابقات انتخابی تیم ملی ووشوی جوانان دختران، به میزبانی آکادمی ملی ووشو آغاز و در ادامه با حواشی بسیار زیادی همراه شد. مسابقاتی که به دلیل اعتراض برخی خانواده‌های ورزشکاران نسبت به داوری‌ها باعث درگیری و زد و خورد میان پدر یکی از ورزشکاران با مربی تیم ملی دختران شد.

 

فدراسیون ووشوی ایران ساعاتی پس از این مسابقه در بیانیه‌ای با محکوم کردن اقدام پدر این ورزشکار (کمند ده‌پهلوان) نوشت: «پدر یکی از ووشوکاران پس از اطلاع شکست فرزندش، با حضور غیر مجاز و غیرقانونی در سالن وارم آپ (محل گرم کردن ورزشکاران) به حریف و مربی حریف‌اش حمله‌ور شد، شروع به هتاکی و فحاشی کرد و نسبت به نتیجه رقابت فرزندش اعتراض داشت که این مسئله باعث ایجاد درگیری و تنش در سالن مربوطه شد.»

 

برای بررسی دقیق‌تر موضوع، با پدر این ورزشکار تماس گرفت تا ماجرای درگیری را به نقل از خودش نیز بشنود،‌ تا این‌گونه ماجرای حاشیه‌ساز رقابت‌های ووشوی دختران، یک‌طرفه روایت نشده باشد.

 

در ذیل صحبت‌های پدر "کمند ده پهلوان"، مردی که در فیلم منتشره، در درگیری فیزیکی حضور دارد را می‌خوانید:

 

به عنوان پدر «کیانا ده‌پهلوان» لطفا توضیح دهید که این درگیری چرا به وجود آمد و دلیل خشم شما چه بود؟

بنده احسان ده‌پهلوان و پدر چهار فرزند هستم که سه دختر من ووشوکار شده‌اند. دو دختر من به عنوان نمایندگان همدان در این مسابقات انتخابی تیم ملی جوانان شرکت کردند و یکی دیگر از دخترهای من نیز به دلیل نوجوان بودن در این مسابقات حضور نداشت. متاسفانه یکی از دخترانم با ناداوری و مقابل حریفی از رده سنی بزرگسالان حذف شد و دختر دیگر من یعنی «کیانا ده‌پهلوان» که مبارزات خود را برده بود، به دلیل همین درگیری و بی‌دلیل حذف شد.

 

اما درباره نحوه شروع درگیری، باید بگویم که من اصلا اخلاقم این نیست در جایی حضور خانم‌ها زیاد است ورود کنم، ضمن اینکه در مسابقات بانوان حضور آقایان ممنوع است و من این موضوع را می‌دانم. آن لحظه من پشت سالن آکادمی بودم که یکی از دختران بدو بدو به سمتم آمد و گفت عمو بیا که زن و دخترت (تیام ده‌پهلوان) را کشتند! تیام همان دختر ووشوکار من در رده نوجوان است که در این مسابقات شرکت کننده نبود و فقط کنار خواهران خود حضور داشت. متاسفانه صدیقه دریایی (مربی ووشو) و شاگردانش سر یک اعتراض تیام بر سر او می‌ریزند. وقتی همسرم برای بردن دخترم آمده بود او را هم به باد کتک گرفته بودند!.

 

دلیل درگیری صدیقه دریایی و شاگردانش با دختر کوچک شما یعنی «تیام ده‌پهلوان» چه بود؟

دختر کوچکم (تیام ۱۲ سال دارد) وقتی می‌بیند که «کمند» دختر بزرگم مقابل حریف بزرگسال خود برتری دارد اما داوران امتیازات را به او نمی‌دهند، نسبت به این ماجرا اعتراض کرده و با عصبانیت رو به صدیقه دریایی می‌گوید که این مسخره بازی‌ها چیست؟ چرا حریف بزرگسال می‌آورید و وقتی هم او را می‌زند امتیاز نمی‌دهید؟ پس از این جملات ظاهرا یکی از شاگردان صدیقه دریایی او را کتک زده است که همسرم برای جلوگیری از دعوا وارد می‌شود و او را هم می‌زنند که دماغ او هم شکسته است.

 

الان شرایط فرزند و همسر شما چطور است؟

ما شهرستانی هستیم و الان در خانه یکی از اقوام که در اندیشه اسکان داریم. شب گذشته در یکی از بیمارستان‌های اندیشه فاز پنج دختر کوچکم تیام که کتک خورده بود تا ساعت ۱۲ونیم یا یک بستری بود. البته الان تصمیم گرفتیم او را به یکی از بیمارستان‌های شهر خودمان ببریم. خدا شاهد است که من بیرون سالن حضور داشتم و یکی از دختران ورزشکار به سمتم آمد و گفت که دخترت را کشتند. دوستان خواهران منصوریان فقط جایی که من حمله کردم را فیلم گرفته‌اند، اما آنجایی که من برای بیرون بردن همسر و دخترم از زیر کتک وارد سالن شدم و شهربانو با مشت به صورتم کوبید را فیلم نگرفته‌اند!

 

البته باید قبول کنید که ورود شما به سالن وارم آپ (محل تعویض لباس و گرم کردن ورزشکاران) درست نبوده است.

همه این موارد را بنده می‌دانم، اما وقتی زن و بچه مرا گروهی می‌زنند، اصلا رونالدو و مسی باشد، بایستم و نگاه کنم تا جلو چشمم دماغ همسرم را بشکنند و دختر ۱۲ ساله‌ام را چند نفری زیر مشت و لگد بگیرند؟ باید از صدیقه دریایی و باقی آن افراد تشکر کنم که دختر و همسرم را زده‌اند؟ دریایی مربی حریف دختر من بود و خانم منصوریان هم دوست صمیمی صدیقه دریایی است، حریف کیانا سال گذشته در بزرگسالان مدال گرفته و وقتی هم دخترم اینجا او را زد، حقش را ندادند و الان ما آدم بد شدیم.

 

دختران من یا هر ورزشکار دیگری هم آرزو دارد. آنها سه سال تمرین کرده‌اند. این انصاف است؟ همین‌جا اعلام می‌کنم که دختران من حاضر هستند با نفرات برتر این مسابقات در حضور خبرنگاران مسابقه دهند، اگر ببازند من کلا از ایران می‌روم و هر چیزی هم که گفته‌ام دروغ است. زن و بچه‌ من را کتک زده‌اند و حق‌شان را خورده‌اند، این چه کاری است که می‌کنید، انصاف و پهلوانی این است؟

 

«کیانا ده‌پهلوان» دختر دوم این پدر (سانداکار وزن ۵۲ کیلوگرم) نیز که گویا به دلیل گرفتن رضایت مجبور به کناره گیری از مسابقات شده است، اتفاقات آن روز را از دید خود شرح داده است. در ادامه صحبت‌های او را می‌خوانید.

 

شما از ابتدای ماجرا در سالن حضور داشتید. درباره شروع درگیری صحبت کنید.

من «کیانا ده‌پهلوان» هستم و در ۵۲ کیلوگرم در این مسابقات شرکت کردم. مبارزه من مسابقه شماره ۱۸ بود که بازی‌ کردم و بردم، بعد از من مبارزه خواهر بزرگ‌ترم یعنی «کمند» بود که متاسفانه با این خانمی که از بزرگسالان آمد بازی کرد. خواهرم بدون اعتراض با این حریف مسابقه داد، اما خدا می‌داند که هرچه می‌زد به او امتیاز نمی‌دانند. اصلا انگار برنده از قبل مشخص بود. من کنار سکو کوچ خواهرم بودم. خواهر کوچک من «تیام ده‌پهلوان» که تعصبی است، کنار یکی از شاگردان صدیقه دریایی به نام «هانیه الهی‌نژاد» بود و با عصبانیت گفت این مسخره بازی چیست؟ به یک‌باره شاگرد صدیقه دریایی خواهر مرا زد. مامان من آمد خواهرم را از زمین بردارد، اما مادرم را هم زدند.

 

ما ورزشکار هستیم و من به خاطر رعایت اخلاق درگیر نشدم و از طرفی هم چون مسابقه داشتم ترسیدم که به دلیل بی‌نظمی مرا حذف کنند. من درگیر نشدم که حذف نشوم. با سرعت بیرون رفتم که به پدرم بگویم بیا که مامان و تیام را می‌زنند، اما قبل از من یکی از دختران تیم کرمانشاه پدرم را مطلع کرده بود. وقتی پدرم وارد سالن شد و دید همه به سر مادر و خواهرم ریخته‌اند، برای دفاع جلو آمد که شهربانو منصوریان با مشت به صورت پدرم زد و پدرم هم دفاع کرد که درگیری شد.

 

 

اگر درگیر نشدید، چرا شما را از مسابقات حذف کردند؟

به خدا من را بی‌دلیل حذف کردند، مدال طلا برای من بود. گفتند این دختر بازی کند شکایت می‌کنیم، اما اگر بازی نکند رضایت می‌دهیم. من فقط آمدم پدرم را صدا کنم و کاری نکردم. مادر من قد و قواره‌ای هم ندارند، همه صورت و دماغش را شکسته‌اند. الان ما مقصر شدیم. گفته‌اند پدر فرار کرده است اما اصلا این‌طور نیست و فقط حاشیه می‌سازند.

 

موضوع وضعیت نامناسب سالن وارم آپ چه بود؟

می‌خواهم از آقای امیر صدیقی رییس فدراسیون بپرسم این چه وضعی بود که ما در سالن وارم آپ داشتیم؟ چرا پسرها در سالن تعویض لباس ما بودند!. در مسابقات هم که ما را با بزرگسالان مبارزه می‌گذارند. من چه گناهی کرده بودم که حذفم کردند؟ ما هم زحمت کشیده‌ایم. اینکه قهرمان جهان شدیم دلیل نمی‌شود حق کسی را بخوریم. چندین سال است تمرین می‌کنیم که به اینجا برسیم، آن‌وقت اینگونه حق ما را می‌خورند.

 

در ادامه این گفت‌وگو بار دیگر به سراغ پدر خواهران ده‌پهلوان رفتیم تا درباره بحث استفاده او از سلاح سرد و حمل چاقو در سالن وارم آپ سوال بپرسیم.

 

گفتند که شما چاقوکشی‌ کرده‌اید. این اتهام صحت دارد؟

خیر درست نیست. به جان چهار بچه‌ام من فقط برای دفاع از فرزندانم و همسرم وارد سالن شدم. اگر دروغ بگویم خدا چهار فرزندم را از من بگیرد. من سیگار می‌کشم و فقط فندک در جیبم بود، الان تهمت زده‌اند چاقو کشیده‌ام! پلیس‌ها همه ماشین و بدن بنده را گشتند و چیزی بود قطعا گزارش می‌دادند. من نمی‌دانم الان چه کارها علیه بنده کرده‌اند، اما با وکیلم صحبت کرده‌ام و از فدراسیون هم شاکی هستم. همسرم دماغش شکسته است. پیگیری می‌کنم و نمی‌گذارم حق فرزندانم را بخورند. اگر من هم ایرانی هستم و با بیماری MS در حال رشد دادن فرزندانم در ورزش هستم، باید به اعتراضم رسیدگی شود. من بیماری خاص دارم و اصلا نمی‌توانم درگیر شوم، به خدا قسم اول آن‌ها زن و بچه مرا زدند و من دفاع کردم.

 

کار من ماشین سنگین است و سر تا سر ایران بنده را می‌شناسند. حرف من برای همه سند است و چک سفید امضا به من می‌دهند. زندگی من برایم مهم است، اگر از یک سالگی تا الان یک مورد بی‌انضباطی یا جرمی در کارنامه زندگی احسان ده‌پهلوان است بگویید این درگیری هم کار او است. من شهروند سالمی هستم که فقط از خانواده‌ام دفاع کردم. هیچ سوء پیشینه‌ای ندارم. حق فرزندانم را خوردند. من فقط دنبال حق هستم و اگر بنده تخلفی کردم جرمم را به گردن می‌گیرم.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها